• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71202
+
-

گلایه اهالی حکیمیه از تأخیر در آبرسانی فضای سبز

درختان «بهشت» را دریابید

درختان «بهشت» را دریابید

پریسا نوری_ خبرنگار

  در سال‌های نه چندان دور که خانه‌ها حیاط داشتند، اهل خانه، حیاط نقلی‌شان را با ذوق و سلیقه‌ با انواع گل و گیاه می‌آراستند، ولی کم‌کم با تبدیل شدن خانه‌های حیاط‌دار به آپارتمان، درختان داخل کوچه‌ها تنها فضای سبز محله و دلخوشی آپارتمان‌نشینان شدند. از این‌رو اهالی، درختان، شمشادها و هر چیزی که موجب سبزی و سرزندگی محله‌شان می‌شود را دوست دارند و کم‌توجهی به آن را تاب نمی‌آورند. هفته گذشته هم به درخواست ساکنان خیابان بهشت محله حکیمیه که از تأخیر در آبیاری فضای سبز این خیابان گلایه داشته و نگران خشک شدن درختان کوچه‌شان بودند، به این محله سر زدیم و با تعدادی از اهالی و نماینده پیمانکار فضای سبز ناحیه 8 گفت‌وگو کردیم. 

 درختان در مرز خشکی
ساعت حدود 11 صبح به خیابان بهشت محله حکیمیه رسیدیم. در بیشتر معابر فرعی این خیابان زمین لچکی با چند درخت و درختچه وجود دارد که سرشاخه‌های برخی درختان و درختچه‌ها رو به زردی و خشکی رفته‌است. مشغول عکاسی از درختان هستیم که بانوی میانسالی از ساکنان خیابان بهشت‌5 به ما ملحق شده و با گلایه از وضعیت رسیدگی به فضای سبز خیابان می‌گوید: «از ابتدای امسال شهرداری فقط یکبار به درختان این خیابان آب داده و همسایه‌ها ناچارند خودشان درختان را آبیاری کنند تا خشک نشوند.» این شهروند با اشاره به حفره‌های به جا مانده از ریشه درختان در حاشیه خیابان می‌گوید: «این درختان به دلیل کم‌آبی خشک شده‌اند و شهرداری آنها را قطع کرده است.» او که نگران خشک شدن باقی درختان کوچه است، می‌افزاید: «چند بار برای درخواست آبیاری به موقع درختان و فضای سبز کوچه‌مان با سامانه 137 تماس گرفتیم اما فایده‌ای نداشته است.»

 آبیاری با پساب فاضلاب
پس از گفت‌وگو با بانوی میانسال، به بلوار بهار یکی از معابر اصلی محله می‌رویم تا وضعیت آبیاری فضای سبز را از ساکنان آن جویا شویم. با وجودی که در فضای سبز وسط و حاشیه بلوار انواع درختان کاج و صنوبر وجود دارد اما اهالی در بخشی از پیاده‌رو جلو مغازه یا خانه‌شان درخت و گل کاشته‌اند. یکی از مغازه‌دارها با اشاره به باغچه سرسبز و کوچک مقابل مغازه می‌گوید: «این باغچه را خودم آب می‌دهم اما درختان وسط بلوار را ‌گاه و بیگاه تانکرهای شهرداری آبیاری می‌کنند. البته تا سال گذشته وضع آبرسانی خوب بود اما امسال به ندرت برای آبیاری درختان می‌آیند و به جای آب چاه، با آب فاضلاب درختان را آبیاری می‌کنند.» چند قدم پایین‌تر مقابل مغازه پلاستیک‌فروشی تنه خشک شده درختی در پیاده‌رو به چشم می‌آید که صاحب مغازه هم کیسه توپ‌های پلاستیکی را به شاخه‌های خشکیده درخت آویزان کرده است. از صاحب مغازه علت خشک شدن درخت را جویا می‌شویم که پاسخی نمی‌دهد. 

 چاه‌ها خشک شده‌اند
مشکل کم‌آبی فضای سبز معابر محله حکیمیه فقط به کوچه‌های باریک محدود نمی‌شود. خیابان‌های عریض و بلوارها هم به گفته اهالی مانند سال‌های گذشته آبیاری نمی‌شود. دلیل این موضوع را از برخورداری جویا می‌شویم. او می‌گوید: «آبیاری فضای سبز حکیمیه تا یکسال پیش توسط 3 حلقه چاه و یک قنات تأمین می‌شد اما از شهریور سال گذشته قنات و 2 حلقه از چاه‌ها خشک شده و از این‌رو برای آبیاری فضای سبز کمبود آب داریم و مثل سابق نمی‌توانیم آبیاری کنیم.» او می‌افزاید: «البته ما هم در این زمینه بیکار ننشستیم و پس از تأیید مسئولان شهری و آبفا از مخزن پساب تصفیه شده فاضلاب که در تقاطع بزرگراه شهید زین‌الدین و خیابان اتحاد است، با پمپ آب را وارد تانکرهای آبرسان می‌کنیم اما با توجه به اینکه رنگ آب زرد است اهالی فکر می‌کنند پساب فاضلاب است، در حالی که این پساب با هدف آبیاری فضای سبز تصفیه شده و این یک تصمیم کلان مدیریتی است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید