• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 17 مرداد 1398
کد مطلب : 71283
+
-

قرعه سخت پرسپولیس و 14تیم دیگر!

قرعه سخت پرسپولیس و 14تیم دیگر!

قرعه‌کشی لیگ نوزدهم بالاخره برگزار شد و بلافاصله بعد از پایان مراسم، نخستین نکته‌ای که توجه همه را جلب کرد، قرعه بسیار سخت پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی بود. اما این تنها نکته جالب‌توجه قرعه‌ها نیست؛ نه برای لیگ و نه برای پرسپولیس. تیم کالدرون اگرچه در 6هفته ابتدایی باید با 4حریف اصلی و مدعی‌اش بازی کند، اما لااقل این شانس را آورده که در این گردنه سخت، بیشتر بازی‌ها را میزبان است و در 5هفته ابتدایی فقط یک‌بار از تهران خارج می‌شود. سرخپوشان قبل و بعد از داربی تهران به‌ترتیب میزبان نفت آبادان و سپاهان هستند. اگر قرعه میزبان و میهمان برای پرسپولیس برعکس رقم می‌خورد، آنها باید قبل و بعد از داربی به آبادان و اصفهان سفر می‌کردند که کار این تیم و مربی تازه‌واردش را سخت‌تر از اینها می‌کرد. اما حالا این اتفاق در دور برگشت برای پرسپولیس رقم می‌خورد؛ یعنی زمانی که تیم به یک ثباتی رسیده و شاید راحت‌تر بتواند از این مهلکه عبور کند.


   سخت‌ترین شروع‌ها
نفت مسجدسلیمان با سرمربی جدیدش مهدی تارتار سخت‌ترین شروع ممکن را در 5هفته ابتدایی دارد. این تیم لیگ را دقیقا از پیچ سخت و خطرناکش آغاز می‌کند و در 5هفته ابتدایی به‌ترتیب با تراکتور، نفت آبادان، استقلال، سپاهان و پدیده روبه‌رو می‌شود. تیم تارتار در 3بازی از این 5بازی میزبان است. ماشین‌سازی هم با رسول خطیبی در 3هفته اول وضعیت بغرنجی دارد و باید لیگ را با استقلال، سپاهان و پدیده آغاز کند. شاهین بوشهر، تیم تازه‌بازگشته به لیگ‌برتر در 2هفته اول باید به مصاف سپاهان و پدیده برود اما در ادامه وضعیت بهتری پیدا می‌کند. دیگر تیم تازه‌وارد یعنی گل‌گهر در 3هفته ابتدایی قرعه خوبی دارد (نساجی، سایپا، پارس‌جنوبی) اما در هفته چهارم به تراکتور می‌رسد و وارد تونل وحشت می‌شود. فولاد و ذوب‌آهن هم دیگر تیم‌هایی هستند که شروع سختی در لیگ نوزدهم دارند و لیگ را از گردنه‌اش شروع می‌کنند.
  پدیده؛ خوش‌شانس‌ترین مدعی
اما تیم‌هایی که شروع آسانی در لیگ دارند و فرصت خوبی برای اوج‌گرفتن نصیب‌شان شده کدام تیم‌ها هستند؟ از بین مدعیان فصل گذشته (بیگ فایو) پدیده تنها تیمی است که در 5هفته اول با هیچ‌یک از رقبای اصلی روبه‌رو نمی‌شود و به‌ترتیب با پیکان، شاهین، ماشین‌سازی، فولاد و نفت مسجدسلیمان بازی می‌کند. اگرچه در بین این تیم‌ها فولاد حریف آسانی به‌نظر نمی‌رسد اما باز هم می‌توان گفت در جمع بیگ‌فایو، تیم پدیده بهترین قرعه را در شروع لیگ دارد. به‌خصوص که تیم یحیی در این 5هفته بازی با 2تیم جنوبی شاهین و فولاد را در مشهد میزبانی می‌کند و از گرمای جنوب در این فصل هم راحت است. در جمع 4مدعی دیگر، وضعیت پرسپولیس که مشخص است و 3تیم دیگر هم شرایط نسبتا مشابهی دارند. قرعه تراکتور، استقلال و سپاهان در هفته‌های ابتدایی تقریبا شبیه هم است. هر 3تیم در 6هفته ابتدایی باید با دوگانه پرسپولیس و ذوب‌آهن در
 2 هفته متوالی بازی کنند و به‌جز این دو بازی، حریف قدرتمند دیگری ندارند.
  آب‌وهوای بد؛ سهم قلعه‌نویی
فوتبالی‌ها برای ارزیابی قرعه‌های خوب و بد در لیگ‌برتر یک ملاک دیگر هم دارند و آن زمان سفر به گرمای جنوب و سرمای تبریز است. از این لحاظ به‌نظر می‌رسد پرسپولیس کاملا خوش‌شانس بوده و سپاهان شرایط نسبتا سخت‌تری دارد. پرسپولیس در تابستان به جنوب نمی‌رود (اگر اصلا در تابستان لیگ شروع شده باشد!) و در عوض در همین هفته دوم به میهمانی تراکتور می‌رود تا این کار سخت را به زمستان نیندازد. در عوض سپاهانی‌ها باید طی همین 4هفته ابتدایی 2سفر سخت به بوشهر و اهواز داشته باشند که در گرمای این روزها کار نفسگیری است. برای تیم‌های مدعی قهرمانی، ترتیب بازی‌ها در روزهای پایانی لیگ هم نکته مهمی است و آنها ترجیح می‌دهند لیگ را با تیم‌های ساده‌تری تمام کنند. از این منظر هم پرسپولیس- اگر از تونل وحشت ابتدای لیگ به سلامت گذشته باشد- در روزهای آخر اوضاع بهتری دارد. تنها حریف سخت پرسپولیس در هفته‌های پایانی ذوب‌آهن است. اما در نقطه مقابل، تیم‌های پدیده و استقلال و سپاهان باید در 5هفته پایانی روبه‌روی هم قرار بگیرند و در این دوئل‌های 6امتیازی، امتیازات زیادی را از دست بدهند؛ یعنی در روزهایی که لیگ به آخر خط نزدیک می‌شود و هر یک امتیاز، ارزش فراوانی پیدا خواهد کرد.


اتفاقی که برای پرسپولیس رقم خورده، فقط مختص این تیم نیست. مسیر چرخش تیم‌ها در لیگ نوزدهم که نمودار آن را در همین صفحه می‌بینید، نشان می‌دهد همه تیم‌ها باید در 5هفته متوالی به‌ترتیب با تراکتور، نفت آبادان، استقلال، سپاهان و پدیده بازی کنند. این تقدیری است که یقه تیم‌های نفت مسجدسلیمان، ذوب‌آهن و گل‌گهر سیرجان را هم مثل پرسپولیس در همان هفته‌های ابتدایی گرفته است. بقیه تیم‌ها هم به مرور و در هفته‌های بعدی به این گردنه سخت و خطرناک لیگ می‌رسند. در واقع همه تیم‌های لیگ به‌استثنای نساجی باید این چرخه 15تیمی را بچرخند و به‌ترتیب با تیم‌های مختلف بازی کنند. هر هفته یکی از این 15تیم به نام خودش می‌رسد که در آن هفته به‌جای خودش(!) با نساجی بازی خواهد کرد. به این ترتیب نساجی تنها تیمی است این پیچ سخت را به شکل دیگری می‌پیچد و یک هفته در میان با تیم‌های قدرتمند این پیچ روبه‌رو می‌شود. مثلا همه تیم‌ها در 3هفته متوالی با استقلال، سپاهان و پدیده (3تیم آسیایی) بازی می‌کنند اما نساجی به‌ترتیب در هفته‌های یازدهم، سیزدهم و پانزدهم با این تیم‌ها روبه‌رو می‌شود. تیم محبوب قائمشهری‌ها در شروع لیگ هم قرعه خوبی نصیبش شده و تنها تیمی است که طی 6هفته اول با هیچ‌یک از بزرگان و مدعیان لیگ روبه‌رو نمی‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید