• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71428
+
-

اجرای طرح مدیریت ‌زیست‌بومی در تالاب امیرکلایه

اجرای طرح مدیریت ‌زیست‌بومی در تالاب امیرکلایه

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: اجرای طرح مدیریت ‌زیست‌بومی در تالاب امیرکلایه منجر می‌شود تا حفاظت از این اکوسیستم ارزشمند بهتر از گذشته انجام شود. «منصور سربازی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر 30 هزار هکتار تالاب در گیلان وجود دارد که بخشی از این تالاب‌ها از جمله بوجاق، تالاب انزلی و تالاب امیرکلایه جزو کنوانسیون رامسر هستند. وی با اشاره به این‌که در گذشته نه چندان دور همجواری انسان در کنار تالاب با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی همراه بود، افزود: با رشد جمعیت این تعادل مختل شد.

سربازی ادامه داد: برای ارتقای بهره‌برداری صحیح از تالاب توسط جوامع محلی نیاز است تا این جمعیت آموزش بیشتری ببینند.معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان این‌که هر توسعه‌ای که در آن حفاظت از تالاب مدنظر نباشد به محیط‌زیست آسیب جدی می‌زند، تصریح کرد: برای جلوگیری از این آسیب اقدامات مختلفی از جمله همایش اجرای طرح مدیریت‌ زیست‌بومی در تالاب امیرکلایه توسط پژوهشکده جهاد دانشگاهی برگزار شد. سربازی گفت: اجرای این طرح فرصتی مناسب است تا برنامه‌‌ریزی دقیق‌تری برای بهره‌برداری صحیح مردم به خصوص حاشیه‌نشینان از تالاب امیرکلایه انجام شود.

وی افزود: علاوه بر آموزش به جوامع محلی، در این طرح مردم و مدیران با توانایی‌های تالاب امیرکلایه آشنا می‌شوند، ضمن این‌که ایجاد مشاغلی که کمترین آلایندگی را برای این اکوسیستم داشته باشد نیز معرفی خواهد شد. معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان اظهار کرد: طبق اولویت‌هایی که در برنامه ششم کشور تدوین شده است به جای شکار و صید بی‌رویه در برخی مناطق، توسعه مشاغل سنتی از جمله صنایع‌دستی برای معیشت حاشیه‌نشینان جایگزین شده تا برای حفاظت از این اکوسیستم‌های ارزشمند گام‌های موثری برداشته شود.

وی با اشاره به این‌که جاذبه‌های گردشگری تالاب نیز می‌توانند درآمد خوبی نصیب مردم منطقه به خصوص حاشیه‌نشینان کنند، گفت: هم‌اکنون با ایجاد سازه‌های چوبی در تالاب امیرکلایه مکان‌های مناسبی برای مردم و محققان در تالاب امیرکلایه ایجاد شده است و امیدواریم انجام چنین اقداماتی بیشتر شود. سربازی بیان کرد: از آنجایی که آب تالاب امیرکلایه توسط چشمه‌ها و سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود، یکی از پاک‌ترین تالاب‌های کشور است. خوشبختانه بارندگی‌های خوب اخیر موجب شده امسال ارتفاع آب در تالاب 30سانتی‌متر افزایش یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید