• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71397
+
-

توسعه فضای سبز بوشهر با استفاده از «پساب»

زیست بوم
توسعه فضای سبز بوشهر با استفاده از «پساب»

استاندار بوشهر خواستار بازگرداندن آب پساب فاضلاب بوشهر به چرخه آبیاری فضای سبز استان شد و گفت: فضای سبز استان بوشهر با استفاده از پساب فاضلاب توسعه یابد.  به گزارش تسنیم، «عبدالکریم گراوند» در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر اظهار کرد: بی‌توجهی به محیط ‌زیست و محل زندگی پذیرفتنی نیست.وی اضافه کرد: در صورتی که به موضوع فاضلاب و محیط ‌زیست به‌خوبی توجه نکنیم، مشکلات زیادی خواهیم داشت. زیبایی شهر بوشهر ساحل و دریا است و تا روزی که در بوشهر هستیم اجازه ساخت‌و‌ساز در اطراف دریا را نخواهیم داد. استاندار بوشهر تاکید کرد: گاهی به موضوع سلامت بی‌توجهی می‌شود که عواقب نامناسبی دارد و آب و محیط‌ زیست دچار آسیب جدی می‌شوند.

وی با بیان این‌که در کنار طرح‌های مطالعاتی نیاز به گام‌های عملیاتی در حوزه‌های مختلف داریم تصریح کرد: در زمینه پسماند باید کارهای مناسب و اقدامات عملی انجام شود و پسماندها ساماندهی شوند. گراوند اظهار کرد: از سازمان پسماند انتظار کار داریم. ما در قبال جامعه و مردم مسئول هستیم و باید وقت بگذاریم و پیگیری کنیم تا به نتیجه برسیم. درمان درد ما پیگیری است تا به نتیجه برسیم و نباید به نامه‌نگاری اکتفا کنیم.

وی یکی از دغدغه‌های اصلی در استان بوشهر را جلوگیری از آلوده‌ شدن دریا دانست و ادامه داد: تکمیل طرح فاضلاب بافت قدیم بوشهر را به صورت ویژه دنبال کردیم و امیدواریم در همه نقاط بوشهر شاهد تکمیل این طرح باشیم. استاندار بوشهر تاکید کرد: در چند نقطه استان بوشهر باید سایت‌هایی برای جمع‌آوری پسماند و بهره‌برداری از آن ایجاد شود و پسماند چند شهر در این نقاط هم تفکیک و مواد قابل‌استفاده جدا شوند.

وی با بیان این‌که اقدامات حوزه پسماند و تفکیک زباله نیازمند انجام کارهای فرهنگی است خاطرنشان کرد: باید در حوزه آموزش برای تفکیک پسماند اقدامات بیشتری صورت گیرد. سازمان پسماند باید آموزش دهد. گراوند در زمینه فاضلاب شهرهای استان نیز اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم فضای سبز مناسبی داشته باشیم، باید پساب فاضلاب را در آبیاری فضای سبز به کار بگیریم. نباید از آب شرب در حوزه فضای سبز استفاده کنیم.وی خواستار بازگرداندن آب پساب فاضلاب بوشهر به چرخه آبیاری فضای سبز استان شد و بیان کرد: در حوزه فاضلاب استان بوشهر باید اراده جمعی بین سازمان‌ها شکل بگیرد و استفاده مناسبی از پساب شود.
 
استاندار بوشهر خواستار ایجاد پلاژ در شهرهای ساحلی استان بوشهر شد و گفت: مطالعه لازم برای شناسایی نقاط سالم ساحلی صورت گیرد. نیاز است که محل‌های مناسبی برای شنا در استان فراهم شود. وی تاکید کرد:‌ شهرداری باید برای ساماندهی آبراه‌های شهر اقدام کند. آبراه‌ها به محلی برای آلودگی تبدیل می‌شوند و شهرداری باید آنها را ساماندهی کند.


طرح‌هایی برای حفاظت از محیط زیست شهری

مدیر کل حفاظت محیط زیست بوشهر با اشاره به برخی تهدیدات دریا و ساحل در استان بوشهر گفت: در زمینه رفتار با اکوسیستم دریایی و سواحل بندری بوشهر با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. به گزارش مهر، «فرهاد قلی‌نژاد» در دومین جلسه کمیته محیط زیست و توسعه پایدار شورای شهر بوشهر اظهار کرد: در رفتار با اکوسیستم دریایی و سواحل بندری بوشهر مشکلاتی داریم. وی خاطرنشان کرد: فاضلاب شهری به طور مستقیم به دریا ریخته می‌شود و ازهمین رو استاندار بوشهر کارگروهی در این زمینه تشکیل داده است. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: اولین درخواست تشکیل کمیته محیط زیست از طرف شورای شهر بوشهر بود که به دنبال این هدف بوده‌ایم که به طور ویژه به مسائل محیط زیست شهری و برنامه‌‌ریزی توسعه پایدار شهری بپردازیم.قلی‌نژاد افزود: مسائل مهمی مانند محیط زیست انسانی، اکولوژی، مدیریت پسماندهای شهری، خانگی و عفونی به همراه توجه ویژه به قوانینی مانند قانون هوای پاک، حمل ‌و ‌نقل شهری، فضای سبز، کمربند سبز، افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل، افزایش سرانه فضای سبز، آموزش زیست‌محیطی شهروندان و مواردی در باب سواحل و اکوسیستم‌های دریایی شهر بوشهر به طور بی‌واسطه‌ای در فضای‌ زیست شهری شهروندان بوشهری قابل‌مشاهده است.

وی همچنین درباره طرح‌های آموزشی و ترویجی مشارکت شهروندان در زمین‌های محیط زیست شهری افزود: طرح محله پاک را طراحی و تدوین کرده‌ایم و برنامه‌ریزی‌های آن انجام گرفته است و به آموزش چهره به چهره مسائل زیست‌محیطی به شهروندان پرداخته خواهد شد. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: طرح آپارتمان سبز و مدیریت سبز سازمان‌های دولتی و محیط یاران سبز دانش‌آموزی نیز به عنوان طرح‌های دیگر آموزشی مد نظر داریم که در سال جاری اجرا کنیم.


شهروندان همکاری کنند

«سید نورالدین امیری» شهردار بوشهر، نیز به محیط زیست اجتماعی در شهر اشاره کرد و از شهروندان خواست که به مسئولیت‌های اجتماعی خود در زمینه حفظ محیط زیست شهری حساسیت بیشتری داشته باشند. «ابوذر دهدار» رئیس شورای شهر بوشهر نیز به شناگاه‌ها و آلودگی آنها و همچنین وجود انشعابات آب‌های خاکستری و رها کردن آن در کانال‌ها اشاره کرد و خواستار رفع مشکلات این حوزه شد.«اکبر توسلی» به اهمیت وجود پیام‌های زیست‌محیطی در شهر اشاره کرد و ضرورت این موضوع را یادآورشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید