• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71379
+
-

ثبت 4 هزار شکایت از مراکز توزیع مواد غذایی در شیراز

خبرخوان
ثبت 4 هزار شکایت از مراکز توزیع مواد غذایی در شیراز

عرضه مواد غذایی و تهیه و توزیع آن مستلزم رعایت بهداشت فردی و داشتن پروانه‌ها و مجوزهای قانونی است. بازرسان و ناظران بهداشتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی، وظیفه نظارت بر این مراکز را به عهده دارند. ۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در شیراز به دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی با دستور مقام قضایی تعطیل شدند. 

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز اعلام کرد: 8 واحد صنفی از جمله بیرون‌بر، کبابی، چایخانه، نانوایی، کارگاه لبنیات، و فالوده‌فروشی و بستنی‌فروشی به دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی و توجه نداشتن به اخطارهای صادره از سوی بازرسان بهداشتی، با دستور مقام قضایی تعطیل شد.

به گزارش ایرنا، «مسعود قنبریان» با بیان این‌که این مراکز به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی و همچنین بدون دریافت مجوزهای بهداشتی فعالیت داشتند افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون ماده ۱۳ عرضه‌کنندگان غیرمجاز مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تعطیل موقت شده‌اند. وی با اشاره به توجه جدی به سلامت و امنیت غذایی به عنوان اولویت‌های واحد بهداشت محیط از شهروندان خواست از خرید مواد غذایی از محل‌های غیرمجاز خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی مراتب را به کارشناسان سامانه تلفنی ۱۹۰ گزارش دهند تا در اسرع وقت پیگیری شود.


سامانه ۱۹۰ و رسیدگی به ۴ هزار شکایت مردمی 

سامانه ۱۹۰ برای دریافت و رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردمی در مورد تخلف بهداشت محیط شامل تخلف مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، بهداشت مواد غذایی، آب و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 بر اساس آمارهای موجود در 4 ماه سال جاری بیش از 4 هزار شکایت در این سامانه ثبت و از سوی بازرسان بهداشت محیط پیگیری شده است که در مقایسه با زمان مشابه در سال ۹۷، به طور تقریبی 2 برابر بوده است و این موضوع نشان از اطلاع‌رسانی مناسب و اعتماد مردم به بازرسی‌ها دارد.

 شهروندان می‌توانند در تمامی نقاط استان، به صورت رایگان، بدون نیاز به پیش‌شماره و با تمامی اپراتورهای تلفن همراه و همچنین تلفن‌های ثابت، تنها با گرفتن شماره ۱۹۰ با سامانه تماس بگیرند و با راهنمایی منشی تلفن گویا با کارشناسان بهداشت محیط مستقر در ستاد وزارت بهداشت ارتباط برقرار  کنند. شکایت یا گزارش دریافت‌شده در سریع‌ترین زمان ممکن به بازرس بهداشت محیط منطقه مورد نظر ارسال می‌شود و کارشناس بهداشت محیط منطقه بر اساس گزارش دریافتی به محل مراجعه می‌کند و با اقدامات قانونی لازم و اعلام گزارش به ستاد مرکز بهداشت، نتیجه از سوی کارشناس توزیع خبر در سامانه درج می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید