• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71451
+
-

ایجاد مسیر گردشگری در 5 شهر کویری

در استان
ایجاد مسیر گردشگری در 5 شهر کویری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، اقتصاد مبتنی بر نفت را عامل مغفول ماندن سایر بخش‌های اقتصادی در کشورمان دانست و از ایجاد مسیر جدید گردشگری در 5 شهر کویری ایران خبر داد. 
به گزارش ایسنا، «مجتبی میرحسینی» در مراسم اولین شب‌ فرهنگی سیستان و بلوچستان در یزد که در حاشیه جشنواره غذاهای محلی ایران‌زمین در محل دانشگاه علمی و کاربردی میراث فرهنگی یزد برگزار شد، از یزد به عنوان شهری جهانی با مردمانی مهمان‌نواز، معروف به قناعت‌پیشه و ذوق‌پیشه یاد کرد و گفت: یزدی‌ها این میراث گران‌بها را در هر نقطه از کشور که حضور داشته‌اند، با خود به یادگار گذاشته‌اند اما آنچه در رابطه با جهانی‌شدن این عظمت باقیمانده وجود دارد، مرهون فرهنگ ایرانی است که با همین مرز و بوم نگه داشته شده و مردمان ایران را نیز در کنار هم نگه داشته است. 

وی با اشاره به خدمات فردوسی شاعر بلند‌ آوازه‌ ایران،‌ گفت: کاری که فردوسی برای حفظ ایران انجام داد با هیچ لشکر‌کشی قابل انجام نبود، لذا بیش از همیشه نیاز به ایرانی ماندن راستین احساس می‌شود.
این مسئول به ضرورت توجه به شهرها و استان‌های حاشیه‌ای ایران اشاره کرد و گفت: امروز کشورمان خیز بلندی برای شکل دادن به توسعه‌ جدید برداشته است. سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی بوده که در مدل‌های قبلی برنامه‌ریزی، غالباً کمتر مورد توجه قرار می‌گرفته و توسعه برنامه‌ریزی و تولید ثروت مرکزمحور بود و به حواشی ایران کمتر توجه شد.  وی توسعه متوازن را مستلزم حرکت تمام مردم در جهت دوام آن برشمرد و یادآور شد: «سیستان را ببینیم و بلوچستان را بشنویم» کمپینی در همین راستاست تا این نقاط مغفول بیشتر مورد توجه قرار گیرند. 

میرحسینی با اشاره به زاهدان به عنوان شهری کم سن و سال و بهره‌مند از معماری یزدی در اقلیمی نامناسب، گفت: یکی از دلایل انتخاب سیستان و بلوچستان در برنامه مقصد توزیع سفر، معرفی ظرفیت‌های ناشناخته و توجه و رفع محرومیت‌های تاریخی آن است و از آن‌جایی که رسیدن به رقم 20 میلیون گردشگر خارجی در سند چشم‌انداز با مرزهای زمینی با توجه به نامناسب بودن وضعیت حمل‌و‌نقل زمینی، مقدور نیست باید به مرزهای آبی تکیه کنیم. 
وی با یادآوری توجه به شرق کشور با توجه به تولید بحران در خاورمیانه، تصریح کرد: ایران از طریق سیستان و بلوچستان با سه قاره اسیا، اقیانوسیه و آفریقا و البته از طریق آب‌های آزاد ارتباط دارد و این یعنی یک سوم مردم دنیا و جمعیتی حدود 2 میلیارد و 500 میلیون نفر که ایران حتی اگر بتواند برای یک درصد این جمعیت هدف‌گذاری کند و آنها را به ایران بیاورد، اقدام قبال توجهی را انجام داده است. 

معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، افزود: بر این اساس، ایران جدید را باید از دریا بسازیم و فانوس گردشگری دریایی را روشن کنیم، با رجوع به تاریخ ایران در زمان حکومت هخامنشیان متوجه خواهیم شد که خشایارشاه برای سفر و لشکرکشی به یونان از راه‌‎‌های دریایی اقدام می‌کرده است.  این مسئول با اشاره به ضرورت توجه به وضعیت گردشگری کشورهای موفق گردشگری، گفت: با نگاه به کشورهای موفق گردشگری مانند فرانسه خواهیم فهمید که 70 درصد گردشگران آن از کشورهای حاشیه‌ای تامین شده و ایران نیز 80 درصد گردشگران خود را از کشورهای همسایه دارد. 
وی اقتصاد مبتنی بر نفت را عامل مغفول ماندن تنوع‌بخشی در اقتصاد کشور خواند و تصریح کرد: با روی کارآمدن اقتصاد نفتی، تنوع اقتصادی مورد بی‌‎‌توجهی و غفلت قرار گرفت و منجر شد به سایر اقتصادها توجهی نشود. 

میرحسینی با اشاره به ایجاد مسیر جدید گردشگری در شهرهای کویری، خاطرنشان کرد: مسیر جدیدی گردشگری با 5 شهر کویری زهک در سیستان و بلوچستان، زرند در کرمان، بافق در یزد، راجستان در خراسان رضوی و دامغان در سمنان شکل گرفته است که در این مسیر جدید شاهد حمایت‌ها و توزیع سفر خواهیم بود.  این مسئول، شهر سوخته، معماری آسباد‌های سیستان، کوه‌ سیاه و کوه سپیدبخت، دهانه‌ غلامان، تفتان و رقص دلفین‌های اقیانوس وهمچنین صنایع‌دستی منحصربه‌فرد را از جاذبه‌های استان سیستان و بلوچستان برشمرد و از مردم یزد دعوت کرد با سفر به این استان از مزیت‌های بسته‌های ارزان‌قیمت و تخفیف‌های 10 تا 50 درصدی مراکز اقامتی برای یزد بهره‌مند شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید