• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71190
+
-

ارگ آزادی در انتظار وزیر

سازمان میراث ‌فرهنگی وزارتخانه شد و حالا مجلس می‌گوید به وزیری اعتماد می‌کند که تخصص و برنامه داشته باشد

میراث و گردشگری
ارگ آزادی در انتظار وزیر

یک دهه انتظار، سرانجام سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را تبدیل به وزارتخانه کرد. 
شورای نگهبان روز دوشنبه، مهر تأیید نهایی خود را بر تشکیل وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی زد و بدین‌ترتیب 3‌ماه زمان برای معرفی وزیر جدید برای وزارتخانه جدید به مجلس باقی مانده است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به همشهری گفته است که این شورا روز دوشنبه ‌نظر نهایی خود را درباره طرح تشکیل وزارت میراث ‌فرهنگی اعلام کرده و مصوبه مجلس برای تشکیل وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی را مغایر با شرع و قانون اساسی ندانسته و نظر خود را نیز همان ‌روز به مجلس اعلام کرده است.
حالا چالش تازه‌ای پیش روی رئیس‌جمهوری برای انتخاب وزیر جدید در وزارتخانه جدید قرار گرفته‌ است. مجلس معتقد است، تشکیل وزارتخانه جدید نه‌تنها به تشدید نظارت‌ها بر عملکرد و فعالیت وزارت میراث‌فرهنگی می‌انجامد که برنامه‌های این‌ وزارتخانه را نظام‌مند می‌کند و درصورت انحراف وزیر از برنامه‌های اعلام شده که از سوی مجلس بررسی می‌شود،
 امکان سؤال و استیضاح وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فراهم است.
سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری پس از یک دهه تلاش و جدال مخالفان و موافقان برای تبدیل به وزارتخانه توانست نامی جدید با ساختاری جدید تحت عنوان «وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی» بیابد.

انتظار مجلس از وزارت میراث فرهنگی
با یک دهه تأخیر سرانجام وزارت میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری درست زمانی که علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی و معاون رئیس‌جمهوری به بازدید از استان گیلان مشغول بود، روز دوشنبه تأیید نهایی شورای نگهبان را گرفت و این سازمان وزارتخانه شد.
اما انتظار مجلس از وزیر جدید میراث ‌فرهنگی چیست و سکاندار جدید این وزارتخانه باید حائز چه ویژگی‌هایی برای کسب رأی اعتماد مجلس باشد؟
جبار کوچکی‌نژاد، رئیس فراکسیون میراث‌فرهنگی و گردشگری مجلس که از تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی خشنود است و به تمامی دست‌اندرکاران تبدیل سازمان میراث ‌فرهنگی به وزارتخانه تبریک گفته است، درباره ویژگی‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی به همشهری می‌گوید: وزیری که قرار است از سوی رئیس‌جمهوری برای تصدی وزارتخانه میراث ‌فرهنگی به مجلس معرفی شود باید تجربه خوبی در 3 حوزه کاری این وزارتخانه داشته باشد. باید علاقه‌مند به میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور باشد. باید در سطح ملی مطرح باشد و مجامع مردمی و فعالان این 3 حوزه او را قبول داشته باشند.
رئیس فراکسیون میراث‌فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: رئیس‌جمهور و مجموعه دولت باید وزیری را به مجلس پیشنهاد دهند که برای 3حوزه میراث ‌فرهنگی، گردشگر و صنایع‌دستی برنامه جامع و کاملی داشته باشد تا مجلس با بررسی دقیق برنامه‌های او نسبت به رأی اعتماد به سکاندار وزارت میراث‌فرهنگی اقدام کند.
او برنامه‌ریزی دقیق در حوزه گردشگری کشور به‌ویژه در بخش جذب گردشگر ورودی، نزدیک بودن به سیاست‌های کلان نظام ازجمله سند چشم‌انداز 20ساله کشور که بر جذب 20میلیون گردشگر تا پایان سال1404 نظر دارد، توان فعالیت بین‌دستگاهی با وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی و وزارت خارجه به‌منظور داشتن پیوست گردشگری و میراث فرهنگی برای تمامی برنامه‌های این وزارتخانه‌ها را ازجمله ویژگی‌های لازم برای معرفی وزیر جدید وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس اعلام کرد.
کوچکی‌نژاد با تأکید بر این نکته که وزیر جدید میراث فرهنگی باید هماهنگ‌کننده خوبی بین دستگاه‌ها باشد، افزود: اگر این خصوصیات در وزیر معرفی شده از سوی رئیس‌جمهوری وجود نداشته باشد آن وقت نمی‌توان انتظار داشت که چنین شخصی بتواند از عهده مسئولیت جدید برآید.
او برنامه‌های کاری وزیر جدید میراث فرهنگی را زیرمجموعه سیاست‌های کلی نظام و توسعه کشور اعلام کرد و گفت: با طرح تشکیل وزارت میراث‌ فرهنگی، مجلس این حق را یافته است که نظارت عالی بر عملکرد این وزارتخانه داشته باشد و وزیر نیز به‌طور مداوم با مجلس در ارتباط خواهد بود. در هر مقطع زمانی نیز که مجلس متوجه شود وزیر میراث ‌فرهنگی از برنامه‌های اعلام شده منحرف شده است می‌تواند از او سؤال کند و درصورت بی‌توجهی وزیر میراث فرهنگی به تذکر و سؤال، مجلس او را استیضاح و برکنار خواهد کرد.

وزارت میراث، وزیر با برنامه می‌خواهد
سیده‌فاطمه ذوالقدر، دیگر نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز شاخصه‌های رأی اعتماد مجلس به وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را سختگیرانه اعلام کرد و گفت: وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیازمند یک وزیر مسلط و متخصص است.
او با اعلام اینکه ارتباط خوب وزیر میراث ‌فرهنگی با بخش خصوصی و مجلس نیز از دیگر حساسیت‌های نمایندگان به رأی اعتماد به سکاندار جدید وزارتخانه میراث ‌فرهنگی است، به همشهری گفت: وزیر جدید میراث فرهنگی باید تجربه فعالیت خوب در 3 حوزه مرتبط با این وزارتخانه را داشته باشد و بتواند در حوزه صنایع ‌دستی تحول جدی ایجاد کند، حفاظت بیشتری از میراث فرهنگی داشته باشد و گردشگری را رونق دهد تا وابستگی به نفت کمتر شود.
نماینده تهران تأکید کرد: سازمان میراث ‌فرهنگی در گذشته نه‌تنها پاسخگوی مجلس نبود که در دوره جدید نیز حدود 8رئیس سازمان تغییر کرد و بر فعالیت این سازمان آسیب رساند.
ذوالقدر افزود: با تشکیل وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی تحول و پاسخگویی در این وزارتخانه افزایش می‌یابد و نظارت مجلس و نهادهای بالادستی بر این وزارتخانه نیز تشدید می‌شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: وزیر جدید میراث فرهنگی باید برنامه 5ساله خود را در 3حوزه این وزارتخانه تحویل مجلس دهد تا از همان ابتدا مشخص باشد آینده میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور در این برنامه چگونه است تا در صورت انحراف از این برنامه دست مجلس برای سؤال و استیضاح باز باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید