• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 17 مرداد 1398
کد مطلب : 71239
+
-

برگزاری صمیمانه روز خبرنگار در روزنامه همشهری

جشن خبرنگار، بی‌رودربایستی

جشن خبرنگار، بی‌رودربایستی

اینکه می‌گویند: «کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌نوشد» تا حدودی حکایت رفتار خبرنگار جماعت با خودش است. همه سال را در مراسم‌ها، همایش‌ها و نشست‌های رسمی، جدی و برنامه‌ریزی شده برای تهیه و انعکاس خبر سپری می‌کند اما وقتی نوبت به‌خودشان و مراسم روز خبرنگار می‌رسد اصلا دل و دماغ رسمیت، برنامه و کارت دعوت ندارند. به هر دری می‌زنند تا مراسم با کمترین تشریفات و رودربایستی برگزار شود. حکایت تحریریه همشهری در مراسم روز خبرنگار هم بی‌شباهت با باقی روزنامه‌نگاران نیست. دیروز این مراسم نیمه‌رسمی را از ابتدا به یک دورهمی خودمانی و صمیمانه بدل کردند. علیرضا محمودی، دبیر سرویس فرهنگ و ادب روزنامه همشهری تریبون را به‌دست گرفت و در کسوت مجری و مدیر مراسم درآمد. میزبان از همان ابتدای کار آب پاکی را روی دست همه حضار ریخت و گفت: «این مراسم یک دورهمی دوستانه است و اصلا حال و حوصله تعارف تکه پاره کردن را نداریم. هرکس هم پشت این تریبون می‌آید هرچه دل تنگش خواست بگوید.»

در ابتدای این مراسم ویدئویی پخش شد که از یک هفته قبل همکاران بخش فیلم همشهری زحمت تهیه آن را کشیده بودند. در این گزارش تصویری از اعضای تحریریه روزنامه همشهری خواسته شده بود که درمورد روز خبرنگار صحبت کنند. تجربه این گزارش نشان داد که کمتر خبرنگاری پیدا می‌شود که درمورد خود حرفی برای گفتن داشته باشد همه آنها خود را جزئی از یک جامعه بزرگ روزنامه‌نگاری می‌دانند و دغدغه‌ها و آرزوهای جمعی دارند. دوربین به‌سمت هر خبرنگاری چرخید لبخند به لب داشت و بعد از کلی شوخ‌طبعی و مزاح، بالاخره رضایت می‌دادند روز خبرنگار را تبریک بگویند. غافل از اینکه دوربین روشن است و تمام شیطنت‌های آنان را ضبط می‌کند. در نتیجه حواشی این گزارش تصویری بیش از اصل ماجرا بود و در قالب یک کلیپ کمدی 14دقیقه‌ای در این مراسم اکران شد چیزی که هیچ‌کس انتظارش را نداشت.

شهریار شمس مستوفی سردبیر روزنامه همشهری در مراسم روز خبرنگار نتوانست بغض خود را پشت شادی و لبخندهایش پنهان کند. او که هرسال با فرارسیدن روز خبرنگار انبوهی از اتفاقات تلخ در ذهنش تداعی می‌شود، گفت: «متأسفانه حتی توقیف برخی از روزنامه‌ها و تعطیلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران هم چند سال پیش 2روز قبل از روز خبرنگار اتفاق افتاد. این روز آبستن حوادث ناگواری بوده و برای من دو روی یک سکه است، هم بغض دارد و هم شادی.»

ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل مؤسسه همشهری هم با دست پر به مراسم روز خبرنگار مؤسسه آمده بود. او با اعلام اینکه 8صفحه از روز شنبه به روزنامه همشهری اضافه خواهد شد خستگی از تن روزنامه‌نگاران به‌در کرد: «روزنامه همشهری در بحران کاغذ به‌ناچار 8صفحه از صفحات خود را کاهش داد و مدتی است که با 16صفحه منتشر می‌شود اما از شنبه هفته آینده مانند قبل 24صفحه‌ای خواهد شد.»
در آخر نوبت به خبرنگاران، عکاسان و بخش فنی روزنامه رسید که با ادبیاتی دلسوزانه و طنزآلود مشکلات و دغدغه‌های این حرفه را بیان کردند. عدم‌امنیت شغلی، درآمد اندک و دشواری و سختی این پیشه کلیدواژه صحبت‌های آنان بود. اما با همه اینها آنچه همه آنها را سال‌ها پابند پیشه خبرنگاری کرده، عشق و علاقه‌ای است که به آن دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید