• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71204
+
-

گرانی؛ سوغات گردشگران عراقی

تابستان که می‌رسد حال و هوای دولت‌آباد عوض می‌شود. در هر گوشه از محله نشانی از مسافران عراقی به چشم می‌خورد. زنان و مردانی که در فصل تابستان و تعطیلی مدارس فرزندان‌شان از عراق راهی تهران می‌شوند، محله قوم و خویشان‌شان در دولت‌آباد را برای سکونت انتخاب می‌کنند.

بلوار قدس، قلب عرب‌نشین‌های دولت‌آباد است؛ محله‌ای که بیشتر عراقی‌های ساکن تهران را در خود جای داده و سال‌هاست به دلیل غذاهای عربی‌اش شهره شده است. هر چند تشخیص افراد محلی از مسافران عراقی کار چندان آسانی نیست، اما نوع پوشش ایرانی افرادی که با چهره‌ عرب پشت صندلی‌های رستوران در گوشه پیاده‌رو نشسته‌اند، حل معما را آسان‌تر می‌کند.
باقر جزو آن جوانانی است که لحظه‌لحظه زندگی‌اش با محله دولت‌آباد گره خورده است. پدر و مادرش قبل از تولد او از عراق هجرت کردند و ساکن ایران شدند. بزرگ‌شدن در خانواده‌ای عرب اما کشوری فارسی‌زبان موجب شده است تا باقر با همان تسلطی که با هم محلی‌هایش به زبان عربی گپ می‌زند، به زبان فارسی هم صحبت کند. حضور مسافران عراقی در محله نیاز به پرس و جو ندارد، محله دولت‌آباد دیگر به حضور فامیل‌های آمده از راه دور عادت کرده‌ است.
وقتی صحبت از افزایش حضور مسافرهای عراقی در ایران و سکونت‌شان در دولت‌آباد می‌شود، باقر ایران را جایگزین ترکیه برای اقوام عراقی‌اش معرفی می‌کند و می‌گوید: «کاهش ارزش پولی باعث شده تا مسافرها در این محله زیاد شوند. قبلا عراقی‌ها به ترکیه و کشورهای دیگر سفر می‌کردند اما با اتفاقات ارزی‌ای که در 2سال اخیر رخ داده، سفر به ایران برای‌شان خیلی ارزان شده است».
آمدن مسافرهای عراقی به محله قوم و خویش‌هایشان در تهران، اثرات منفی‌ای هم برجای گذاشته است تا جایی که باقر هنوز چندجمله‌ای از حرف‌هایش را گفته و نگفته،‌ سفره دلش را گسترده و از گرانی‌ ناشی از حضور مسافران عراقی گله می‌کند؛ «حضور مسافرها در محل تبعات منفی هم دارد. تغییر قیمت‌ها در منطقه مشهود است. بلیت هواپیما خیلی بالا رفته است. برای آنهایی که از عراق به ایران می‌‌آیند این قیمت‌ها، پولی نیست اما ما که درآمدمان به ریال است، توان پرداخت این قیمت‌ها را نداریم. قبلا بلیت 300هزار تومان بود اما الان بلیت یک‌طرفه نزدیک به 2میلیون تومان است. قسمتی از این گرانی مربوط به گرانی‌های کلی کشور است اما مطمئنا جهش یکباره قیمت بلیت این مسیر ارتباط مستقیم با افزایش مسافران عراقی دارد.»
حرف از گرانی که می‌شود، انگار داغ دل ساکنان دولت‌آباد تازه شده است. مصطفی که از اهالی قدیمی ‌دولت‌آباد است،‌ ادامه حرف‌های باقر را پی ‌می‌گیرد:«جدا از بحث بلیت، ما در خریدهای روزانه‌مان هم دچار مشکل شده‌ایم. همه کالاها با چندبرابر قیمت فروخته می‌شوند. این قیمت‌ها برای مسافرهای عراقی خیلی پایین است اما برای ما گران درمی‌آید؛ مغازه‌ها قیمت‌ها را بر اساس جیب عراقی‌ها بالا برده‌اند و با همان قیمت به اهالی ساکن در محل می‌فروشند».

اجاره خانه‌های دولت‌آباد با قیمت‌های بالا
دولت‌آباد متناسب با خواسته مسافران عراقی تغییر کرده و می‌کند. سال‌هاست که صاحبان خانه‌های ویلایی در فصل حضور عراقی‌ها در دولت‌آباد درآمد خوبی از اجاره خانه‌هایشان کسب می‌کنند. باقر با خنده خاصی می‌گوید که چون اغلب اقوام و آشنایانی که از عراق می‌آیند، پرجمعیت هستند، ترجیح می‌دهند که در خانه اقوام ساکن نشوند و خانه اجاره کنند؛ «از سال گذشته که ارزش پول ما پایین آمده، اجاره کردن خانه برای مسافران عراقی راحت‌تر شده است و دیگر همه خانه اجاره می‌کنند؛ مثلا شبی 500هزار تومان برای آنها شبی 50دینار می‌شود، پس برایشان راحت‌تر است که در خانه اجاره‌ای سر کنند. الان مسافرهای عراقی حداقل یک‌ماه در ایران می‌مانند و حتی مسافرهایی را سراغ دارم که با تمدید ویزا کل تابستان را در شمال می‌مانند.» از گلایه‌های باقر و مصطفی می‌توان فهمید که شلوغی رستوران‌ها و محله دولت آباد همانقدر که برای برخی روزگار پرپولی را رقم زده اما برای بیشتر افراد نتیجه‌ای جز گرانی و شلوغی محله نداشته‌است و با افزایش تعداد مسافران هر روز بر دغدغه‌هایشان افزوده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید