• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 17 مرداد 1398
کد مطلب : 71266
+
-

خط‌ونشان کیم برای آمریکا

کره‌شمالی آزمایش 4موشک بالستیک را ظرف 12روز گذشته هشداری علیه مانورهای مشترک کره‌جنوبی و آمریکا اعلام کرده است

خط‌ونشان کیم برای آمریکا

  رهبر کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی این کشور را طی روزهای اخیر «هشدار» به کره‌جنوبی و آمریکا به‌خاطر ادامه روند برگزاری مانورهای نظامی مشترک‌شان اعلام کرد.

تلویزیون ملی کره‌شمالی دیروز گزارش داد که کیم جونگ اون همزمان با آزمایش موشکی روز سه‌شنبه این کشور گفته است که آزمایش‌های اخیر هشدار مناسبی به کره‌جنوبی و آمریکاست که با وجود هشدارهای گذشته پیونگ‌یانگ، همچنان مشغول انجام مانورهای مشترک خود در آب‌های شرق آسیا هستند.
کره‌شمالی طی 12روز گذشته 4موشک جدید بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد آزمایش کرده است. طبق اعلام مقام‌های این کشور، بخشی از آزمایش‌ها با هدف سنجش کلاهک‌های جنگی و قدرت تخریبی این موشک‌ها انجام شده است. آزمایش موشکی تازه کره‌شمالی پس از دوره‌ای توقف در حالی انجام می‌شود که کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در دیدار سال گذشته خود در سنگاپور توافق کردند کره‌شمالی آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و دو طرف به سمت تنش‌زدایی گام بردارند.

انتظار می‌رفت آزمایش‌های موشکی تازه کره‌‌ای‌ها، باعث اعتراض مقام‌های دولت آمریکا به‌خصوص دونالد ترامپ شود اما آمریکایی‌ها ترجیح دادند به سادگی از کنار این آزمایش‌ها عبور کنند. مقام‌های سیاسی و نظامی آمریکا 4آزمایش موشکی اخیر را «بی‌اهمیت» خوانده‌اند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نیز درباره جدیدترین آزمایش موشکی کره‌شمالی لحنی مشابه در پیش گرفته و آن را ناقض تعهدات رهبر کره‌شمالی ندانسته است. غیراز بولتون، دونالد ترامپ هم آزمایش‌های اخیر را «بسیار استاندارد» توصیف کرد و در عین حال گفت که مطمئن است کیم جونگ اون قصد ندارد او را ناامید کند. دونالد ترامپ از ابتدای ورودش به کاخ سفید، حملات لفظی شدیدی را علیه رهبر کره‌شمالی به‌راه‌انداخت اما رفته رفته پس از چند‌ماه تصمیم به مذاکره با کیم جونگ اون گرفت. دوطرف تاکنون چندین بار با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند. آخرین بار مربوط به حدود یک‌‌ماه پیش است که رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به کره‌شمالی به منطقه غیرنظامی در مرز 2 کره رفت و با رهبر کره‌شمالی دیدار کرد و عکس یادگاری گرفت. منتقدان ترامپ چنین دیدارهایی را نمایشی دانسته‌ و معتقدند تنش میان دوکشور هرگز به پایان نمی‌رسد.

آسیب به مذاکرات دوجانبه
آخرین دیدار جدی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون مربوط به نشست دوم آنها در ویتنام حدود 6‌ماه پیش است که در سایه اختلافات دوطرف بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید. ترامپ و کیم بر سر لغو تحریم‌های کره‌شمالی و همچنین برچیدن کامل تسلیحات هسته‌ای این کشور به نتیجه نرسیدند و مذاکرات متوقف شد. این دو در نقطه صفر مرزی کره اما برای از سر‌گیری مذاکرات توافق کردند. هرچند، تحلیل‌گران معتقدند آزمایش‌های موشکی اخیر و ادامه مانورهای نظامی مشترک میان آمریکا و کره‌جنوبی، احتمالا مذاکرات را به تعویق خواهد انداخت؛ چرا که دولت کره‌شمالی در بیانیه‌ای این مانورها را «نقض فاحش» توافقات گذشته دانسته و اعلام کرده فعلا قصد ندارد به میز مذاکرات باز گردد.
کره‌شمالی مانورهای آمریکا و کره‌جنوبی را تمرینی برای حمله به خاک خود می‌داند و همیشه با آنها مخالفت کرده است. با این حال، کره‌ای‌ها در گذشته ترجیح می‌دادند همزمان با برگزاری مانورهای نظامی آمریکا و همسایه جنوبی خود، دست به آزمایش‌های موشکی نزنند. این بار اما به‌نظر می‌رسد ادامه مانورها برای رهبر کره‌شمالی قابل تحمل نبوده است.

 حملات سایبری کره‌شمالی
در بحبوحه تنش تازه میان کره‌شمالی و آمریکا، سازمان ملل در گزارشی از سرقت 2میلیارد دلاری کره‌‌شمالی در جریان حملات سایبری متعدد این کشور خبر داده‌است. این گزارش که محرمانه بوده اما به رسانه‌ها درز پیدا کرده می‌گوید که پیونگ‌یانگ، بانک‌ها و بازارهای سهام ارزهای دیجیتال را برای سرقت هدف قرار داده است.
براساس این گزارش که برای کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده، این کشور با استفاده از حملات سایبری که دائما در حال پیشرفته‌تر شدن است، برای کسب درآمد در فضای مجازی اقدام به سرقت از مؤسسات مالی و بازارهای مبادله ارز دیجیتال می‌کند. این گزارش می‌افزاید که حملات کره‌شمالی علیه بازارهای مالی به این کشور اجازه می‌دهد به کمک شیوه‌هایی کسب درآمد کند که ردگیری آنها سخت‌تر و نظارت بر آنها توسط دولت‌ها نسبت به بخش‌های سنتی بانکداری کمتر است.
این گزارش همچنین می‌گوید که کره‌شمالی تحریم‌های سازمان ملل را با انتقال کشتی به کشتی کالاها نقض کرده است. شورای امنیت سازمان ملل از سال۲۰۰۶ تحریم‌هایی را بر کره‌شمالی اعمال کرده که صادرات زغال‌سنگ، آهن، سرب، منسوجات و غذاهای دریایی را ممنوع می‌کند. واردات نفت خام و محصولات پالایش شده نفتی توسط این کشور هم تحریم شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید