• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71601
+
-

سرمایه‌گذاری خصوصی برای راه‌آهن بیرجند - بافق - مشهد

کمیسیون اقتصاد دولت با احداث این راه‌آهن به طول ۲۷۱ کیلومتر به صورت مشارکت بخش خصوصی با هزینه ۳۷۱۸ میلیارد تومان موافقت کرد

تیتر یک
سرمایه‌گذاری خصوصی برای راه‌آهن بیرجند - بافق - مشهد

کمیسیون اقتصاد دولت با احداث راه‌آهن ۲۷۱ کیلومتری بیرجند-بافق-مشهد به صورت مشارکت بخش خصوصی با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل با هزینه ۳۷۱۸ میلیارد تومان موافقت کرد. به گزارش مهر، کمیسیون اقتصاد هیات دولت در جلسه ۱۴ مرداد به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی با انعقاد قرارداد تامین هزینه‌های اجرایی پروژه اتصال بیرجند به راه‌آهن بافق-مشهد به طول حدود ۲۷۱ کیلومتر موافقت کرد. در همین راستا، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور به عنوان نماینده این وزارت برای انعقاد قرارداد با شرکت احداث راه‌آهن بیرجند-یونسی (به سهامداری شرکت‌های تیراژ، آرادان، اس‌دی‌ام، توچال و توسار) تعیین شد. مطابق این تصمیم، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور مجاز است، با حفظ مالکیت دولت، نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت مذکور درخصوص مطالعات، طراحی، احداث، تکمیل، راه‌اندازی، تملک اراضی، استفاده از منابع بهره‌برداری و انتقال، با برآورد تقریبی ۳۷ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال اقدام کند. 

همچنین در این پروژه، شرکت طرف قرارداد، عهده دار تامین ۹۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث پروژه و تاسیسات جانبی مربوطه و تملک اراضی تا مرحله تحویل دائم، راه‌اندازی و تسویه‌حساب کامل هزینه‌ها خواهد بود. از این میزان ۷۰ درصد از محل سایر منابع مالی از جمله تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی و ۲۰ درصد مستقیما توسط شرکت طرف قرارداد تامین می‌شود. شرکت ساخت نیز تامین ۱۰ درصد برآورد هزینه‌های پروژه را برعهده دارد. دوره واگذاری معادل ۱۲ سال مشتمل بر ۴ سال دوره احداث و تکمیل و ۸ سال دوره پرداخت اقساط به شرکت طرف قرارداد و صندوق توسعه ملی خواهد بود. مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه اتصال بیرجند به راه‌آهن بافق-مشهد در خرداد امسال در جلسه هیات وزیران مطرح و برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصاد هیات دولت ارجاع شده بود. این نخستین بار است که یک پروژه راه‌آهن در سطح ملی با مشارکت بخش خصوصی و دولت احداث می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید