• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71508
+
-

پایان‌ماه عسل عربستان و امارات

جهان‌نما
پایان‌ماه عسل عربستان و امارات


به فاصله کوتاهی بعد از اعلام خروج ارتش امارات از یمن، درگیری‌های بی‌سابقه‌ای میان متحدان امارات و عربستان در عدن در جنوب یمن آغاز شده است. به گزارش شبکه الجزیره، این درگیری‌ها میان نیروهای جدایی طلب جنوب (مورد حمایت امارات) و نیروهای وفادار به منصور عادی (مورد حمایت عربستان) تا ظهر روز جمعه در مرکز شهر عدن با استفاده از تسلیحات سنگین و سبک ادامه داشته است. تمام اینها در حالی است که مقامات عربستان سعودی و امارات به‌عنوان اصلی‎ترین متحدان در ائتلاف عربی، تاکنون در قبال این تحولات سکوت کرده و هیچ واکنشی نسبت به آن نداشته‌اند.
درگیری‌های نظامی شدید عدن بعد از فراخوان ناگهانی شورای انتقالی جنوب (شاخه سیاسی جدایی طلبان مورد حمایت امارات) برای تصرف کاخ ریاست‌جمهوری در این شهر آغاز شد، کاخی که محل استقرار وزرای دولت مورد حمایت عربستان در یمن است. منصور هادی که سال 2015در پی جنگ داخلی یمن از این کشور به مقصد عربستان فرار کرده بود در سال 2017با پوشش نظامی سعودی بار دیگر برای از سر گرفتن فعالیت‌های سیاسی خود به عدن بازگشت اما با گذشت چند‌ماه در پی فشارهای شدید متحدین امارات، مجددا ناچار به ترک یمن و بازگشت به عربستان سعودی شد. وی از آن زمان در یکی از هتل‌های ریاض اقامت داشته و از آنجا نیروهای وفادار به‌خود در عدن را مدیریت می‌کند. روزنامه القدس العربی روز گذشته با انتشار گزارشی درباره آخرین تحولات یمن نوشت: هرگونه تردیدی درباره شکل‌گیری تنش میان ریاض و ابوظبی بعد از خروج امارات از یمن و از سرگیری روابط این کشور با ایران، حالا و بعد از درگیری‌های عدن از بین رفته است و همه می‌دانند ‌ماه عسل این دو کشور عربی خلیج‌فارس به پایان رسیده است.
همزمان با این تحولات، روز گذشته جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، ابراهیم بدرالدین الحوثی، برادر عبدالملک الحوثی، رهبر این جنبش در جریان عملیاتی آمریکایی، سعودی و اسرائیلی به قتل رسیده است؛ اگرچه هیچ جزئیات بیشتری درباره این عملیات منتشر نشده است. در بیانیه وزارت کشور یمن آمده: نیروهای مسئول، لحظه‌ای از تلاش برای دستگیری عاملان این حادثه تروریستی و تقدیم آنها به محضر عدالت دست نخواهند کشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید