• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 17 مرداد 1398
کد مطلب : 71247
+
-

پیروز حناچی، شهردار تهران هشدار داد

بازارتهران مستعد آتش‌سوزی

بازارتهران مستعد آتش‌سوزی

 ظرفیت بازار تهران مناسب ایجاد فضایی برای گردشگری و تجارت در حد خرده‌فروشی است، ولی در عمل به‌عنوان مرکز تجارت عمده در مقیاس کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل، نیاز به فضاهایی برای کارگاه و انبار دارد. این مسائل موجب شده تا بازار تهران ظرفیت این حجم از فعالیت را نداشته باشد.

به گزارش شهرنوشت، شهردار تهران در روزهای اخیر جلسه‌ای را درباره اقدامات و برنامه‌های شهرداری تهران برای ایمنی بازار برگزار کرد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران درباره موارد طرح شده در این جلسه گفت: پس از آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد، با توجه به اینکه بازار تهران نیز مستعد آتش‌سوزی است، شهردار تهران جلسه‌ای با دست‌اندرکاران این امر برای ارتقای ایمنی بازار تشکیل داد.

کاوه حاجی علی‌اکبری با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در گذشته برای ایمنی بازار تهران افزود: آبان‌ماه سال گذشته در بازار تهران، دفتر توسعه محله‌ای مستقر شد تا به‌صورت ویژه و مستقل موضوعات متنوع مرتبط با بازار را استخراج کند. هم‌اکنون، این دفتر به خروجی اولیه مبنی بر اقدامات مورد نیاز دستگاه‌ها برای پیشگیری از آتش‌سوزی و در مرحله بعد مهار آن رسیده است. البته این مسئله به دستگاه‌های مختلف مانند سازمان آتش‌نشانی، سازمان مدیریت بحران، شهرداری منطقه 12، شرکت‌های برق و آب و فاضلاب مربوط می‌شود.
دالان‌ها و راهروهای پیچ در پیچ  بازار تهران، فقط حمل کالا و پیدا کردن نشانی‌ها را با مشکل روبه‌رو نکرد‌ه‌است، بلکه عوامل آتش‌نشانی هم هنگام وقوع خطر برای پیدا کردن مسیرها با مشکل روبه‌رو می‌شوند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در بازار، نبود یک سامانه هوشمند اعلام و اطفای حریق است، عنوان کرد: اگر یک آتش‌سوزی ساده در بازار رخ دهد به‌خاطر نوع محصولات و اجناس و فعالیت‌های موجود در آن، سریعاً به کل بازار تسری پیدا خواهد کرد؛ بنابراین بازار تهران نیازمند یک سامانه هوشمند آتش‌نشانی برای پایش، اعلام و اطفای حریق است و این مسئله نیاز به فناوری‌های جدید و ماشین‌آلات متناسب دارد.
علی‌اکبری افزود: موضوع کمبود فضاهای باز در بازار تهران که در مواقع بحران بتوان از آن به‌عنوان پشتیبان استفاده کرد و همچنین کمبود شیرهای ایستاده آتش‌نشانی که بین سازمان آتش‌نشانی و آب و فاضلاب مشترک است، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. آتش‌نشانی در محدوده بازار 3 ایستگاه دارد که یکی از آنها به‌شدت فرسوده است و از آنجا که زمین ایستگاه‌ها متعلق به سازمان اوقاف است هنوز موفق به اقدام در مورد نوسازی و بازسازی آن نشده‌ایم؛ البته به توافق‌هایی با سازمان اوقاف رسیده‌ایم و شهردار تهران نیز قول همکاری لازم را برای حل مسئله داده است.
او با اشاره به خطر شروع آتش‌سوزی ناشی از اتصالات برقی افزود: در این جلسه سیم‌کشی‌ها و برق‌کشی‌های غیراستاندارد بازار که می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد آتش‌سوزی در بازار باشد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شرکت برق اعلام کرد که برای استانداردسازی سیم‌کشی‌ها و کنتورهای برق مجموعه‌ای از اقدامات انجام شده اما مشکل اصلی در مورد ادامه این کار را همکاری نکردن مالکان برشمرد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه بازار تهران از برخی امکانات اولیه محروم است، گفت: کمبود سرویس بهداشتی برای مراجعان یک تا 2 میلیونی بازار تهران از دیگر مشکلات است. هم‌اکنون، سرویس‌های بهداشتی تنها در مساجد واقع در بازار وجود دارند که از کیفیت لازم برخوردار نیستند و در ساعات منتهی به نماز قابل استفاده هستند. نکته مهم‌تر اینکه 80درصد این سرویس‌ها برای مردها قابل استفاده است و زنان امکان دسترسی به آنها را ندارند. طبق برآورد دفتر توسعه محله‌ای، نیاز به حداقل 500چشمه سرویس بهداشتی در بازار وجود دارد اما فضای مورد نیاز برای انجام این کار وجود ندارد.
او افزود: لزومی ندارد انبارداری در محدوده بازار اتفاق بیفتد و می‌توان با یک نگاه راهبردی، آن را به اطراف شهر منتقل کرد؛ به‌عنوان مثال منطقه ویژه اقتصادی شهر آفتاب با 2هزار هکتار فضا، برای انجام این کار مناسب است و می‌توان انبارها را با تمهیدات و تسهیلات خاصی به آنجا منتقل کرد. این اقدام می‌تواند به کاهش مخاطرات در بازار کمک کند.

تقدیر رئیس‌جمهور
از شهرداری

رئیس‌جمهور از شهرداری تهران به‌دلیل اجرای «طرح انضباط شهری و رفع سدمعبر در شهر تهران با هدف ساماندهی دستفروشان» تقدیر کرد. بنا بر نامه‌ای که از سوی دفتر ریاست‌جمهوری خطاب به وزارت کشور صادر شد، از تلاش‌های به عمل آمده در تدوین و اجرای طرح انضباط شهری - رفع سدمعبر شهر تهران تقدیر شد. چندی پیش و در پی دستور شهردار تهران درخصوص ضرورت ساماندهی روند گسترش بی‌رویه پدیده دستفروشی در شهر تهران، شرکت شهربان و حریم‌بان، شهرداری‌های مناطق، نیروی انتظامی و معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران در مناطق ۱، 4، 6، ۱۱، ۱۳، ۱۷، ۱۹ و ۲۱ طرح جمع‌آوری دستفروشان و بساط‌گستران را اجرا کردند.
مدیرعامل شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران حمایت رئیس‌جمهور را از این موضوع پشتوانه محکم حفظ حقوق شهروندان دانست و گفت: اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود و مشارکت شهروندی در اجرا را به همراه خواهد داشت که پیوست فرهنگی-رسانه‌ای ویژه آنها هم تهیه و تدوین شود.امیر فتاحیان با بیان این مطلب که پیش از اجرای طرح، بانک اطلاعاتی سدمعبر شهر تهران نیز توسط شرکت شهربان تهیه شد، افزود: پس از تدوین طرح و تهیه بانک اطلاعاتی سدمعبر شهر تهران، در یک سال اخیر با برنامه‌ریزی و پیگیری معاونت خدمات شهری و شرکت شهربان، جلسات متعددی با هدف هماهنگی و اجرای کارشناسی طرح‌های انضباط شهری و رفع سدمعابر عمومی پایتخت با نهادهای درون‌سازمانی شهرداری تهران، شورای شهر، نهادهای دولتی و مراجع قضایی و انتظامی برگزار شد که نتیجه این جلسات در اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های انضباط شهری و رفع سدمعبر در شهر تهران ملموس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید