• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71478
+
-

دولت نگران دخالت در وزارت میراث‌فرهنگی

سیدمحمد بهشتی: وزارت میراث‌فرهنگی باید در برابر ‌آنهایی که به بهانه توسعه، آثار تاریخی را تخریب می‌کنند، بایستد

گزارش
دولت نگران دخالت در وزارت میراث‌فرهنگی

محمد باریکانی/خبر‌نگار


زمزمه‌های ایجاد اختلاف بین مجلس و دولت در پی تأیید مصوبه مجلس  در ماجرای تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سوی شورای نگهبان بالا گرفته است.
دولت براساس اظهارات معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری مخالف تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی بود و مجلس ماه‌ها در تلاش برای تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه بود. در نهایت نمایندگان مجلس پیروز میدان شدند و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از سوی شورای نگهبان تأیید شد. اما نگرانی دولت از تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چیست؟
استدلال اعضای دولت در مخالفت با طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بزرگ شدن حجم دولت بود؛ درحالی‌که شورای نگهبان تشخیص داد تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه همچون اتفاقی که در تبدیل سازمان ورزش به وزارتخانه افتاد به بزرگ شدن دولت نمی‌انجامد.
استدلال دیگر هزینه بر بودن طرح تبدیل بود که آن هم از سوی شورای نگهبان هزینه‌بر تشخیص داده نشد و 2روز قبل نیز جامعه هتلداران ایران اعلام کرد، هزینه‌های مربوط به تغییر تابلوی سازمان میراث‌فرهنگی و ادارات کل استان‌ها را تقبل کرده است.
اما ریشه نگرانی‌ها از تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی کجاست؟
سیدمحمد بهشتی از روسای سابق سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در پاسخ به این سؤال همشهری می‌گوید: نگرانی از آن است که وزارت میراث‌فرهنگی توان نه گفتن در برابر سایر دستگاه‌ها و حتی مجلس را از دست بدهد.
به گفته بهشتی، تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه تنها با این شرط اتفاق خوبی است که زیرمجموعه‌های آن وزارتخانه تبدیل به سازمان میراث‌فرهنگی، سازمان گردشگری و سازمان صنایع‌دستی شود تا استقلال و تخصص در وزارت میراث‌فرهنگی بیشتر شود.
او با اعلام اینکه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی یک امر تخصصی است و تمامی فعالیت‌ها در این وزارتخانه نیز تخصصی هستند، گفت: حتی اگر دولت مخالف تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد نمی‌تواند قانون تأیید شده از سوی شورای نگهبان را ابلاغ نکند؛ چون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی اکنون تبدیل به قانون شده است.
بهشتی با ابراز نگرانی از دخالت مجلس در فعالیت‌های تخصصی وزارت میراث‌فرهنگی اعلام کرد: اگر مجلس بتواند با تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی گامی در رفع مشکلات این وزارتخانه بردارد آن‌وقت تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه اتفاق مثبتی است.
بهشتی با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که حالا به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی به رسمیت شناخته شده است، به‌صورت مداوم از سوی مجلس زیر فشار قرار گرفته شود جایگاه خود را از دست می‌دهد. چون وزارت میراث‌فرهنگی باید قدرت نه گفتن به برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر را در پروژه‌هایی که به میراث‌فرهنگی آسیب می‌رساند داشته باشد.
او با اعلام اینکه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز عملکردی همچون سازمان حفاظت محیط‌زیست را دارد، گفت: وزارتخانه‌هایی همچون صنعت، معدن و تجارت یا وزارت راه و شهرسازی و حتی وزارت بهداشت نقش توسعه‌ای در کشور دارند و نمایندگان نیز در حوزه انتخابیه‌شان بر بهبود وضعیت راه‌ها و بهداشت و صنعت تأکید دارند که پروژه‌های مورد اجرا در برخی از این موارد با وظایف حفاظتی سازمان میراث‌فرهنگی در تقابل است که می‌تواند تبدیل به عاملی برای فشار نمایندگان بر وزارت میراث‌فرهنگی شود. بنابراین باید دید نظارت مجلس بر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تا چه اندازه تخصصی خواهد بود؟ آیا تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی نقش بیشتری در حفاظت از آثار تاریخی ایفا می‌کند یا درصورت مخالفت وزیر با پروژه‌های توسعه‌ای که برخی آثار تاریخی را تهدید خواهند کرد باید شاهد سؤال و استیضاح مداوم مجلس از وزیر میراث‌فرهنگی باشیم؟

این خبر را به اشتراک بگذارید