• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71550
+
-

چند توصیه برای جنگیدن با روزهای گرم سال

«با اینا تابستون‌و سر می‌کنم»

مشاوره پزشکی
«با اینا تابستون‌و سر می‌کنم»

  موج گرما این روزها نیم‌کره‌شمالی جهان را چنان فراگرفته که حتی دمای هوا در لندن بارانی هم به 40درجه سانتی‌گراد رسیده و در شهرهای مختلف آلمان هم که دمای بین 35تا 40درجه سانتی‌گراد را شاهد بودند بسیاری از شرکت‌ها در ساعات کاری بین کارمندانشان بستنی توزیع می‌کنند تا کمی خنک شوند. البته این موج گرما به کشور ما و بسیاری از شهرهای داخلی هم رسیده و بسیاری از ساکنان جنوب کشور این روزها دمایی بالای 45درجه را تحمل می‌کنند و دمای هوا در شهر اهواز طبق اعلام سازمان هواشناسی به مرز 50درجه سانتی‌گراد رسیده است. البته پیش‌بینی می‌شود این روزهای گرم ادامه داشته باشد. در این بین پایتخت‌نشین‌ها هم روزهای داغی را پشت سر می‌گذارند به‌طوری که دمای هوا در تهران در هفته گذشته بین 38تا 42درجه سانتی‌گراد در نوسان بود. اما برای این روزهای گرما سال و جلوگیری از گرمازدگی و مشکلاتی که برای سلامت می‌تواند به همراه داشته باشد باید چه کارهایی انجام داد؟(همشهری)


 60درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و مهم‌ترین خطر روزهای گرم، از دست دادن مقدار زیاد آب بدن است، پس یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در روزهای گرم سال مورد توجه قرار گیرد، مصرف زیاد آب است؛ کاری که علاوه بر حفظ سلامت، دمای بدن را هم پایین نگه‌می‌دارد.

 دمای آبی که می‌نوشید نباید خیلی سرد و خنک باشد. آب یخ اگرچه ممکن است در لحظه به قول عامیانه «جگر شما را خنک کند» اما به تشنگی شما اضافه خواهد کرد و می‌تواند مشکلات گوارشی به همراه داشته باشد. پزشکان توصیه می‌کنند کمی آب خنک را با آبی با دمای معمولی مخلوط و بعد مصرف کنید.

در این روزهای گرم سال توصیه می‌شود که از نوشیدنی‌هایی که باعث می‌شوند فعالیت کلیه‌های شما افزایش پیدا کند و بیشتر دفع ادرار داشته باشید، دوری کنید. نوشیدنی‌های دارای کافئین مانند قهوه، نسکافه و همچنین چای این ویژگی را دارند.

 مصرف نوشیدنی‌های گیاهی و انواع عرقیجات و آبمیوه‌های سنتی یکی از بهترین راه‌های رفع تشنگی هستند. خوردن شربت‌های سنتی مانند نعنا، خاکشیر، بیدمشک، بهارنارنج، نسترن و... برای روزهای گرم تابستان توصیه می‌شود. همچنین از مواد لبنی مانند شیر، ماست و دوغ کم‌نمک هم می‌توانید برای رفع تشنگی استفاده کنید.

 اگر چه قیمت انواع میوه‌ها رشدی چشمگیر داشته است و مصرف‌شان آن از سوی بسیاری از خانواده‌ها کاهش یافته ولی پزشکان توصیه می‌کنند در روزهای گرم سال تا می‌توانید از میوه‌ها- به‌خصوص میوه‌های آبدار- استفاده کنید. طالبی، انبه، گرمک، هندوانه و... ازجمله میوه‌هایی هستند که تشنگی را برطرف می‌کنند.

 مصرف سبزیجات در روزهای گرم تابستان به‌شدت از سوی پزشکان توصیه می‌شود. برای مثال کاهو دارای مقدار زیادی آب(بیش از 90درصد آب) است و میزان کالری آن هم بسیار پایین است، پس می‌تواند در دستور غذایی قرار گیرد و در انواع سالادهای تابستانه جاخوش کند. همچنین خوردن گوجه‌فرنگی، خیار، کرفس، اسفناج و کدو هم تابستان را برای بدن شما خنک‌تر خواهد کرد.

 تابستان، فصل گرم ســــال است و آب‌دوغ‌خیارش؛ پزشکان تغذیه توصیه می‌کنند که در روزهای گرم سال صرف غذاهای سبک را در دستور غذایی خود و خانواده قرار دهید؛ غذاهایی که هضم راحت‌تری داشته باشند زیرا بخش مهمی از سیکل هضم غذا با آب اتفاق می‌افتد و در تابستان هرقدر ذخیره آب بدن شما بیشتر باشد، روزهای گرم را راحت‌تر و با سلامت‌تر سپری می‌کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید