• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 17 مرداد 1398
کد مطلب : 71259
+
-

اینترنت‌رایگان خبرنگاری

ضوابط اینترنت رایگان خبرنگاران تا فردا مشخص می‌شود

اینترنت‌رایگان خبرنگاری

با دستور رئیس‌جمهوری به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک سال خدمات اینترنتی رایگان به خبرنگاران تعلق می‌گیرد. قرار است با مشخص شدن ضوابط، این طرح تا پایان هفته جاری اجرایی شود.

به گزارش همشهری، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز در حاشیه نشست دولت، درباره هدیه رئیس‌جمهور به خبرنگاران، توضیح داد: با موافقت رئیس‌جمهوری، تا 2 روز آینده سایت نام‌نویسی اینترنت رایگان روی خط موبایل خبرنگاران به‌عنوان هدیه دولت فعال خواهد شد. آذری‌جهرمی افزود: امروز خبرنگاران، یکی از تولیدکنندگان مهم محتوا در شبکه ملی اطلاعات هستند و امروزه ابزار اطلاع‌رسانی آنها نیز تغییر کرده است.

او اعلام کرد: روزی فعالان این عرصه با روزنامه و کاغذ سروکار داشتند اما امروز اغلب حرکتشان به سمت استفاده از فضای مجازی است. برای حمایت از این قشر، دولت همواره مصوباتی داشته؛ به‌طوری‌که مصوبات حمایتی مبنی بر تأمین کاغذ برای خبرنگاران و ارائه تسهیلات ویژه برای نشریات را می‌توان نام برد. آذری‌جهرمی ادامه داد: امروز نیز شخص رئیس‌جمهوری با پیشنهاد هدیه ارائه اینترنت رایگان به خبرنگاران، مبنی بر اینکه خبرنگارانی که در کشور فعالیت می‌کنند و امروز ابزار اصلی آنها فضای مجازی است موافقت کرده و دستور داد که این امر اجرایی شود. او ادامه داد: ظرف 2 روز آینده، سایت ثبت‌نام در وزارت ارتباطات فعال می‌شود و خبرنگاران می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند. به گفته او، کسانی شامل این درخواست می‌شوند که فعالیت خبری دارند.

او گفت: برای این موضوع نیز با وزارت ارشاد هماهنگی‌هایی صورت خواهد گرفت که فهرست خبرنگارانی که شامل این طرح می‌شوند، اعلام شود؛ چراکه اکنون 6500نفر در وزارت ارشاد به‌عنوان فعالان عرصه اطلاع‌رسانی ثبت‌نام کرده‌اند، ولی آمار کسانی که فعالیت خبری می‌کنند چیزی نزدیک به دوبرابر این عدد است و باید در این زمینه با وزارت ارشاد به یک استانداردی برسیم. او تأکید کرد: به‌محض ثبت‌نام و تأیید وزارت ارشاد به‌صورت اتوماتیک و آنلاین ارائه اینترنت رایگان را فعال می‌کنیم؛ البته اینترنت موبایل است و برای مصرف کاری روی خط‌هایی که خبرنگاران اعلام می‌کنند به‌صورت رایگان فراهم می‌شود.

   جزئیات اینترنت خبرنگاری

دیروز رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه در بازدید از روزنامه همشهری به تشریح برخی جزئیات اجرای این طرح پرداخت و گفت: ثبت‌نام خبرنگاران در این سامانه اجرای این طرح از امروز، پنجشنبه آغاز می‌شود. جمال هادیان‌طبایی‌زواره، با بیان اینکه وزارت ارتباطات در حال بررسی شرایط و ضوابط اجرای این دستور رئیس‌جمهور است، گفت: تا امروز (پنجشنبه) سامانه موردنظر برای ثبت‌نام خبرنگاران در طرح استفاده یکساله از خدمات اینترنتی رایگان باز شده و خبرنگاران می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. به‌گفته او، ثبت‌نام خبرنگاران در این سامانه نیازمند تأیید اسامی آنها در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ زیرا باید مشخص شود افراد متقاضی ثبت‌نام در این طرح واقعا خبرنگار هستند یا خیر. هادیان‌طبایی‌زواره با اعلام اینکه اصل اجرای این طرح مصوب شده و تنها باید سازوکار اجرای آن مشخص شود، افزود: اکنون جلسات هماهنگی اجرای این طرح در سازمان فناوری اطلاعات در حال برگزاری است تا سامانه اجرای این طرح تا روز جمعه به‌نحوی طراحی شود که خبرنگاران با کمترین بوروکراسی قادر به استفاده از این خدمات باشند. او با بیان اینکه این خدمات بر بستر اینترنت پرسرعت 4G گوشی‌های تلفن همراه و بدون فیلتر ارائه خواهد شد، افزود: این خدمات اینترنت پرسرعت به‌صورت نامحدود و به‌مدت یکسال به همه خبرنگارانی که احراز هویت شغلی آنها در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأیید شود، ارائه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید