• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71187
+
-

نشست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با سخنگوی دولت

مسئله مهم فقدان نهادهای میانجی است

مسئله مهم فقدان نهادهای میانجی است

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در نشستی با حضور هیات مدیره انجمن،برخی روزنامه‌نگاران و خانواده مسعود کاظمی و مرضیه امیری 2 روزنامه‌نگار بازداشتی،میزبان سخنگوی دولت بود.

در ابتدای این جلسه عباس عبدی،رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتقاد از فقدان ایده در دولت در حوزه رسانه، گفت: اهالی رسانه و ما به عنوان انجمن تمام توان خود را به کار می‌بریم اما به نظر می‌رسد که دولت هیچ ایده‌ای برای حل مشکلات فعلی رسانه‌ها ندارد.عبدی در ادامه با اشاره به مسئله اعطای یارانه به مطبوعات ادامه داد: دولت از یک سو می‌گوید که منابع مالی کافی در حوزه رسانه‌ای برایش وجود ندارد اما از سویی دیگر مشاهده می‌شود که یارانه‌ها به گونه‌ای ناعادلانه و عجیب بین برخی نشریات توزیع شده‌اند.  مسئله بعدی در صحبت‌های رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران،تعیین مرجعی در دولت برای پیگیری مسائل مربوط به روزنامه‌نگاران بازداشت شده بود. عبدی با اشاره به حضور خانواده‌ مسعود کاظمی و مرضیه امیری در جلسه،گفت: باید مرجعی در دولت تعیین شود تا اگر روزنامه‌نگاری بازداشت شد پیگیر وضعیت او شود.ممکن است این پیگیری به آزادی منتهی نشود اما برای خانواده این افراد،آرامش ایجاد خواهد کرد و این حس را به وجود خواهد آورد که در دولت کسی هست که پیگیر امور این افراد باشد. در ادامه این جلسه، نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با بر شمردن کارکردهای انجمن، برقراری روابط صنفی با سازمان‌های حکومتی به منظور روشن شدن مسائل و یافتن زبانی مشترک با آنها را از جمله موارد این همکاری اعلام کرد. کامبیز نوروزی با بر شمردن مشکلات روزنامه‌نگاران به مواردی از جمله عدم وجود امنیت شغلی، عدم تبعیت حقوق و مزایای این حرفه از قوانین کار و همچنین وجود مشکلاتی در زمینه بیمه روزنامه‌نگاران اشاره کرد و گفت: اگرچه حقوق و دستمزد روزنامه‌‎نگاران تابع قانون تامین اجتماعی است و روزنامه‌نگار، کارگر محسوب می‌شود اما حقوق و مزایای روزنامه‌نگاران معمولا تابع قانون نیست و در پایین‌ترین سطوح قرار دارد.  پس از توضیحات رئیس و نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، مسعود هوشمند رضوی از حاضران در این جلسه، به مسئله بیمه خبرنگاران پرداخت و گفت: برای روزنامه‌نگاران 2 نوع بیمه وجود دارد، بیمه اجباری در قالب روابط کارگر-کارفرما و به دنبال قرارداد برقرار می‌شود و همچنین بیمه حِرَف و مشاغل آزاد که برای آن لیستی رد نمی‌شود.

رضوی ادامه داد: حق بیمه در حالت اجباری باید بر اساس دستمزد واقعی صورت بگیرد و نیاز است برای بیمه اجباری سقف حقوق و دستمزد تعیین شود اما در حال حاضر این روند برعکس است و فرد پس از بازنشستگی مبلغ بسیار ناچیزی را از سوی بیمه دریافت می‌کند. رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مسئول مطالبات سازمانی، کارگر نیست اما وقتی همکاران ما پس از 20 سال برای بازنشستگی مراجعه می‌کنند با حق بیمه رد نشده از سوی کارفرما مواجه می‌شوند و درمقابل به آن‌ها می‌گویند که باید این میزان را خودتان واریز کنید تا بازنشسته شوید، رقمی که گاه تا 70 میلیون تومان نیز می‌رسد و آن بر عهده کارفرما بوده است. 

پس از ارائه توضیحات از جانب برخی حاضران جلسه، سخنگوی دولت به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت. علی ربیعی با مرور روند تشکیل انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و همچنین ابراز امیدواری برای تبدیل این انجمن به تشکلی سراسری، گفت: در هیچ دوره‌ای همچون امروز، افکار عمومی ایران با ورودی‌های مغشوش و غیر مسئولانه مواجه نبوده است و در این میان فقدان نهادهای میانجی به چشم می‌خورد؛ اما نه تنها به جامعه کمک نمی‌شود بلکه توان و هزینه‌های مالی به سمت فراز و فرودهای سیاسی می‌رود و این در حالی است که ما در حال حاضر یک فرصت 24 ماهه داریم. ربیعی در ادامه به موارد مطرح شده درباره بیمه پرداخت و با اشاره به وضعیت نابه‌سامان تامین اجتماعی، گفت: بدهکاری‌های سازمان زیاد است و مواردی که مطرح شد در مشاغل دیگر نیز دیده می‌شود، مشاغلی که به دلیل تصمیمات مجلس 70 درصد آنان در زمینه سخت و زیان آور دسته بندی شده‌اند. ربیعی در ادامه پیشنهاد تشکیل جلسه‌ای برای بررسی بیشتر پیرامون موارد مربوط به بیمه را ارائه کرد که با موافقت حاضران در نشست مواجه شد. یکی دیگر از موارد مطرح شده در این جلسه،اهمیت و نقش رسانه‌ها در کشور بود.

در این‌باره حسن نمکدوست تهرانی، استاد ارتباطات گفت: رسانه‌های جریان اصلی خبری دچار بحران هستند و همانگونه که برای حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو دستور تهیه گزارش ملی داده شد، نیاز است تا چنین دستوری برای بررسی بحران رسانه‌ها در ایران نیز داده شود، در این صورت باید انجمن با همکاری دانشگاه‌ها،گزارشی ملی از وضعیت رسانه‌ها ارائه دهد.  
نمکدوست ادامه داد: تجربه می‌گوید که دو سال برای انجام اقداماتی بزرگ، کم اما برای اقدامات کوچک، زیاد است. مقامات طی سالیان اخیر از رسانه‌ها مشروعیت زدایی کرده‌اند. نتیجه نیز این شده است که توییتر و فضاهای غیر رسمی بیشتر مورد واکنش مقامات دولتی قرار می‌گیرد یا اینکه رئیس جمهور حتی با خبرگزاری دولت نیز مصاحبه نمی‌کند و ترجیح می‌دهد با صدا و سیما گفتگو کند. در همین مدت کوتاه باقی مانده اما می‌توان سنگ بنای کارهایی را گذاشت و به رفع مشروعیت زدایی از رسانه‌ها کمک کرد. در این رابطه پیشنهاد می‌شود که قانون مطبوعاتی که دغدغه اصلی‌اش آزادی بیان باشد پی ریزی شود. ممکن است این قانون حتی به فاز تصویب نیز نرسد اما حداقل می‌توان طرحی اولیه‌ای را ارائه داد تا سطح بحث‌ها کمی بالاتر برود. 
نمکدوست در بخش دیگری از صحبت‌های خود و با اشاره به طرح بحث نهادهای میانجی از سوی سخنگوی دولت، گفت: در جامعه ما سرمایه‌هایی وجود دارند که می‌توانند همچون لولا بین دولت و دستگاه‌های دیگر حضور داشته باشند تا در اختلاف نظرها بتوان برای حل و فصل از آن‌ها کمک گرفت. 
در بخش دیگری از این نشست، نماینده یکی از خانواده‌های بازداشتی‌های محیط زیستی و همچنین خانواده مسعود کاظمی و مرضیه امیری پیرامون آخرین وضعیت این افراد،مسائل و دغدغه‌های خود را با سخنگوی دولت در میان گذاشتند و سخنگوی دولت نیز قول پیگیری این موارد را داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :