• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71337
+
-

۱۰ فراورده فراسودمند عناب در خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

در استان
۱۰ فراورده فراسودمند عناب در خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در نشستی خبری گفت: از ۱۰ فراورده فراسودمند عناب تولیدشده در خراسان جنوبی رونمایی می‌شود. به گزارش تسنیم، «جلال‌الدین صادقی» اظهار کرد: طرح دهکده گیاهان دارویی با تمرکز بر عناب، زرشک و زعفران و تحقیقات کاربردی آغاز شده است. این طرح‌ها می‌تواند به بهینه‌سازی تولید و دستیابی به فراورده‌های فراسودمند از محصولات یادشده منجر شود. تاکنون در این زمینه به نتایج بسیار ارزشمندی نیز دست یافته‌ایم.  وی با بیان این‌که توسعه شعب جهاد دانشگاهی در دستور کار است، افزود: مرداد امسال شعبه قائنات فعال شده است و در طبس و فردوس نیز این شعب فعال خواهد شد. 

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث پژوهش، جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی طی 4 سال اخیر به حوزه گیاهان دارویی استراتژیک با تاکید بر «عناب، زرشک و زعفران» ورود پیدا کرده است. هدف از این فعالیت‌ها حضور فعال در تجارت و فروش گیاهان دارویی است. صادقی با بیان این‌که سالانه بیش از 7 هزار نفر در آموزش‌های کوتاه‌مدت و 500 نفر در آموزش‌های ضمن خدمت جهاد دانشگاهی استان شرکت می‌کنند، گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیمارهای صعب‌العلاج با منشأ خونی کاربرد دارد. نمایندگی خون بند ناف در خراسان جنوبی از سال 94 در جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی کار خود را آغاز کرده و تاکنون موفق به ذخیره‌سازی بیش از 400 نمونه شده است. 

وی تصریح کرد: هسته مطالعات شهری و روستایی تشکیل شده و اکنون جهاد دانشگاهی استان در حال تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی 109 روستای خراسان جنوبی است. رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی توضیح داد: در حال حاضر جهاد دانشگاهی کشور دارای 42 واحد استانی، 3 پژوهشگاه، 27 پژوهشکده و 130 مرکز فنی خدمات تخصصی است. صادقی افزود: جهاد دانشگاهی 25 مرکز رشد، 140 گروه پژوهشی، 2 پارک علم و فناوری، 2 دانشگاه، 24 مرکز آموزش علمی کاربردی، 15 شرکت دانش‌بنیان و 4 پایگاه علمی و مجتمع تحقیقاتی دارد. 

وی با بیان این‌که 10 فراورده فراسودمند عناب تولید شده است و در همایش ملی عناب در شهریورماه رونمایی می‌شود، گفت: تحقیقات جهاد دانشگاهی کاربردی، محصول‌محور و مبتنی بر نیاز بازار استو برندسازی از عوامل کلیدی است که منطقه را معرفی و اقتصاد استان را پویا می‌کند. رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین برای تامین نیروی متخصص مرکز ناباروری استان در صورت اختصاص فضای فیزیکی و تجهیزات اعلام آمادگی می‌کنیم. صادقی خاطرنشان کرد: کشورهایی توانمندتر و قوی‌تر هستند که دانش جدید در آنجا بیشتر تولید می‌شود. امروز اهرم اقتدار کشورها رسانه‌ها هستند، چراکه در فضای اجتماعی بسیار تاثیرگذارند. 

وی با بیان این‌که رسانه‌ها یکی از مسیرهای مهم برای توانمندسازی جامعه‌اند، افزود: خبرنگاران در بالاترین رده‌های اجتماعی قرار دارند. اگرچه آن‌گونه که شایسته این قشر است به آنان توجه نشده است لذا باید مسئولان بیشتر به رسالت و جایگاه خبرنگاران توجه کنند. رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان از سال 96 آغاز شده است توضیح داد: در این طرح شغل‌های مزیت‌دار استان شناسایی شدند. امسال طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان اجرا می‌شود و 69 نفر از بانوان سرپرست خانوار از این طرح بهره‌مند خواهند شد. 

صادقی گفت: خراسان جنوبی پایتخت گیاهان دارویی و تولید‌کننده انحصاری عناب در ایران و تنها تولیدکننده زرشک در جهان به شمار می‌رود، اما تاکنون بهره‌برداری اقتصادی شایسته‌ای از این محصولات صورت نگرفته است. وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تمرکز و توسعه اقتصادی در حوزه گیاهان دارویی را در اولویت کاری خود تعریف کرده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید