• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71404
+
-

بساط پهن قلیان در سواحل استان

جامعه
بساط پهن قلیان در سواحل استان

مصرف قلیان تابستان و زمستان ندارد. هرگاه به ساحل بندرعباس بروی، شاهد قلیان کشیدن فردی و دسته‌جمعی گروه‌های مختلف به‌ویژه دختران و پسران خواهی بود. 

ساحل بندرعباس به طول ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر شامل بوستان‌های غدیر، دولت، ولایت، سورو و کنار اسکله شهیدحقانی که محلی برای گذران اوقات فراغت مردم این کلان‌شهر است، تبدیل به محلی شده برای پهن کردن بساط قلیان‌ کشیدن. 

بر اساس گزارش اعلام‌شده از سوی شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی در کشور و ۳۵ تا ۴۰ درصد دانشجویان تجربه مصرف قلیان را دارند. این معضل اجتماعی در استان هرمزگان بسیار جدی است و با توجه به تاثیر سوء آن بر سلامت روح و جسم افراد، به دغدغه جدی مسئولان تبدیل شده است. 

در بیشتر کافه‌های سنتی و ۹۰ درصد نوار ساحلی بندرعباس، قلیان به‌راحتی عرضه می‌شود و این عرضه هیچ محدویت سنی‌ای ندارد. قابل تاسف‌تر آن‌که خانواده‌ها نیز با فرزندان همگام شده و دسته‌جمعی به کشیدن قلیان می‌پردازند. 


آموزش؛ مهم‌ترین راه مبارزه با مصرف دخانیات

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری با ابراز نگرانی از مصرف بالای قلیان در استان، تاکید کرد: خطر مصرف دخانیات در جامعه باید جدی گرفته شود و در این خصوص اقدامات سازنده‌ای انجام شود.

 «عباس میرزاد» در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان هرمزگان اظهار کرد: گسترش آموزش‌های مرتبط با خطر و عوارض مصرف دخانیات به‌ویژه قلیان از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی است. 

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده مبارزه قهری و حذفی برای کنترل و کاهش دخانیات به‌طور کامل اثربخش نیست و باید با تدابیر لازم بتوان با مصرف دخانیات به‌ویژه قلیان در هرمزگان مقابله و آن را کنترل کرد. 

میرزاد بیان کرد: متأسفانه شیوع مصرف دخانیات در جامعه به سنین پایین رسیده و امروز به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین عوامل مصرف دخانیات، در دسترس بودن عرضه آن است که باید در این خصوص چاره‌اندیشی عملی و کاربردی کرد. 

وی افزود: باور غلط کمتر بودن آثار منفی دخانیات به‌خصوص قلیان نیز موجب افزایش استفاده از این مواد به‌ویژه در بین جوانان و حتی نوجوانان شده است. 

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری تاکید کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی می‌تواند برای کنترل و کاهش دخانیات اثرگذار باشد. 


گرایش زنان و دختران به مصرف قلیان 

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از گرایش زنان و دختران به مصرف قلیان ابراز نگرانی کرد و گفت: طبق گفته متخصصان آثار مخرب مصرف این مواد در زنان و دختران بسیار بیشتر است. 
میرزاد تأکید کرد: باید سطح اطلاعات و دانش خانواده‌ها در زمینه مصرف دخانیات به‌ویژه قلیان افزایش یابد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید