• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71646
+
-

روستاهای ریگان در محاصره گرد و غبار

محیط زیست
روستاهای ریگان در محاصره گرد و غبار

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، توفان گرد و غبار که از هفته گذشته در برخی استان‌های جنوب شرق کشور آغاز شده همچنان ادامه دارد.

 این توفان و افزایش ذرات معلق در هوا، تعداد زیادی از روستاهای شهرستان ریگان در کرمان را تحت تاثیر قرار داده است.


آماده‌باش دستگاه‌های امدادی در ریگان

فرماندار ریگان در این باره گفت: گرد و غبار ۱۸برابری حد مجاز در این شهرستان ۵۳ روستا را در محاصره قرار داده و سلامتی ساکنان را به طور جدی تهدید می‌کند.
 «امین باقری» افزود: این گرد و غبار آرامش ساکنان را سلب کرده و باعث کاهش دید و نامطلوبی کیفیت هوا در این شهرستان شده است.  وی افزود: طی 3 روز گذشته بر اثر این گرد و غبار ۱۲۰ریگانی راهی مراکز درمانی شده‌اند. 

فرماندار ریگان از آماده‌باش تمام دستگاه‌های امدادی در این شهرستان خبر داد و گفت: راه ارتباطی ۱۶روستا به دلیل کاهش دید نیز مسدود شده است. 

باقری از کندی عبور و مرور در محور ترانزیت ریگان به چابهار خبر داد و افزود: ساکنان روستاهای حاشیه کویر در بدترین شرایط هستند.  وی افزود: این گرد و غبار که با طوفان شدید شن همراه است، باعث ریزش محصول خرما‌ی نخلداران ریگانی شده است.  به گفته فرماندار تاکنون گرد و غبار در ریگان ۱۶روستا را خالی از سکنه کرده و ۱۵۰ روستا را در محاصره شن‌های روان قرار داده است.


طوفان گرد و غبار در سیستان

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: طی روزهای گذشته شدت طوفان در شمال این استان افزایش یافت و سرعت آن به ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت رسید.   «محمود دیانتی» افزود: وزش طوفان شدید شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را تا ۵۰۰ متر کاهش داد و موجب شد غلظت ذرات معلق در هوای این شهر به ۳۸۶۳ میکروگرم بر متر مکعب، معادل ۲۶ برابر حد مجاز برسد. 

وی ادامه داد: وزش باد شدید و گرد و خاک در سایر شهرستان‌های شمالی سیستان و بلوچستان نظیر زهک، هیرمند و هامون نیز ادامه یافت و موجب کاهش شدید دید افقی و کیفیت هوا در این مناطق شد. 

رئیس شبکه پایش هواشناسی استان افزود: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی، وزش بادهای ۱۲۰ روزه که در شمال استان از اواخر هفته گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد.  دیانتی اظهار کرد: وزش بادهای شدید در برخی نقاط شمالی استان منجر به تشکیل طوفان گرد و خاک و طوفان شن می‌شود که پیامد آن کاهش شدید دید، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد ناوگان حمل‌و‌نقل و افزایش غبار در زاهدان و سایر نقاط استان است. 

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود بیماران قلبی و تنفسی، کودکان و سالمندان از ترددهای غیرضروری در مناطق تحت تاثیر طوفان اجتناب کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید