• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 17 مرداد 1398
کد مطلب : 71260
+
-

پس‌لرزه‌های خروج کره‌ای‌ها از بازار خودروی ایران

وزارت صنعت: مشتریان سراتو نگران ایفای تعهدات پیش‌فروش این خودرو نباشند

پس‌لرزه‌های خروج کره‌ای‌ها از بازار خودروی ایران

علی ابراهیمی _ روزنامه‌نگار

خروج یکی دیگر از شرکای کره‌ای خودروساز ایرانی موجب پس‌لرزه‌های تازه در قیمت و عرضه محصولات خودروسازان شد.

به گزارش همشهری، پس از پیمان‌شکنی شرکت‌های لوازم‌خانگی کره‌ای این‌بار نوبت خودروسازان این کشور رسید و با خروج کیا از ایران، نیمه مردادماه جاری آخرین خودروی سراتو در شرکت سایپا از خط تولید خارج شد. توقف خط تولید سراتو در حالی است که شرکت سایپا از 12مردادماه جاری پیش‌فروش سراتوی2000 با قیمت 295میلیون تومان را آغاز کرده بود اما مشتریان اقبال چندانی به خرید این خودرو نشان ندادند، اما با توقف تولید سراتو از 15مرداد‌ماه جاری علاوه بر اقبال مشتریان به پیش‌خرید این خودرو، قیمت حاشیه بازار آن نیز افزایش یافت. توقف خط تولید سراتو در حالی است که مسئولان سایپا و وزارت صنعت از نبود نگرانی برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان خبر می‌دهند. مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت با بیان اینکه پس از کناره‌گیری کیاموتورز از گردونه تولید در ایران، هیچ ضرری متوجه مصرف‌کنندگان نیست، چرا‌که هزار دستگاه سراتو پیش از این تولید شده و قطعات و لوازم یدکی آن در انبارهای گروه خودرو‌سازی‌ سایپا ساماندهی شده است.

رضا مفیدی‌ افزود: کیا و اغلب شرکت‌های خارجی وفادار به تعهداتشان نیستند و طی این سال‌ها کمتر شریک خارجی وفادار اروپایی و آسیایی داشته‌ایم. بیشتر آنها به‌دنبال منافع خود هستند و در چنین مواقعی برای خروج از بازار ایران و رفتن به بازارهای بزرگ‌تر مانند آمریکا و دیگر کشورها از یکدیگر سبقت می‌گیرند. او‌ افزود: شرکت کیا هم در سال‌های گذشته به تعهدات خود عمل نمی‌کرد، البته ما هم مدتی است که از محصولات این شرکت تولید نداشته‌ایم، اما چون در این چند دهه مورد بی‌مهری شرکت‌های خودروساز خارجی بودیم، طی مقاطعی مجموعه‌ها و قطعاتی را از قبل در انبارهای گروه سایپا ساماندهی کرده‌ایم. مفیدی‌ افزود: سعی کردیم برای ایفای بعضی از تعهدات معوق خودروسازها از خریداران محصولات رنو و برلیانس خواستیم اگر این محصول را می‌پسندند از این تعداد و فرصت پیش‌آمده استفاده و سراتو را جایگزین خودروی مدنظرشان کنند و در گام بعدی هم محصول تولید‌شده به‌صورت فروش نقدی و فوری واگذار شد. به گفته او، رفتن شرکت کیا و دیگر شرکت‌های خارجی از ایران، خاص این مقطع زمانی نیست و به هیچ‌یک از شرکای خارجی اعتمادی نداشته‌ایم و دیگر نمی‌توانیم به امید آنها بمانیم. مفیدی‌ افزود: امیدواریم پس از گذر از شرایط فعلی بتوانیم فرصت‌های متقابل را به‌وجود آوریم؛ یعنی اگر از محصولات چینی استفاده می‌کنیم، بتوانیم در بازارهایی که چین فعالیت می‌کند، سهم بگیریم و همچنین در سایر کشورهای دیگر باید این استراتژی را جدی بگیریم.

   استقبال بازار از توقف تولید سراتو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در مورد تأثیر توقف تولید سراتو بر بازار خودرو در گفت‌وگو با همشهری، گفت: هفته گذشته سایپا سراتو را به قیمت 295میلیون تومان ثبت‌نام می‌کرد اما به‌دلیل قیمت 290میلیون تومانی این خودرو در بازار حتی یک نفر نیز ثبت‌نام نکرد. سعید مؤتمنی‌ افزود: این در حالی است که پس از اعلام قطع همکاری سایپا و کیا، بار روانی آن به بازار تحمیل و قیمت حاشیه بازار آن به 305میلیون تومان افزایش یافت. او افزود: از سوی دیگر ثبت‌نام این خودرو توسط سایپا که تا قبل از آن متقاضی نداشت، با اقبال مواجه شد و نمایندگی‌ها به ثبت‌نام این خودرو روی آوردند. واقعیت آن است که هر فروشنده‌ای خواستار فروش محصول خود با تبلیغات بوده و این کار با عناوین مختلف صورت می‌گیرد و توقف تولید سراتو نیز به ابزاری برای استقبال مشتریان و افزایش قیمت این خودرو تبدیل شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید