• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71481
+
-

پروانه‌های فیلم کودک در آسمان اصفهان

اصفهانی‌ها چشم انتظارند تا 28 مرداد بیاید و در یک هفته شهرشان بوی کودک و کودکی بگیرد

اصفهان
پروانه‌های فیلم کودک در آسمان اصفهان

عاطفه علیان/ اصفهان - خبرنگار 

کم‌کم صدای بال زدن پروانه‌های طلایی و رنگارنگ جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان شنیده می‌شود. جشنواره‌ای که 32 سال از عمرش می‌گذرد و هنوز هم یکی از مهم‌ترین رویدادهای عرصه سینمای کودک ایران است. اصفهانی‌ها چشم انتظارند تا 28 مرداد بیاید و در یک هفته شهرشان بوی کودک و کودکی بگیرد. جشنواره امسال می‌خواهد همان حرکت همدلی را ادامه دهد که از هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت آغاز شد. قرار است جشنواره سی و دوم با شعار «رویای کودکان سیل‌زده را بسازیم» به کودکان سیل‌زده پیام امنیت، صلح و دوستی دهد. هم‌زمان با جشنواره فیلم کودک، سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوان با همکاری انجمن سینمای جوان هم برگزار می‌شود. براساس آمار ظرفیت سالن‌های سینمایی در شهر اصفهان و استان‌های دیگر کشور که در اختیار ناوگان جشنواره است، مخاطبان در 2 بخش اصفهان و سایر استان‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. میانگین حضور روزانه مخاطبان جشنواره در شهر اصفهان به 6408 و سایر استان‌ها با در نظر گرفتن سالن‌های در اختیار جشنواره به عدد 12 هزار و 793 می‌رسد. در مجموع سی‌ و ‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان روزانه میزبان 19 هزار و 201 نفر در سراسر کشور خواهد بود.

سهم مردم از جشنواره 
مریم روضاتی کنار حوض بزرگ میدان امام نشسته است. دو قلوهایش پاچه‌های شلوارشان را بالا زده‌اند و مشغول آب بازی در حوض هستند به همشهری می‌گوید: سال گذشته با بچه‌هایم به تماشای جشنواره فیلم کودک و نوجوان رفتیم. صف خیلی طولانی بود و نتوانستیم فیلم‌های مورد نظرمان را تماشا کنیم. این در حالی است که وقتی هم به سالن اکران فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان رفتیم متوجه شدیم که بیشتر صندلی‌ها را داوران و وابستگان به جشنواره پر کرده‌اند.
وی می‌افزاید: سهم مردم عادی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان، همان شادی یک هفته‌ای است که در گذر چهارباغ عباسی برپا می‌شود. در یک هفته عروسک‌ها و کارناوال‌هایی که به راه می‌افتند باعث شادی ما و بچه‌هایمان می‌شوند. 
محمد یقینی هم با بیان این‌که جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند موجب تشویق و تقویت سینماسازی در حوزه کودک شود به همشهری می‌گوید: جشنواره‌ یک هفته‌ای در سطح بین‌المللی موجب می‌شود سینماداران به لزوم و ضرورت اکران فیلم کودک و نوجوان واقف شوند. امیدوارم اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان محدود به یک هفته برگزاری جشنواره نباشد و در طول سال فیلم‌های مربوط به کودک و نوجوان در سینماهای گذر چهارباغ اکران شود. 
وی تصریح می‌کند: جشنواره فیلم کودک و نوجوان تداعی‌کننده خاطرات نوجوانی‌ام در شهر اصفهان است و الان هم مقیدم از این فرصت یک هفته‌ای استفاده کنم و با پسرم به تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان بنشینیم. 

طنین همدلی در جشنواره 
شهردار اصفهان با بیان این‌که سی ‌و‌ دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از 28 مرداد تا چهارم شهریور برگزار می‌شود به همشهری می‌گوید: اردیبهشت امسال در همدردی با مردم سیل‌زده محور برنامه‌های هفته فرهنگی را پیام همدلی قرار دادیم. با انتخاب شعار «رویای کودکان سیل‌زده را بسازیم» سعی شد تا همدلی و همدردی را بین کودکان اشاعه دهیم.
قدرت‌الله نوروزی با بیان این‌که هدف جشنواره فیلم کودک و نوجوان تحقق صلح پایدار جهانی است، اظهار امیدواری می‌کند سی ‌و ‌دومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بتواند فرصتی فراهم کند تا کودکان این سرزمین شاد شوند.

اولین کمیته زیباسازی برای سی و دومین جشنواره
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر اصفهان هم با بیان این‌که کمتر از 10 روز به سی ‌و‌ دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان باقی‌مانده است به همشهری می‌گوید: با توجه به بین‌المللی بودن جشنواره و حاضران داخلی و خارجی، فضاسازی شهر اصفهان از اهمیت ویژه‌ برخوردار است و استفاده از المان‌هایی که از نظر طراحی، فرم و رنگ با موضوعیت جشنواره ارتباط مناسب داشته باشد موجب تاثیر و ایجاد خاطره ماندگار در ذهن افراد می‌شود. 
حسن موذنی با بیان این‌که سازمان زیباسازی شهر اصفهان در دوره‌های قبلی جشنواره فیلم کودک و نوجوان با فضاسازی شهر به کمک المان‌های مرتبط، نورپردازی و اقدامات مشابه، شهر را آماده میزبانی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان می‌کرد، می‌افزاید: امسال سازمان زیباسازی اصفهان دست به اقدام جدیدی زده و با ایجاد کمیته‌ای به نام کمیته فضاسازی شهری در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان فعالیت‌های محیطی به صورت یکپارچه‌تر و گسترده‌تر موجب وحدت رویه در فضاسازی‌ها شده است.  
وی با بیان این‌که رئیس این کمیته از سوی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان معرفی شده و همه اعضای این کمیته از کارشناسان سازمان مربوطه هستند، اظهار می‌کند: پس از تشکیل این کمیته، اتاق‌های فکر با حضور افراد خلاق و دانشگاهیان با هدف ارائه ایده‌ها و نظرها ایجاد و برای پیشبرد اهداف خلاقانه زیباسازی متناسب با جشنواره فیلم کودک و نوجوان، از طراحان و گرافیست‌های جوان در طراحی‌ها استفاده شد. سپس طرح‌ها از نظر میزان تاثیرگذاری بر افراد و رده‌های سنی مرتبط بررسی و نهایتا تصویب شد.
موذنی با بیان این‌که از جمله طرح‌های مصوب آذین‌بندی شهری با استفاده از پرچم‌هایی با رنگ شاد و متناسب با جشنواره است که در مناطق پانزده‌گانه نصب می‌شود،‌ ادامه می‌دهد: همچنین تابلو‌های عرشه پل در رینگ سوم اصفهان با موضوع جشنواره کودک و نوجوان نصب خواهد شد.
به گفته وی، ساخت و نصب المان‌های حجمی از شخصیت‌های عروسکی و اجرای گوبولایتینگ (نورنگاره سه‌بعدی) با طرح لوگوی جشنواره از دیگر اقدامات این کمیته است و همچنین دیواره پازلی میدان امام حسین (ع) با تصویری مناسب با حال و هوای سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به‌روزرسانی خواهد شد.

اصفهان؛ آماده سی ‌و دومین جشنواره 
دبیر اجرایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به معیار اهمیت استاندارد در تبلیغات محیطی جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصریح می‌کند: سی‌ و دومین دوره جشنواره با اعیاد مهم قربان و غدیر هم‌زمان شده و افتتاحیه جشنواره، روز عید غدیر خم خواهد بود. فراخوان‌های جشنواره از طریق تبلیغات محیطی منتشر شده است.
ایمان حجتی می‌افزاید: آزمون انتخاب داوران کودک و نوجوان بین سنین 9 تا 14 سال برگزار شد و از طریق فراخوان محیطی 510 شرکت‌کننده در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری شرکت کردند که از میان آنها 32 نفر انتخاب شدند. فراخوان انتخاب خبرنگاران نوجوان بین سنین 14 تا 16 سال هم برگزار شد که بعد از آزمون کتبی و مصاحبه حضوری از بین 200 نفر متقاضی، خبرنگاران کودک و نوجوان جشنواره انتخاب شدند.
دبیر اجرایی سی ‌و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با بیان این‌که از سال گذشته ظرفیتی با عنوان «داوطلبان» فعال شد، ادامه می‌دهد: در فراخوان منتشرشده، تعدادی از داوطلبان که در ایام برگزاری جشنواره کمک‌های داوطلبانه انجام می‌دهند هم انتخاب شدند. باشگاه مخاطبان جشنواره هم برای این‌که در اصفهان ارتباط مستمر با مخاطبان جشنواره ایجاد شود، راه‌اندازی شده و بعد از اتمام این جشنواره ارتباط با مخاطبان به‌صورت مستمر برقرار خواهد ماند.
حجتی البته به رویکرد شهروندی جشنواره هم اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: سالن‌های سینمایی توسط کمیته مخاطبان انتخاب شده و برای رفاه حال معلولان نقشه‌هایی آماده شده که می‌توانند در تردد از آن استفاده کنند. 

جایزه برای ایجاد کسب ‌و کار
دبیر اجرایی سی ‌و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره چگونگی برگزاری این رویداد در سال جاری توضیح می‌دهد: یکی از مزیت‌های جشنواره این است که برای نخستین بار برای هر یک از فیلم‌هایی که پذیرفته می‌شوند «نمای اقتصادی» تهیه می‌شود. این نمای اقتصادی علاوه بر آن‌که در جلسه‌های    صاحبان آثار و نمایندگان دفاتر پخش ارائه می‌شود، بعد از جشنواره هم به عنوان راهنما در اختیار صاحبان آثار قرار می‌گیرد.
حجتی با تاکید بر آن‌که جشنواره در 2 بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، می‌گوید: مخاطبان این رویداد 2 گروه سینماگران و کودکان و نوجوانان هستند. با توجه به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان، امسال چند جایزه و یک بخش به فیلم‌های مسابقه سینمای ایران اضافه شده است.
دبیر اجرایی سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان ادامه می‌دهد: جایزه بهترین فیلم‌ها براساس نوآوری و کار خلاقه و از منظر کسب و کار، با این نگاه که فیلم بتواند ارزش اقتصادی در صنایع مجاور خود خلق کند، و همچنین از نظر پیوست فرهنگی، که ظرفیت‌های یک فیلم برای گسترش یافتن در صنایع مجاور و تبدیل شدن به منظومه‌ای از آثار فرهنگی را در نظر دارد، سنجیده می‌شود.

خواهرخوانده‌های اصفهان به جشنواره می‌آیند
وی با بیان این‌که از مجموع 289 فیلم ارسال‌شده به دبیرخانه بخش ملی جشنواره، 217 اثر مطابق مقررات اعلام‌شده به هیات انتخاب ارائه شدند و در نهایت 28 اثر به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا کردند، می‌گوید: جشنواره امسال به تهیه‌کنندگان آثار برای اکران پس از جشنواره کمک می‌کند. طی نامه‌نگاری با بیش از 80 کمپانی تولیدکننده فیلم‌های کودک و نوجوان در سراسر جهان و همچنین حضور در جشنواره فیلم‌های برلین و بازار فیلم کن بیش از 200 فیلم به دبیرخانه بخش بین‌الملل جشنواره ارسال و تحویل هیات انتخاب شد. از این میان 82 اثر به بخش مسابقه بین‌الملل راه پیدا کردند.
حجتی با بیان این‌که جشنواره فیلم کودک و نوجوان در تقویت دیپلماسی شهری هم گام‌های اساسی برداشته است،‌ اظهار می‌کند: مهمانانی در قالب داور کودک و نوجوان، داور بزرگ‌سال، مدرس ورک‌شاپ و سخنران از شهرهای خواهرخوانده اصفهان مانند ایروان، لاهور، کوالالامپور، گیونگجو، حیدرآباد، سنت پترزبورگ و فلورانس به جشنواره دعوت شده‌اند. همچنین فیلم‌های تولیدشده در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و ژاپن که یک شهر را به عنوان خواهرخوانده معرفی کردند در بخش‌های مختلف مسابقه جشنواره حاضر هستند.
وی می‌افزاید: با توجه به هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مسئولان نهادهای بین‌المللی سیفژ، یونیسف و یونسکو، قرار است برنامه‌های مشترکی با این نهادها در جشنواره اجرا شود. علاوه بر حضور تیم‌های داوری مختلف هر نهاد و اهدای جایزه به بهترین فیلم مورد تایید، طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی با همکاری نهادهای یاد شده هم یکی از برنامه‌های جشنواره خواهد بود.


مدیرعامل سازمان زیباسازی اصفهان: امسال سازمان زیباسازی اصفهان با ایجاد کمیته‌ای به نام کمیته فضاسازی شهری در جشنواره، فعالیت‌های محیطی را یکپارچه‌تر کرده است


شهردار اصفهان: با انتخاب شعار «رویای کودکان سیل‌زده را بسازیم» برای سی و دومین جشنواره امسال قصد داریم تا همدلی و همدردی را بین کودکان اشاعه دهیم

 دبیر اجرایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان: سالن‌های سینمایی توسط کمیته مخاطبان انتخاب شده و برای رفاه حال معلولان نقشه‌هایی آماده شده که می‌توانند در تردد از آن استفاده کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید