• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71466
+
-

شناسایی ۳۱ نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید در ایلام

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام از شناسایی ۳۱ نوزاد مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید دائم در این استان خبر داد. «راضی ناصری‌فر» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: سال گذشته ۲۸ نوزاد و در 3 ماه نخست سال جاری نیز ۳ نوزاد مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید دائم در استان شناسایی شدند.

وی افزود: کم‌کاری تیروئید، کاهش هورمون‌های تیروئیدی را در بدن به دنبال دارد و در نتیجه کار سلول‌ها با اختلال همراه می‌شود. ناصری‌فر گفت: شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید تامین نشدن ید کافی برای بدن است و از آنجا که کشور ما جزو مناطقی است که کمبود ید دارد، در سال‌های اخیر با یددار کردن نمک‌های مصرفی، بیماری کم‌کاری تیروئید ناشی از کمبود ید کمتر مشاهده می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: از جمله شایع‌ترین علائم بیماری کم‌کاری تیروئید بی‌حالی، اضافه‌وزن، ورم در قسمت‌های مختلف بدن و خشکی پوست است. اما از آنجا که این بیماری ارگان‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند، علائمی چون ریزش مو، خارش پوست، بروز اشکال در تحرک دستگاه گوارش و ایجاد یبوست، تنگی نفس و جمع شدن مایع اطراف ریه از علائم وجود آن است.

وی با بیان این که تشخیص کم‌کاری تیروئید با یک آزمایش خون ساده امکان‌پذیر است، گفت: پزشک، با توجه به علائمی که ذکر شد، به وجود کم‌کاری تیروئید مشکوک می‌شود و انجام آزمایش خون را به فرد بیمار تجویز می‌کند. ناصری‌فر تاکید کرد: توصیه می‌شود هر ۵ سال یک بار آزمایش‌های تیروئید انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید