• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71583
+
-

ابتکار ویژه خانه فرهنگ حرا برای‌‌ ترویج کتابخوانی میان اهالی منطقه 10

مطالعه روی نردبان خلاقیت

فرهنگ شهر
مطالعه روی نردبان خلاقیت

بهاره خسروی_ خبرنگار

  برای بالا رفتن میزان مطالعه و افزایش معلومات علمی و فرهنگی شهروندان منطقه10، خانه فرهنگ «حرا» با راه‌اندازی «نردبان خلاقیت» در این مجموعه فرهنگی، دست به ابتکار جالبی زده است. این نردبان خلاقیت کتابخانه کوچکی است که به مراجعه‌کنندگان امکان مطالعه هرچند کوتاه را برای تبادل افکار و تجربه میان علاقه‌مندان به دنیای کتابخوانی فراهم می‌کند. اگر برای انجام کارهای فرهنگی و ایده‌های خلاقانه سرتان درد می‌کند و یا می‌خواهید طرح نردبان خلاقیت را در میان خانواده و همسایه‌ها اجرا کنید به شما توصیه می‌کنیم این گزارش را بخوانید. 

جاذبه‌های تصویری، طراحی خوب کتاب، فضا و حتی شکل و شمایل کتابخانه از جمله عواملی است که می‌تواند به جذب افراد برای کتاب و کتابخوانی کمک کند. به‌ویژه اینکه قرار باشد ایده و پیشنهادهای هر فرد به قلم خودش در پایان مطالعه هر کتاب، در فضای مجازی منتشر شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نردبان خلاقیت، کتابخانه کوچک اما وسیع ما به سبب محتوایی رعایت همین موضوع است. «محمدمهدی ملکی» مدیر خانه فرهنگ «حرا» با اشاره به این مطلب درباره موضوع کار نردبان خلاقیت این‌گونه توضیح می‌دهد: «این کتابخانه به ظاهر کوچک اما وسیع و پرحجم به سبب روش محتوا، با تلاش همکارانم برای‌‌ ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و امکان دسترسی آسان اهالی به کتاب در این مرکز راه‌اندازی شده است.
بیشتر مخاطبان ما کودک و نوجوان هستند، برای تأمین نیاز آنها و همچنین خانواده‌های آنها به کتاب و مطالعه، در این کتابخانه حدود 80تا 90 جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان با موضوع خلاقیت وجود دارد. مراجعه‌کنندگان، والدین، کودکان و نوجوانان حاضر در مجموعه هرکدام بر اساس گروه سنی خود در زمان حضور در خانه فرهنگ می‌توانند کتاب مورد علاقه‌شان را برای مطالعه انتخاب کنند.» البته به گفته مدیر خانه فرهنگ حرا این کتابخانه بخش جذاب و پر مخاطبی هم دارد و آن نوشتن خلاصه کتاب توسط خواننده کتاب است. او در این‌باره می‌گوید: «افراد پس از مطالعه، برداشت‌شان یا خلاصه کتاب را بر روی تکه کاغذی می‌نویسند و روی تابلو کنار نردبان نصب می‌کنند و پس از مدتی این دستنوشته‌ها در کانال خانه فرهنگ منتشر می‌شود. همچنین بر اساس نظرات خوانندگان یک دوره آموزشی با موضوع خلاقیت برای کودکان و نوجوانان در این مرکز برگزار می‌شود.»

بهره‌وری از اوقات فراغت 
بسیاری از مواقع مانند انتظارکشیدن در بانک، اتوبوس، مطب پزشکان و... تا زمان رسیدن نوبتمان زمان زیادی از دست می‌دهیم. بهره‌وری بهینه از زمان، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نردبان خلاقیت است که «‌‌مرضیه ناظریان» از اهالی خیابان «حسام‌الدین» و مشتریان پر و پا قرص خانه فرهنگ حرا به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «اغلب زمانی که دخترم از کلاس‌های زبان این مجموعه فرهنگی استفاده می‌کند، فرصت خوبی برای مطالعه پیدا می‌کنم. به‌ویژه اینکه بسیاری از کتاب‌های موجود و قابل مطالعه این کتابخانه در حوزه نوجوان است. حتی در بسیاری مواقع تلاش می‌کنم از راهنمایی و توصیه همین کتاب‌ها برای نحوه رفتار با فرزندانم استفاده کنم.»

آشنایی با دنیای کتاب 
تنوع مخاطب و مراجعه گروه‌های مختلف سنی از ویژگی‌های نردبان خلاقیت خانه فرهنگ حراست. «‌‌وانیا رحیمی» از مخاطبان نوجوان کتاب‌های نردبان خلاقیت، مطالعه گروهی را کار مثبت این ایده فرهنگی می‌داند و می‌گوید: «وقتی کتاب مناسب با محتوای مورد نیاز در اختیار یک نوجوان قرار می‌گیرد، بی‌تردید به کتابخوانی و مطالعه کتاب‌های بیشتر علاقه‌مند می‌شود. به‌ویژه اینکه این کتاب‌ها رایگان و بی‌هیچ دردسر و اتلاف وقت در یک محیط فرهنگی قابل دسترسی هستند. همچنین بازخورد این مطالعه و انتشار نظریات خوانندگان مختلف در فضای مجازی، انگیزه مطالعه کردن و استفاده بهینه از فضای مجازی را افزایش می‌دهد.»

دسترسی آسان 
«زهرا طایفی‌» از مراجعه‌کنندگان این کتابخانه کوچک می‌گوید: «امکان دسترسی آسان به کتاب برای مادران و فرزندان از نکات مثبت نردبان خلاقیت است. با این کار از‌‌ تردد‌های غیر‌ضروری و ترافیک شهر کاسته می‌شود. همچنین بسیاری از افراد به دنبال پر کردن اوقات فراغت مفید هستند. در مدت زمان حضورشان در بوستان یا خانه فرهنگ می‌توانند وقتشان را صرف مطالعه کنند و اطلاعاتشان را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید