• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71501
+
-

طلسم انتخاب وزیر زن شکسته می‌شود؟


احتمال انتخاب وزیر زن برای وزارتخانه آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین وزارتخانه بیشتر شده و این موضوع را می‌توان از صحبت‌هایی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز پنجشنبه مطرح کرد، متوجه شد.
اسحاق جهانگیری در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر اینکه احتمال معرفی وزیر زن برای وزارتخانه آموزش و پرورش وجود دارد؟ گفت: وزیر پیشنهادی نهایی می‌تواند زن باشد البته این مسئله بستگی به تصمیم رئیس‌جمهور دارد و ایشان فردی را برای معرفی در این رابطه دارد. وزارت آموزش و پرورش مدتی است که با سرپرست اداره می‌شود و کارشناسان معتقدند باتوجه به نزدیک‌شدن به زمان شروع سال تحصیلی، رئیس‌جمهور بهتر است هر‌چه زودتر وزیر را معرفی کند و باتوجه به ساختار و ماموریت وزارت آموزش و پرورش این انتخاب می‌تواند از بین مدیران شایسته زن، صورت گیرد؛ اتفاقی که طلسم انتخاب وزیر زن را در دولت روحانی خواهد شکست.
چند روز قبل نیز حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درخصوص انتخاب وزیر آموزش و پرورش به خبر آنلاین گفته بود:‌ «صحبت‌هایی از سوی نمایندگان صورت می‌گیرد اما درباره گزینه‌ها صحبتی نشده است؛ البته تعدادی از بانوان مجلس راجع به معرفی وزیر خانم نکاتی را مطرح کردند که بنده هم عرض کردم از نیت آقای رئیس‌جمهور اطلاعی ندارم، اما مطمئنم آنچه مصلحت کشور باشد، در ارتباط با معرفی وزیر به اجرا خواهند رساند.»
حالا حدود 14میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون و 700هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته چشم‌انتظار این هستند که پانزدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب قرار است چه رویکردی داشته باشد و خواسته‌ها و مطالباتشان را چگونه پیش ببرد. در این بین برخی گمانه‌زنی‌ها از افرادی همچون فاطمه سعیدی، نماینده مجلس و رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان گزینه‌های اصلی تصدی این وزارتخانه نام می‌برند. اگر گمانه‌زنی‌ها درخصوص انتخاب وزیر زن به حقیقت بپیوندند، این دومین‌بار در تاریخ آموزش و پرورش کشورمان و نخستین‌بار بعد از انقلاب است که سکان هدایت این وزارتخانه به بانوان سپرده می‌شود. ناهید تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس به ایلنا گفته است: «وزارتخانه‌ای که حدود ۷۰ درصد کارکنانش را زنان تشکیل می‌دهند، به لحاظ ساختار نیروی انسانی نیاز به وزیر زن دارد و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران آن باید زن باشند تا درک درستی از مشکلات زنان داشته باشند.»
سهم 30درصدی زنان در حوزه‌های مدیریتی ازجمله مواردی است که در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده‌ و انتخاب وزیر زن جزو مطالبات مهمی است که زنان از حسن روحانی داشتند ولی تا به امروز تحقق پیدا نکرده است. البته در این بین کارشناسان معتقدند در انتخاب وزیر آموزش و پرورش بیش از اینکه به زن بودن وزیر اهمیت داده شود، به شایستگی‌ها و نگاه مدیریتی باید توجه شود و اگر قرار است از بین مدیران زن کاندیدایی انتخاب شود، فردی باشد که کارنامه‌ای درخشان از خود به جای بگذارد. در 40سال گذشته تنها در زمان محمود احمدی‌نژاد، مرضیه وحید‌دستجردی به‌عنوان وزیر بهداشت انتخاب شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید