• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71418
+
-

گوهر کمیاب همدلی در میان هنرمندان کرجی

«فرهاد منتصر» بازیگر تئاتر: هنرمندان کرجی باید وحدت بین خودشان را حفظ کرده با هم برای رشد و گسترش هنر شهر گام بردارند

نمایش
گوهر کمیاب همدلی در میان هنرمندان کرجی

مهدیه زندیه وکیلی | البرز - خبرنگار


«فرهاد منتصر» هنرمند عرصه تئاتر و بازیگری در البرز است. علاقه‌اش به بازیگری در دوران کودکی و در سن 11سالگی، انگیزه‌ای شد تا امروز به عنوان یک هنرمند موفق جلوی چشمانمان بااقتدار از سوابق و فعالیت‌هایش بگوید. قدرت کلماتش نشان از کاربلد بودنش دارد. در همه سخنانش حس همدلی موج می‌زند و در میان صحبت‌هایش خود را جزو کوچکی از جامعه هنرمندان کرج می‌داند و بیان افکارش با لحنی دلسوزانه همراه است. بازیگر توانمند 42 ساله البرزی در کارهای صاحب‌نام و مشهوری به ایفای نقش پرداخته است و کارنامه هنری نسبتا پرباری دارد. با این هنرمند لرزبان تئاتر استان البرز به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.


از فعالیت‌هایتان بگویید؟

شروع فعالیتم در وادی هنر از دوران کودکی و با شرکت در تئاتر مدرسه بود. گرچه جرقه آغازین این کار از شهرستان ملایر که آن زمان ساکن آنجا بودیم، زده شد. اما بعد از انتقال پدر به شهر کرج کماکان این فعالیت را ادامه داده و در کانون فرهنگی تربیتی رشد کرج مشغول به کار شدم. تاکنون در بیش از 40‌تئاتر و سریال بازی کرده‌ام و در دیگر کارهای هنری مثل مجریگری استیج، نمایش روحوضی و سیاه‌بازی (حاجی‌فیروز)، تعزیه‌خوانی، نویسندگی، خوانندگی و تقلید صدا، کارگردانی، استندآپ کمدی و حتی تهیه‌کنندگی نیز فعال بوده و هستم. نقش‌های متفاوتی را تجربه و بازی کردم که اغلب آنها در قالب طنز بوده و در نقش طنزپرداز به روی صحنه رفتم. بازی در نقش کوتاهی در سریال موفق وفا ساخته محمدحسین لطیفی و مدار صفردرجه ساخته حسن فتحی از افتخارات سال‌های هنری‌ام است.
در کنار بزرگان سینمای ایران نقش‌آفرینی کرده‌ام. بازی در فیلم ستاره می‌شود فریدون جیرانی، محاکمه ایرج قادری، تقاطع ابوالحسن داوودی، فیلم تولدت مبارک ساخته سمیه زارع و بسیاری از فیلم‌های دیگر را در کارنامه هنری‌ام دارم.
در سیمای البرز هم برنامه عصرانه را اجرا کردم. دارای چند مدرک هنری هستم و به‌زودی هم مدارک مهارتی دیگری در زمینه‌های هنری دریافت خواهم کرد. به عنوان مشاور فرهنگی و هنری، مجری برنامه‌هایی مثل جنگ، همایش، سمینار، کنسرت، نمایشگاه و... هم هستم. مدتی نیز در یکی از موسسه‌های کرج به تدریس امور هنری در سطح دانش‌آموزی می‌پردازم.

از جایگاه هنر تئاتر و بازیگری و اجرا در البرز راضی هستید؟

هنرمندان کرجی برخلاف هنرمندان تهران و حتی شهرهای دیگر، نه‌تنها با یکدیگر همدلی و اتحاد ندارند، بلکه سعی دارند هنرمند را از جایگاهی که هست پایین‌تر آورده و ارزش هنری او را کمتر جلوه دهند. گرچه این دسته از هنرمندان میزبانان خوبی برای هنرمندان عرصه تئاتر و بازیگری و... سایر شهرها هستند و به نظر می‌رسد که همشهری‌های خود را زیاد تحویل نمی‌گیرند. متاسفانه این کار ضربه بزرگی به هنر کرج می‌زند و شاید قابل جبران نباشد، چراکه شهر کرج دارای ظرفیت‌های هنری خاص و بی‌نظیری است که فرصت دادن به آنها و استفاده از این هنرهای بکر می‌تواند سکوی پرتابی برای پیشرفت روزافزون کارهای فرهنگی و هنری استان البرز ایجاد کند.

چه راهکاری برای این معضل، پیشنهاد می‌کنید؟

هنرمندان کرجی وحدت بین خودشان را حفظ کرده و همه با هم برای رشد و گسترش هنر شهر کرج گامی محکم بردارند و با عزمی راسخ کاری کنند که هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر کرج بیشتر و بهتر شناخته شده و دیده شوند و برای ماندگار شدن در اذهان عمومی همت خود را جزم کنند. این آسان‌ترین راهی است که می‌توان برای ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهرشان بکنند. از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج و شهرداری‌ها و استانداری و ارگان‌های مربوطه هم تقاضا دارم توجه بیشتری به هنرمندان شهرشان داشته و فضاهای موردنیاز آنها را در شهر بسط و گسترش داده و سعی کنند آنها را با همیاری سازمانی خودشان گرد هم آورده و این امکان را برایشان رقم بزنند که جامعه هنری البرز بهتر یکدیگر را شناخته و در کنار هم و زیر سایه حمایت مسئولان شهری بتوانند از هنر خود در شهر استفاده کنند.

 از درآمد خود راضی هستید و نظرتان درباره حامیان مالی در وادی هنر چیست؟

به دلیل علاقه وافرم به دنیای هنر، به خاطر همین میزان درآمد خدا را شاکر هستم و بسیار خوشحالم که در زمینه‌ای فعالیت می‌کنم که به آن عشق می‌ورزم. حامیان مالی می‌توانند کمک شایانی به عرصه فرهنگ و هنر استان البرز داشته باشند و با ایجاد اماکن و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف در استان گامی موثر در این راه بردارند و کم و کاستی‌های وسایل و لباس‌ها و ابزار موردنیاز هنرمندان را خریداری کرده و در دسترس قرار دهند تا هنرمند از لباس مورد نیاز خود در کارهایش بی‌نیاز شود و ناچار نباشد از مراکز هنری تهران آن را ساعتی اجاره کرده و سر صحنه حاضر شود. این همه آن چیزی است که هنرمندان کرجی از خیران استان خواستار آن هستند.

برای افرادی که دوست دارند به دنیای جذاب هنر راه پیدا کنند، چه صحبتی دارید؟

فضای هنری باید در ذهن بعضی افراد دوباره بازپروری شده و پازل‌های آن درست چیده شود. به عنوان کسی که سال‌ها در این وادی مشغول به کار هستم با قطعیت می‌گویم که شغل بازیگری آن چیزی نیست که بیشتر خانواده‌ها فکر می‌کنند و با محیط کاری آن مخالفند. این موارد نیازمند فرهنگ‌سازی درست ابتدا از سطح خانواده‌ها و بعد جامعه است.

خواسته شما در سمت یک هنرمند از مسئولان چیست؟

از مقام‌های مسئول امور فرهنگی و هنری در استان هنردوست البرز درخواست می‌کنم نگاه جامع‌تری به قشر هنری شهرشان داشته باشند. علاوه بر حمایت و تعامل با این هنرمندان به مشکلات آنها هم رسیدگی کرده و تسهیلات مورد نیازشان را فراهم کنند. مثلا ساخت یک درمانگاه یا تعاونی برای هنرمندان شهر کرج از خیلی از مشکلات جامعه فرهنگی و هنری می‌کاهد یا این‌که بیمه هنرمندان را جدی گرفته و آن را به طور عموم به مرحله اجرا بگذارند تا با رضایت کامل هنرمند و خانواده‌اش شاهد هنرنمایی جذاب‌تری از آنها در شهر باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید