• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71635
+
-

۳۵ درصد از ظرفیت سدهای اصفهان خالی است

رئیس گروه نظارت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: با وجود بارش‌های مناسب در سال آبی جاری، ۳۵ درصد از ظرفیت سدهای استان   خالی است.
«مجید نصر» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هم‌اکنون مجموع آب ذخیره شده در سدهای استان 13/815 میلیون متر مکعب است که البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: ۳۹ درصد از سد زاینده‌رود، ۸۵ درصد از سد حنا، ۴۱ درصد از سد خمیران، ۱۹ درصد از سد گلپایگان، ۱۴ درصد از سد باغکل و ۱۰ درصد از سد قره آقاچ خالی از آب است.
نصر میزان آب ورودی به این سدها از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون را حدود ۲ هزار و ۲۳۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در این مدت یک‌هزار و ۷۰۲ میلیون متر مکعب آب از این مخزن خارج شده است.

رئیس گروه نظارت بر شبکه‌های آبیاری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان مقدار بارش‌ها از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون در سرشاخه‌های زاینده رود را ۲ هزار و ۱۴۴ میلی‌متر اعلام و تصریح کرد: این مقدار بر عکس مدت مشابه سال قبل از آن، نسبت به دوره زمانی بلندمدت افزایش داشته است. 
وی به بارش‌های مطلوب ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: حجم فعلی آب در سد زاینده‌رود به عنوان اصلی‌ترین مخزن استان ۷۵۱ میلیون متر مکعب و خروجی فعلی از آن ۹۳ متر مکعب بر ثانیه است در حالی که حجم سال قبل در چنین روزهایی ۲۹۷ میلیون گزارش شده بود.

نصر افزود: در مقایسه با دیگر مناطق کشور، استان اصفهان از مهر پارسال تاکنون جزو مناطق پربارش کشور نبوده است، با این‌حال میزان نزولات آسمانی در مقایسه با سال قبل رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود بارش‌های مناسب در بهار امسال باز هم کل حوضه آبریز زاینده‌رود با موضوع کم‌آبی روبه‌رو و به اصطلاح تشنه است و باید بدانیم که حفظ منابع آبی و آینده‌نگری باید به عنوان یک اصل برای مردم و مسئولان لحاظ شود.

رئیس گروه نظارت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: گرمای اخیر در بیشتر استان‌های کشور وضعیت منابع آبی را با مشکل مواجه می‌کند و این موضوع در اصفهان مشهودتر است.
سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت 4/1 میلیارد متر مکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

زاینده‌رود بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه در سال‌های به دلیل سوء مدیریت، تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت‌های بی‌رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین‌دست به‌خصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید