• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71196
+
-

شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌ها:

پیگیری مشکلات مطبوعات را وظیفه خود می‌دانم

پیروز حناچی: رسانه‌ها از 2 لایحه «مالیات بر ارزش افزوده» و «منابع پایدار» حمایت کنند

پیگیری مشکلات مطبوعات را وظیفه خود می‌دانم

محمد سرابی _ خبر‌نگار

 شهردار در سه‌شنبه بدون خودرو این هفته با مدیران روزنامه‌ها و سایت‌های خبری دیدار کرد. در این دیدار مدیران رسانه‌ها دیدگاه‌های خود را درباره برنامه‌های جاری شهرداری و رویکرد‌های نوین مدیریت شهری بیان کردند. شهردار تهران نیز از رسانه‌ها خواست تا برای دستیابی به اهداف مدیریت شهری همکاری کنند. او درباره همکاری با رسانه‌ها گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم برای مصلحت شهر به ما کمک کنند. این لزوما به‌معنای تایید ما نیست بلکه می‌تواند نقد سازنده نیز باشد. این به معنای دفاع از منافع مردم است.
شهردار تهران به مشکلات مطبوعات نیز اشاره کرد و گفت: ما پیگیری مشکلات مطبوعات را وظیفه خود می‌دانیم و در هیات دولت هم تا جای ممکن برای آن تلاش کردیم.

شهردار تهران در ادامه کمک به رسانه‌ها در تولید محتوا را وظیفه شهرداری تهران دانست و وعده داد که هر اطلاعات مورد نیاز توسط مرکز ارتباطات شهرداری در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
حناچی گفت: ۲ لایحه در دولت است که باید در این مجلس به تصویب برسد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده که سهم شهرداری‌ها را افزایش خواهد داد و ما را ملزم می‌کند تا معلوم کنیم شهرداری‌ها چطور اداره می‌شوند. دومین لایحه نیز لایحه منابع پایدار است. از شما رسانه‌ها خواهش می‌کنم که نه به خاطر تهران، بلکه به خاطر تقویت مدیریت شهری کشور از این ۲ لایحه حمایت کنید.
شهردار تهران در ادامه گفت: ادامه فروش شهر، تهران را غیرقابل سکونت خواهد کرد. باید اول درباره مفهوم کار و اقدامات شهری به توافق برسیم. باید هزینه‌های جاری خود را کم کنیم و همزمان بهره‌وری شهرداری را بالا ببریم. وقتی شهر را با فروش اداره می‌کنیم، ارزش و هویت شهر فروخته می‌شود.

پیروز حناچی تأکید کرد: بخشی از این مشکل به شیوه اداره شهر توسط ما و بخش دیگر به شرایط اقتصادی کشور برمی‌گردد، اما یکی از دلایل اصلی این موضوع بدهی کلان ما‌ست. مشکل بدهی‌های کلان شهرداری این است که اگر پرداخت نکنیم، دیگر نمی‌توانیم تسهیلات بگیریم و بسیاری از فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. تعادل یعنی با کار جدید رضایتمندی ایجاد کنیم اما از طرف دیگر به این بدهی‌ها نیز برسیم. گذشته از هزینه دستمزدها و حقوق کارمندان، ٧٠درصد هزینه‌های شهرداری به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است.
شهردار گفت: اگر از من بپرسید مشکل شهرداری چیست، می‌گویم انباشت نیروی انسانی. ما ۳برابر آنچه نیاز داریم، در شهرداری نیرو استخدام کرده‌ایم که تلاش می‌کنیم آن را مدیریت کنیم.
او با شرح «سه‌جانبه‌گرایی» گفت: فضای کار و توسعه در شهر حاصل بخش مشترک ۳دایره است؛ دایره اول نماینده منافع سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران است. شهر بدون سرمایه ساخته نمی‌شود و شهر موفق، سرمایه بیشتری به‌خود جذب می‌کند. دایره دوم مربوط به منافع سیاستگذاران و تصمیم‌سازان است و دایره سوم نیز شهروندان هستند.
دایره اول و دوم نباید به دایره سوم بی‌توجه باشند و تلاش ما این است که به حریم دایره سوم هویت ببخشیم. وقتی شهر را تنها با 25سرمایه‌گذار اداره کنیم، به این معناست که ۸میلیون نفر دیگر را نادیده گرفته‌ایم و تهران دیگر شهری برای همه نیست.

قلمرو عمومی
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حوزه قلمرو عمومی بزرگ‌ترین سرمایه شهر است. هر قضاوتی که از یک شهر داشته باشید، مربوط به حوزه قلمرو عمومی آن است. هر آنچه از پاریس و استانبول و لندن در ذهنتان نقش می‌بندد، از قلمرو عمومی است. شهرها در حوزه قلمرو عمومی است که با هم رقابت می‌کنند، چون همه می‌توانند به شکل عادلانه از آن استفاده کنند.
او گفت: امیدوارم ما را در این موضوع کمک کنید. لاله‌زار، میدان امام‌خمینی، بازار و باب‌همایون نقاط هدف بعدی ما برای افزایش حوزه قلمرو عمومی خواهند بود. میدان تقسیم و خیابان استقلال در استانبول بسیار به میدان توپخانه و لاله‌زار شباهت دارند اما استانبول آنها را تبدیل به یکی از جاذبه‌های درجه یک این شهر کرد. ما نیز باید به لاله‌زار به‌عنوان قدیمی‌ترین خیابان تهران و مربوط به دوره قاجار همینطور نگاه کنیم.
شهردار افزود: ما در بعضی حوزه‌ها وضعیت خیلی خوبی داریم. کمتر شهری را در دنیا می‌بینید که طبیعت اینقدر به آن نزدیک باشد. چرا ما البرز را نمی‌بینیم؟ البرز بزرگ‌ترین سرمایه تهران است. از البرز سالانه ٢۴٠میلیون مترمکعب آب به شهر می‌رسد که تا دشت جنوب تهران هم ادامه پیدا می‌کند.
او با اشاره به مشکلات شهروندان تهرانی گفت: برخلاف ادعای رایج، وضعیت سلامت و بیماری‌هایی مانند دیابت در تهران از مراکز استان‌ها بهتر نیست. اگر بخواهم به دومین مشکل بزرگ تهران اشاره کنم، از آلودگی و ترافیک می‌گویم که ۴٠درصد آلودگی تهران مستقیما به تردد خودروهای شخصی مربوط است. بخشی از حل این مشکل اصلاح سوخت و بخشی از آن کنترل معاینه فنی بود و بخش دیگرش نیز، کاهش استفاده از خودروی شخصی و تک‌سرنشین است.
شهردار تهران درباره شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت گفت: در تهران ۵۴٠٠ اتوبوس داریم که به‌طور متوسط نیمی از آنها در حال کار هستند. برخی از اتوبوس‌ها‌ تعمیر‌شده و تعدادی مینی‌بوس هم امسال به ناوگان افزوده می‌شود.
او با اشاره به کمبود واگن‌های مترو افزود: در زمینه قطار شهری ٧٠واگن را ترخیص کردیم و به‌زودی ۴قطار آماده نیز به خطوط ۶ و ٧ می‌پیوندد. تامین واگن کار بسیار سختی است اما از طریق شورای‌شهر توانسته‌ایم ٢هزار میلیارد اوراق مشارکت برای تامین قطارها بگیریم. 

مشکلات رسانه‌های مکتوب

مدیرعامل مؤسسه همشهری در دیدار شهردار با مدیران رسانه‌ها، اظهار کرد: وضعیت رسانه‌های‌‌ مکتوب به‌علت وابستگی آنها به نظام یارانه‌ مطلوب نیست. متأسفانه روش غلطی که در تخصیص یارانه‌ها وجود داشت، باز هم تکرار شده است و توزیع یارانه براساس تیراژ که غیرشفاف محسوب می‌شود، ادامه دارد. اکنون مشخص شده است افرادی که ده‌ها نشریه به نام خود ثبت کرده‌اند، از این نظام یارانه‌ای بهره‌مند می‌شوند. «ابوالحسن ریاضی» در این مراسم که با حضور مدیر مسئول و سردبیر روزنامه همشهری و در ساختمان این مؤسسه در مقابل دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: روند واردات و توزیع کاغذ نیز شفاف نیست تا نشریات بتوانند کاغذ مورد نیاز خود را تامین کنند و همه اینها برای نشریات مشکلات متعددی را به‌وجود آورده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید