• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71439
+
-

1153 طرح نیمه‌تمام چهارمحال وبختیاری

استاندار: اعتبارات استانی جوابگوی طرح‌های نیمه‌تمام نیست

گزارش
1153 طرح نیمه‌تمام چهارمحال وبختیاری

نشست شورای تامین و ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه با حضور «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور که روز قبل به استان سفر کرده بود و مسئولان استان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی چهارمحال و بختیاری در این نشست با اشاره به کمبود اعتبارات دولتی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گفت: در این استان یک‌هزار و ۵۱۳ پروژه نیمه‌کاره وجود دارد. «طهمورث الیاسی بختیاری» افزود: برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۴۲ هزار میلیار ریال نیاز است و پارسال یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی، یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال از اسناد خزانه، ۳ هزار و ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و همچنین اعتبارات مطلوبی از منابع بازآفرینی حوزه پایدار شهری جذب و در زمینه استفاده از پساب فاضلاب در شهرها و شهرک‌های صنعتی، طرح‌های آبرسانی، گازرسانی به واحدهای تولیدی، ساماندهی مطالبات شهرداری‌ها و ایجاد نیروگاه‌های پاک و تجدیدپذیر در چهارمحال و بختیاری هزینه شد. وی تصریح کرد: تأمین آب آشامیدنی از منابع پایدار، حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و تقویت بنیه اجتماعی اقتصادی چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد.

وی یادآور شد: پارسال ۱۰۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۱۲۰ درصد درآمدهای مالیاتی چهارمحال و بختیاری محقق شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: برای تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری استان به ۱۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری تا پایان برنامه ششم توسعه نیاز است. وی گفت: پارسال نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری از 7/20 به 4/17 درصد رسید که ۳/۳ درصد کاهش یافت. الیاسی بختیاری تاکید کرد: در بهار امسال نیز نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری 1/6 درصد کاهش یافت اما استان همچنان در بیکاری رتبه اول کشور را دارد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان افزود: سهم واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری از کشور 3/1 درصد اما درآمد سرانه (GDP) استان تنها 8/0 درصد است. الیاسی بختیاری تصریح کرد: این در حالی است که چهارمحال بختیاری در تولید ۱۰ محصول کشاورزی جزو استان‌های برتر کشور است.


بنیاد برکت ۱۸۰۰ طرح را در چهارمحال و بختیاری اجرایی کرد

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به این‌که اعتبارات استانی جوابگوی طرح‌های نیمه‌تمام استان نیست، گفت: بنیاد برکت در این استان یک‌هزار و ۸۰۰ طرح را اجرایی کرده است. «اقبال عباسی» در این نشست تاکید کرد: از این تعداد تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ پروژه تکمیل و بهره‌برداری شده و بنیاد برکت برای اجرای این تعداد طرح در چهارمحال و بختیاری ۲ هزار میلیارد ریال هزینه کرده است. وی تصریح کرد: به دنبال نشست‌های فراوان مسئولان چهارمحال و بختیاری با مدیران ملی، سرمایه‌گذاری بنیادها، شرکت‌ها و نهادهای دولتی در این استان افزایش یافت و همین نشست‌ها باعث شد در سال گذشته بیشترین سهم تسهیلات بانکی ارزان قیمت کشور به چهارمحال و بختیاری اختصاص داده شود.


مساله آب را سیاسی نکنیم

رحمانی فضلی با حضور در ستاد اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: از موضوع آب و مشکلات آن در چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان و یزد از منظر امنیتی و سایر موارد آگاهی دارم که باید این موضوع از مسیر کارشناسی حل شود. وی بیان کرد: از سیاسی شدن و استفاده مقطعی در بخش آب در هر مرحله‌ای باید پرهیز شود تا موضوع به قطعیت برسد و تبدیل به دغدغه فکری دائم برای مردم نشود. وزیر کشور با تاکید بر عنصر مدیریت در تحقق توسعه اقتصادی گفت: مسئولان تصمیم‌گیر در برابر انتصابات مسئول هستند و حرام است اگر استانداری شخصی را که به ناتوانی وی علم دارد به عنوان مدیر معرفی کند.
رحمانی فضلی افزود: انصافا مدیران دولتی در کشور به توسعه چه نگاهی دارند؟ آیا به دنبال شایسته‌سالاری هستیم یا این‌که نسبت به عنصر مدیریت در مسیر توسعه غفلت ورزیده‌ایم؟

وی با اشاره به عناصر توسعه اقتصاد تصریح کرد: در خصوص مواد اولیه، تکنولوژی و دستیابی به منابع هیچ محدودیتی در کشور وجود ندارد اما مهم‌ترین بحث و عنصر در این رابطه نحوه مدیریت است. رحمانی فضلی ادامه داد: با وجود کاستی‌ها و چالش‌هایی که در کشور وجود دارد، این‌که چرا عده‌ای از مدیران موفق هستند و عده‌ای عملکرد نامطلوبی دارند نیازمند بازنگری در عنصر مدیریت است. وزیر کشور با بیان این‌که همه مناطق کشور با چالش عقب‌ماندگی تاریخی و عدم توازن و تعادل مواجه است، تصریح کرد: در حالی‌که در قرن ۱۹ و ۲۰ بسیاری از کشورهای جهان در اوج پیشرفت و شکوفایی اقتصادی قرار داشتند، ایران دچار حاکمان ناکارآمد بود و همین موضوع ایران را از قافله توسعه عقب انداخت. رحمانی فضلی ادامه داد: این عقب‌افتادگی تاریخی تنها شامل استان‌های کمتر برخوردار نظیر چهارمحال و بختیاری نیست و همه استان‌ها با چنین چالشی مواجه هستند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات استان چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه مساله آب اشاره کرد و گفت: به طور کامل بر موضوع آب استان‌های اصفهان، یزد، خوزستان و این استان اشراف دارم و معتقدم این مشکلات باید از مسیر کارشناسی حل شود.


مردم نگران تامین کالاهای اساسی نباشند

معاون اقتصادی وزیر کشور نیز در این نشست با اشاره به این‌که ۴ میلیون و ۵۰۰ تن کالا در کشور ذخیره‌سازی شده است، گفت: مردم نگران تامین کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری خود نباشند.
«بابک دین‌پرست» افزود: از ابتدای امسال تا ۱۱ مردادماه سال جاری، ۹ میلیون تن کالا شامل ۲۱ قلم کالای اساسی وارد کشور شده که رشد ۲۶ درصدی را نسبت به مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
وی کنترل قیمت‌ها و حفظ اشتغال در کشور را از مهم‌ترین سیاست‌ دولت در حوزه تنظیم بازار برشمرد و تصریح کرد: مردم از بابت تامین کالاهای اساسی نگرانی نداشته باشند.


اتمام بازسازی مناطق سیل‌زده تا پایان مرداد

رحمانی فضلی همچنینر جمع خبرنگاران با اشاره به روز خبرنگار، اظهار کرد: خبرنگاران با خبرهای موثق نقش سازنده خود را در مسیر توسعه کشور ایفا کنند.
وی بیان کرد: کار خبرنگار جست‌وجوی حقیقت است و خبرنگاران وظیفه دارند سطح آگاهی مردم را بالا ببرند. بالا بردن سطح آگاهی مردم نقش مهمی در مشارکت آنها در فعالیت‌ها دارد.
وزیر کشور در ادامه با اشاره به وضعیت بازسازی‌ مناطق تخریب شده با سیلاب‌های امسال، ادامه داد: تلاش‌ها در راستای بازسازی مناطق خسارت‌دیده از سیل در استان‌های کشور در حال انجام است و امیدواریم که تا پایان مرداد ماه کار‌های بازسازی تمام شود.


دشمن در مسیر تقویت رفت‌و‌آمد با ایران است

وزیر کشور  در سفر دو روزه خود به استان، با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد دیدار کرد. رحمانی فضلی در این دیدار اظهار کرد: کشور در شرایطی قرار دارد که دشمن براساس خیالات خود تفسیر و تعبیر داشت. وی بیان کرد: دشمن تصور می‌کرد کار انقلاب اسلامی و نظام با یک فشار حداکثری تمام است که در این راستا دشمنان اقدامات بسیاری در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... انجام دادند. وزیر کشور گفت: دشمن مطمئن بود که مردم جشن چهل سالگی انقلاب را نخواهند دید و چهل سال است که دشمن اینگونه تعابیر غلط را دارد. وی بیان کرد: دشمنان متوجه شدند که قدرت براندازی ایران در داخل کشور را ندارند و اکنون در مسیر تقویت رفت‌وآمد با ایران هستند. وی بیان کرد: باید انسجام داخلی را جدی گرفت و از سیاست‌های مقام معظم رهبری پیروی کرد.


   کیفیت محصولات تولیدی کارخانه حجاب شهرکرد بالا است

وزیر کشور گفت: کارخانه حجاب شهرکرد تنها تولیدکننده چادر مشکی در کشور است و تمامی تولیدات این کارخانه به فروش می‌رسد.
«عبدالرضا رحمانی فضلی» در حاشیه بازدید از کارخانه حجاب شهرکرد، با اشاره به تولید سالانه 5/5 میلیون متر مکعب پارچه چادر مشکی در این واحد تولیدی، اظهار کرد: در سال‌جاری این عدد به 8/5 میلیون متر مکعب می‌رسد.
وی افزود: کارخانه حجاب شهرکرد تنها تولیدکننده چادر مشکی در کشور است که کیفیت محصولات تولیدی آن بسیار بالاست و تمامی تولیدات این کارخانه به فروش می‌رسد.
رحمانی فضلی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی می‌توانند به‌مناسبت‌های مختلف به منظور تجلیل از بانوان، به این کارخانه سفارش تولید دهند زیرا این کار حمایت از کالای ایرانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید