• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71567
+
-

جرقه کلاس‌های آنلاین

چند شرکت اولی که ویشن‌لاکیانی راه ‌انداخت، همگی شکست خوردند اما این پایان راه برای او نبود

جرقه کلاس‌های آنلاین


از ایده تا استارتاپ: ایده برگزاری کلاس‌های اشتراکی آنلاین که در تمام دنیا قابل دریافت باشد و همه مردم دنیا بتوانند از آن نفع ببرند، ایده جسورانه و بزرگی بود که خیلی‌ها آن را نشدنی می‌دانستند. ویشن لاکیانی -مؤسس استارتاپ-، «مایند ولی»‌ را با همین ایده راه انداخت و حالا صاحب یک شرکت 40میلیون دلاری است. این استارتاپ از تمام کسانی که چیزی برای یاد دادن دارند، می‌خواهد ویدئو ضبط کرده و در اختیار دیگران بگذارند. مصرف‌کنندگان این ایده که می‌توانند افراد عادی یا متخصص باشند نیز می‌توانند از این کلاس‌ها استفاده کنند. درآمد استارتاپ، از دریافت بخشی از این حق‌الزحمه به‌دست می‌آید. این بخشی از توصیه‌های او به استارتاپ‌های تازه‌کاری است که می‌خواهند ایده‌شان را به نتیجه برسانند.
به گزارش همشهری، مایند ولی با 2هزار دلار، ‌یعنی کل پس‌انداز ویشن‌ لاکیانی، مؤسسش، آغاز به‌کار کرد. 9سال هم طول کشید تا به یک شرکت موفق و جدی تبدیل شود. رمز موفقیت او جز پشتکار و جدی گرفتن ادامه کار، مراقبت جدی از میزان وام‌ها و پول‌های اضافه‌ای است که دریافت می‌کند و باید نسبت به آنها تعهد داشته باشد.
ـ استارتاپ‌ها دیر به نتیجه می‌رسند و گاهی تا چند سال اول ضرر می‌دهند. برای غلبه بر این شرایط سخت باید از انجام آن کار لذت ببرید تا بتوانید ادامه‌اش بدهید. لاکیانی می‌گوید، برنامه زندگی، سفرها و حتی دکوراسیون خانه‌ام را بنا به نیازهای مایند ولی تغییر دادم.
ـ استارتاپ‌ها به‌خاطر کمبود بودجه، در استخدام افراد محدودیت دارند. برای همین بدانید که تا مدت‌ها همه کارها برعهده خودتان است. پس باید همه‌فن‌حریف باشید. لاکیانی می‌گوید: «معدل دبیرستان و دانشگاهم پایین بود چون به جای درس خواندن و نمره آ‌وردن، مهارت یاد گرفتم؛ از عکاسی تا کارهای فنی یا حتی آتش روشن کردن در جنگل؛ همه اینها در کار اصلی به دردم خورد. هیچ‌وقت بلد نبودم امتحان بدهم اما از یادگرفتن ابا نداشتم».
 ـ هرچند خیلی‌ها بعد از راه‌اندازی استارتاپ‌شان از شغل قبلی استعفا کرده تا تمام توانشان را روی شغل جدید بگذارند، لاکیانی نظر دیگری دارد؛ «تنهایی کار کردن خستگی و افسردگی می‌آورد. به‌خصوص، به‌خاطر ضررده بودن نوع کار، در سال‌های اول اگر شغل و درآمد جانبی نداشته باشید، بهتان سخت می‌گذرد. پس شرایط را بسنجید و اگر کارتان را دوست دارید، ‌حفظش کنید».
ـ استارتاپ‌ها ایده‌شان را در یک شرایط آزمایشی ارائه می‌دهند و مدتی با بازار و رقبا می‌جنگند تا خودشان را بقبولانند و جایی پیدا کنند. اما تعداد کسب‌وکارهایی که در حدود 2 سال اول شکست می‌خورند، ‌بسیار بالاست. اگر به هر دلیلی بازار برایتان مناسب نبود یا ایده‌تان مشتری‌ها را جذب نکرد، کنار بکشید و مدتی بعد، با ایده جدیدتری برگردید. چند شرکت اول که لاکیانی راه‌اندازی کرده بود، همگی شکست خوردند. او هربار محصولش را طبق درخواست مشتری‌ها بهینه‌سازی کرد و به بازار داد تا در نهایت مایند ولی ‌از همه بیشتر سود کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید