• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71362
+
-

راه‌اندازی پارک جنگلی 100 هکتاری در اردبیل

زیست‌بوم
راه‌اندازی پارک جنگلی 100 هکتاری در اردبیل

براساس مصوبه شورای جنگل و با مشارکت و همکاری بخش‌خصوصی، پارک جنگلی 100 هکتاری در استان اردبیل احداث می‌شود. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اعلام این خبر به ایسنا گفت: طرح تنفس و صیانت از جنگل‌ها به شایستگی در استان اردبیل در حال اجراست، به طوری که ما هیچ قطع درختی را در این استان شاهد نیستیم. 

«شهامت هدایت» افزود: جنگل فندقلو تنها محل در کشور است که جنگل‌های آن در حال افزایش و تکثیر است، به طوری که در این منطقه 50 هکتار جنگل بکر و بی‌نظیر را شاهد هستیم که کمترین قطع درخت و تخریب در این منطقه رخ نداده است. وی این منطقه را جزء نواحی هیرکانی توصیف و عنوان کرد: ما در کشور 5 ناحیه رویشی و جنگل در کشور داریم که در آن گونه‌های متعددی رشد و پرورش می‌یابند، به طوری که 3 ناحیه رویشی ایرانی–تورانی، ارسباران و هیرکانی در محدوده استان اردبیل قرار دارد. 

این مسئول بیان کرد: به غیر از این ما 2 ناحیه خلیج عمانی در جنوب و ناحیه زاگرسی در غرب و جنوب غرب کشور داریم که 69 هزار هکتار جنگل در محدوده استان اردبیل وجود دارد. از قزل اوزن تا ارس این پراکنش جنگل را در همه شهرهای استان اردبیل شاهد هستیم، به طوری که ما هیچ شهرستانی در استان نداریم که جنگل و منابع طبیعی در آن وجود نداشته باشد. وی فندقلو را جزء نواحی هیرکانی و در محدوده جنگل‌های شمال توصیف کرد و گفت: از محل صندوق توسعه ملی و در صیانت از جنگل‌های ناحیه هیرکانی اعتبار خوبی تخصیص یافته که ما نیز در این منطقه قرار داریم، به طوری که 5200 هکتار جنگل انبوه در محدوده استان اردبیل وجود دارد. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به گونه بی‌نظیر فندق در این محدوده عنوان کرد: فندق تولید شده در این منطقه ارگانیک و دارای ارزش غذایی بی‌نظیر است که چنین ویژگی را در هیچ جای دنیا نمی‌توان یافت.هدایت وجود گونه‌های بلوط، راش، آلوچه و... را در کنار درختچه‌های تمشک و زالزالک یادآوری و بیان کرد: رطوبت 70 درصد و بارش 400 میلیمتری در این منطقه سبب شده تا پوشش گیاهی و جنگلی به شکل انبوه باشد و به هیچ عنوان قطع درخت در این منطقه رخ نمی‌دهد.

وی با قدردانی از نمایندگان مجلس در تصویب طرح تنفس و نجات جنگل‌های کشور افزود: ما جزء اولین استان‌های کشور هستیم که این طرح را با همکاری و کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اجرا می‌کنیم، به طوری که منابع اعتباری خوبی در این زمینه در نظر گرفته شده است. وی همچنین به مصوبه شورای جنگل برای احداث پارک جنگلی اشاره کرد و گفت: قرار است هزار هکتار در منطقه سوها بی‌نظیرترین پارک جنگلی احداث شود که مدیریت پارک‌ها با منابع طبیعی بوده و کل عرصه به سرمایه‌گذاران واگذار خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید