• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71371
+
-

«بانو دوچ» به داد روستای «سیدبار» رسید

دهیار «سیدبار»: بانوان این روستا برای ساخت مدرسه جدید این روستا از طریق درآمد حاصل از سوزن‌دوزی‌های خود سهیم بوده و در افزایش زیرساخت‌ها مشارکت داشته‌اند

اشتغال
«بانو دوچ» به داد روستای «سیدبار» رسید

 بانوان روستای «سیدبار» از توابع بخش «پلان» شهرستان چابهار با هنر سوزن دوزی خود نقش موثری در توسعه این روستا ایفا می‌کنند. 

به گزارش مهر، زنان جمعیت قابل ملاحظه‌ای از جوامع مختلف را تشکیل می‌دهند. از آن‌جایی که در جوامع روستایی نیروی عمده کار بانوان هستند، همواره طرح مسائل زنان و نقش آنان در توسعه روستاها مورد توجه بوده است. 

این موضوع در منطقه بلوچستان بسیار پررنگ‌تر است، زیرا با توجه به اقلیم و فضای منطقه نقش زنان روستایی در اقتصاد خانواده و همینطور توسعه روستاها بسیار پررنگ‌تر می‌شود؛ برای مثال بانوان روستای «سیدبار» از توابع بخش «پلان» شهرستان چابهار با هنر سوزن‌دوزی خود نقش موثری در توسعه این روستا ایفا می‌کنند. 


بانو دوچ 

دهیار روستای «سیدبار» می‌گوید: بانوان این روستا در طرح «بانو دوچ» با هنر سوزن‌دوزی کسب درآمد می‌کنند و با درآمد حاصل از این هنر در توسعه و پیشرفت روستا مشارکت دارند. 

 «اعظم مهین‌دوست» ادامه می‌دهد: بانوان روستای «سیدبار» تاکنون برای ساخت مدرسه جدید این روستا از طریق درآمد حاصل از سوزن‌دوزی‌هایشان سهیم بوده‌اند و همچنین در طرح توسعه و زیرساخت‌های روستایی نیز مشارکت داشته‌اند. 

دهیار روستای «سیدبار» می‌افزاید: زنان روستای «سیدبار» با توجه به نقش و مسئولیت‌های که در محیط اجتماعی و منزل دارند، عهده‌دار وظایف خدمات مختلفی نیز هستند که مسلماً در مسیر توسعه این روستا بسیار مؤثر است. 


درآمد حاصل از فروش 

مهین‌دوست می‌گوید: توسعه به معنای ارتقای مستمر کل جامعه و نظام اجتماعی به سوی زندگی بهتر یا انسانی‌تر است که صدالبته برای درک معنای درونی توسعه حتماً باید شیوه‌های علمی نیز مد نظر باشد. 

وی ادامه می‌دهد: ٣٠ الی ۵٠ درصد درآمد حاصل از فروش «بانو دوچ» زنان روستای «سیدبار» صرف هزینه‌های آموزش کلاس‌های مهارت‌های زندگی، بهداشت و محیط‌زیست برای اهالی این روستا می‌شود.  وی با اشاره به این‌که در طرح سوزن‌دوزی «بانو دوچ» حدود ١٠٠ نفر از بانوان روستای «سیدبار» حضور دارند، می‌گوید: مشارکت این بانوان در طرح‌های توسعه‌ای روستا به صورت کاملاً اختیاری است. 


نقش زنان در فرآیند توسعه 

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار چابهار نیز می‌گوید: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور همواره در فرآیند توسعه پایدار کشور دارای نقش اساسی بوده‌اند. 

«عادل عفتی» می‌افزاید: زنان در مدیریت امور داخلی نظام خانواده، تربیت فرزندان و از همه مهم‌تر در تقویت اقتصاد خانواده، جامعه و توسعه محیط شهری به‌ویژه در روستاها مؤثر هستند. 

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار چابهار ادامه می‌دهد: با بررسی سند آمایش سرزمین و نقش بانوان در اشتغال روستاها به وضوح می‌توان نقش زنان بلوچ را دوشادوش مردان نمونه آن مشاهده کرد که روستای «سیدبار» است. 

عفتی می‌گوید: زنان پاک‌سرشتی که با دستان هنرمند و چشمان نجیب خود رنگ و نقش بر پارچه می‌زنند تا علاوه بر ایجاد درآمد اندک برای خانواده معرف فرهنگ غنی بلوچ در سراسر دنیا باشند. 
وی ادامه می‌دهد: بنابراین لازم است متولیان اشتغال روستایی و عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین به این موضوع مهم توجه داشته باشند و برای حمایت از این ظرفیت بالقوه همه تلاش خود را به کار گیرند. 

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار چابهار می‌گوید: شوراهای اسلامی و دهیاران محترم نیز در کمک به توسعه این مهم باید همت کنند؛ زیرا دستان هنرمند زنان بلوچ مؤلفه اصلی توانمند‌سازی اقتصاد روستاهاست. 


توانمند‌سازی زنان در روستا

مسئول امور پیگیری بخشداری پلان می‌گوید: با توجه به این‌که زنان روستایی نیمی از جامعه، به‌ویژه جامعه روستایی را تشکیل می‌دهند، قطعاً توانمند‌سازی زنان در تقویت بنیان اقتصادی و معیشتی خانوارهای روستایی نقش بسزایی دارد. 
 «مهرداد آرام» با اشاره به این‌که توانمند‌سازی زنان در ارتقای شاخص‌های سلامت، آموزش و بهداشت جامعه روستایی تاثیر مستقیم دارد، می‌افزاید: بحث توانمندسازی زنان نه‌تنها در معیشت خانوارها تاثیر دارد، بلکه بر روند کاهش مهاجرت از روستا به شهر و رفع معضل حاشیه‌نشینی نیز اثرگذار است. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت موضوع ضرورت دارد از ظرفیت‌های بالقوه و پتانسیل‌های محیطی منطقه برای توانمند‌سازی زنان روستایی بهره جست. 

آرام می‌گوید: توجه به مقوله آموزش به‌ویژه آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی در سرعت‌بخشی و تحقق مقوله توانمندسازی و ایجاد انگیزه در سایر روستاها به جز روستای «سیدبار» نیازمند همکاری و همیاری بیشتر جوامع محلی و مسئولان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :