• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71369
+
-

بن‌بست جاده‌های روستایی در حاجی‌آباد

فرماندار حاجی‌آباد: از جاده ۲۵ کیلومتری پور به مازگرد تاکنون ۱۵ کیلومتر احداث شده و مابقی در حال تکمیل است

راه
بن‌بست جاده‌های روستایی در حاجی‌آباد

کاظم گلخنی | خبرنگار:

 ماجرا از خبر تلخ چند روز پیش مبنی بر غرق شدن 2 کودک اهل روستای مازگرد بخش احمدی شهرستان حاجی‌آباد آغاز شد. متن خبر گواه این بود که این کودکان برای بازی داخل رودخانه فصلی رفته‌اند و بر اثر بارندگی و پرشدن بخش عمیق رودخانه و غفلت خانواده‌ها غرق شده‌اند.

 پلیس بخش احمدی نیز علت مرگ کودکان را غرق‌شدگی عنوان کرده و تاکید دارد کودکان قبل از رسیدن به مرکز درمانی جان سپرده‌اند اما برخی مردم روستا معتقدند خرابی جاده و دوری از مراکز درمانی در مرگ کودکان نقش مؤثری داشته است. 


تأخیر در اعزام به‌موقع کودکان

یکی از معتمدان روستای مازگرد می‌گوید: مهم‌ترین دلیل فوت این 2 کودک تأخیر در رسیدن خودرویی بود که قرار بود این 2 کودک را به مراکز درمان برساند. 

 «احمد حسین‌پور» افزود: به دلیل طغیان رودخانه و نبود پل ۳۰ دقیقه طول کشید تا خودرو حامل کودکان از آب‌گرفتگی جاده عبور کند. شاید اگر این معطلی پیش نمی‌آمد سرنوشت این کودکان مرگ نبود. 
وی با اشاره به وضعیت خراب جاده مازگرد بیان می‌کند: حادثه خبر نمی‌کند اما با داشتن امکانات حداقلی نظیر اورژانس جاده‌ای، درمانگاه و جاده‌های مناسب، امکان رساندن حادثه‌دیدگان به مراکز درمانی و نجات آن‌ها بیشتر است. 

حسین‌پور با اشاره به جمعیت هزار نفری روستای مازگرد و فاصله ۱۸۵ کیلومتری تا شهرستان حاجی‌آباد و و ۴۰ کیلومتری تا مرکز بخش احمدی، می‌افزاید: علاوه بر فاصله تا حاجی‌آباد زیاد است. جاده این مسیر هم خراب و صعب‌العبور است و مردم مجبور هستند برای انجام امور درمانی به بخش زیارتعلی مرکز بخش رودخانه بروند. 

این معتمد روستای مازگرد بیان کرد: با این فواصل طولانی، داشتن امکانات حداقلی نظیر پل، جاده، آسفالت و درمانگاه برای روستای مازگرد و دیگر روستاهای این منطقه ضروری است و بهتر است مسئولان به این موضوع توجه ویژه‌ای کنند. 


بخش احمدی، بشاگرد دوم 

«احمد مرادی» نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی چندی پیش گفت: در گذشته بشاگرد از محروم‌ترین مناطق کشور بود ولی حالا بخش احمدی از محروم‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود. 

همچنین فرماندار حاجی‌آباد در پاسخ به سؤال همشهری درباره این‌که چرا اهالی روستای مازگرد بخش احمدی باید برای درمان راهی بخش زیارتعلی رودان شوند؟ گفت: به دلیل نزدیکی مسافت، مردم روستای مازگرد برای انجام امور درمانی زیارتعلی را انتخاب می‌کنند. 
 «حمید جهانگیری» افزود: در مرکز بخش احمدی کمبود امکانات درمانی وجود ندارد اما مردم مازگرد و روستاهای همجوار برای درمان مسیر نزدیک‌تر یعنی درمانگاه زیارتعلی بخش رودخانه را انتخاب می‌کنند. 

وی بیان کرد: طبق مصوبه دولت همه روستاهای با جمعیت بیشتر از ۲۰ خانوار، باید جاده آسفالت داشته باشند؛ البته ممکن است اجرای این طرح زمان‌بر شود اما دیر یا زود اجرا خواهد شد. 

فرماندار حاجی‌آباد درباره وضعیت احداث جاده در این منطقه ادامه داد: از جاده 25 کیلومتری پور به مازگرد تاکنون ۱۵ کیلومتر احداث شده و مابقی در حال تکمیل است. 


راه دور نیست، جاده خراب است

این در حالی است که اهالی تنها دلیل انتخاب زیارتعلی به جای بخش احمدی را خرابی جاده عنوان می‌کنند. یکی دیگر از اهالی روستای چغان بخش کوشا احمدی در این‌‌باره می‌گوید: دوری راه مشکل ما نیست؛ اگر جاده‌های این منطقه خراب نبود برای درمان به بخش احمدی می‌رفتیم. «رضا کریمی» می‌افزاید: اهالی روستاهای جنوب بخش احمدی نظیرآبید، رد، مازگرد، چغان و آبنه مجبورند برای انجام نیازهای درمانی به زیارتعلی بروند در حالی که فاصله روستای مازگرد تا زیارتعلی ۴۵ کیلومتر است اما تا مرکز بخش احمدی حاجی‌آباد ۴۰ کیلومتر فاصله است. 

وی ادامه می‌دهد: این محرومیت است که بین ما و حاجی‌آباد فاصله انداخته است نه دوری راه. مشکل مسافت ۱۸۰ کیلومتری تا حاجی‌آباد نیست؛ معضل اساسی ما نبود جاده مناسب است. وقتی نمی‌توانیم در این جاده‌های صعب‌العبور تردد کنیم، چاره‌ای جز رفتن به شهرهای همجوار نداریم. 

به گفته وی موضوع مهم دیگر این است که اگر جاده‌ها ترمیم و آسفالت شده بود این منطقه مهم کشاورزی از بن‌بست خارج و به‌طور حتم از لحاظ معیشت متحول می‌شد.


خروج از بن‌بست ارتباطی

نبود جاده مناسب را باید مهم‌ترین مشکل روستاهای بخش احمدی قلمداد کرد. طبق طرحی در سال ۱۳۷۵ قرار بود مسیر دهستان پور به بخش احمدی آسفالت شود. با اجرای این طرح مشکل ارتباطی تعدادی از روستاهای منطقه نظیر مازگرد حل می‌شد اما این طرح اجرا نشد تا این‌که ۴ سال قبل «جاسم جادری»، استاندار سابق هرمزگان، طی سفری به کوهشاه احمدی قسمتی از طرح سال ۷۵ یعنی آسفالت جاده روستای پور به مازگرد به طول ۲۵ کیلومتر را گلنک‌زنی کرد.

 با این اقدام ۶ کیلومتر از این جاده در سال ۹۵ آسفالت شد ولی ۱۵ کیلومتر آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده و با وجود سفر سال گذشته معاون رئیس‌جمهوری «اسحاق جهانگیری» به زادگاهش (بخش احمدی)، همچنان مشکلات جاده‌ای این منطقه محروم پایان نیافته است. برخی آگاهان منطقه معتقدند اگر جاده دهستان پور به بخش احمدی به بهره‌بهرداری برسد مسیر کهنوج (جنوب کرمان) به شیراز و یزد حدود ۱۴۰کیلومتر نزدیک‌تر می‌شود و این منطقه از بن‌بست ارتباطی بیرون خواهد آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید