• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71165
+
-

رئیس‌جمهور در ملاقات با ظریف در وزارت خارجه تاکید کرد:

تعامل با دنیا به خواست مردم

اساس جمهوری اسلامی ایران نظر مردم است، نمی‌توانیم مخالف خواست مردم ساز جداگانه‌ای بزنیم _ اگر در نیویورک من به تلفن اوباما جواب نمی‌دادم، توافق ژنو با سختی و کندی انجام می‌شد

سیاست خارجی
تعامل با دنیا به خواست مردم

اسماعیل سلطنت ‌پور _ خبر‌نگار

دیروز ساختمان وزارت خارجه میزبان رئیس‌جمهور بود. حسن روحانی یک روز بعد از دیدار رئیس مجلس با ظریف به میدان مشق رفت تا با وزیر خارجه دیدار و حمایت خود را از او اعلام کند. دیدار ظریف با سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس دیگر اتفاق خبرساز روز سه‌شنبه در حوزه دیپلماسی بود. حسن روحانی در روزی که از پاستور به ساختمان وزارت خارجه رفته بود تا حمایتی نمادین از وزیر خارجه‌اش داشته باشد، یادآوری کرد که به‌عنوان رئیس‌جمهور هم در دور اول و هم دور دوم؛ نظرش را در سیاست خارجی به رای مردم گذاشته است. او تاکید کرد که یکی از شعارهای اصلی در انتخابات تعامل سازنده با جهان بود و شاید یکی از دلایل کسانی که به وی رای دادند همین اصل تعامل سازنده با دنیا باشد.

یادآوری دوباره اصل 59 
روحانی بار دیگر رجوع به اصل 59 قانون اساسی که تأکید بر رفراندوم در مسائل اساسی کشور دارد، را یادآوری کرده و گفت: اصل ۶ قانون اساسی صراحتا اعلام می‌کند که اداره امور مردم و کشور با رای مردم و از طریق انتخابات مختلف انجام می‌گیرد. اگر از اصل ۶ فاصله گرفتیم دیر یا زود باید خداحافظی کنیم، اصل ۵۹ قانون اساسی به‌عنوان بند کمکی اصل ۶ است و این اصول جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه تضمین می‌کند، یعنی با اجرای اصل ۵۹ و ۶ و تعهد به این اصول و البته همه اصول قانون اساسی اگر همه جهان کنار هم باشند نمی‌توانند نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهند.  روحانی تأکید کرد که ممکن است در جلسات شورای‌عالی امنیت ملی که ریاستش نیز با وی است، تصمیماتی اتخاذ شود که مورد تأیید شخص او نباشد و وی مخالف این تصمیم باشد اما آن موضوع را به‌عنوان مصوبه شورای امنیت امضا و ابلاغ می‌کند. او گفت: برخی این مسئله را به درستی لمس و درک نمی‌کنند در چنین مواردی کسی نمی‌تواند بگوید که رئیس شورای‌عالی امنیت ملی برخوردی دوگانه داشته و در جایی مخالف این تصمیم سخن گفته و در شورای‌عالی امنیت ملی این تصمیم را امضا کرده است. رئیس‌جمهور گفت: اگر در نظام تصمیمی اتخاذ می‌شود، بعد از تصویب مجری هستیم. من شهادت می‌دهم در این مرحله هم وزیر خارجه ما رسول امین بوده. یعنی وقتی نظر جمعی را شنید ممکن است گاهی نظرش متفاوت بوده اما نظر جمع را اجرا کرده چون تصمیم نظام بوده است.

  نمی‌توان چیزی را بر مردم تحمیل کرد
روحانی با تأکید بر اینکه اساس جمهوری اسلامی ایران نظر مردم است، گفت: نمی‌توانیم مخالف خواست مردم ساز جداگانه‌ای بزنیم. رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه از مصوبه هیأت دولت در تبدیل ریال به تومان گفت: استدلال من این بود که ما باید با زبان مردم حرف بزنیم. امروز در گفت‌وگوی مردم ریال جایگاهی ندارد و بیشتر در بانک‌ها و مکاتبات رسمی ریال نوشته می‌شود.
او گفت: مثال واحد پول ملی مثال ساده‌ای برای دوگانه حرف زدن است؛ در برخی جاهای دیگر نیز مردم زبان ما را درک نمی‌کنند و ما نیز زبان آنها را نمی‌فهمیم. در حکومت، حاکمان باید نمایندگان مردم باشند؛ چیزی بالاتر از این نیست. در نظام جمهوری اسلامی ایران مقامی بالاتر از نمایندگی مردم وجود ندارد هر چه هست نمایندگی مردم است؛ نمایندگی مردم افتخار دارد و حرف و خواست مردم اساس است. وی بیان کرد: «ملت ایران» در سیاست خارجی ما یک خصیصه بزرگ است. در سیاست خارجی باید همه تلاش کنیم در کنار مردم باشیم، نه اینکه چیزی را به مردم تحمیل کنیم. اگر قرار بود چیزی به مردم تحمیل شود که در قبل (رژیم پهلوی) نیز به آنها تحمیل می‌شد، البته در آن زمان خارجی‌ها و سفیر آمریکا تحمیل می‌کردند، اکنون من نوعی می‌خواهم تحمیل کنم؛ تحمیل، تحمیل است.

اگر به تماس اوباما جواب نمی‌دادم...
وی با اشاره به سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۲ تصریح کرد: قدم‌های دیگری هم بود. اگر در نیویورک وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار نکرده بود و من به تلفن اوباما جواب نمی‌دادم، این کار با سختی و کندی انجام می‌شد.
رئیس شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه قبل از آن (توافق ژنو) 8 سال مذاکره شده بود و در 8 سال پیشرفتی حاصل نشد، خاطرنشان کرد: فرض کنید ناگهان در ۱۰۰ روز پیشرفت عظیمی انجام شد. تحمل این مسئله از سوی برخی‌ها سخت بود. همه ما در یک نوع رقابت و حسادتی قرار داریم. وقتی یک دولت و افرادی ادعا کنند مسئله‌ای قابل حل نیست و میز مذاکره‌ای که 8 سال وجود داشت، فایده ندارد. من نمی‌گویم تقصیر این طرف بود یا آن طرف. طبیعی است که از این مسئله حرف‌ و حدیث درمی‌آید.
روحانی با بیان اینکه اگر در هر توافقی با هر کشوری که باشد، به‌دنبال حداکثر باشید، آن توافق به دست نمی‌آید، ابراز داشت: در توافق حدیبیه هم توافق حداکثری نشد. نوشتند «محمد رسول‌الله»، مشرکان گفتند ما قبول نداریم. پیامبر قبول کرد چون می‌خواست این توافق برقرار و صلح ایجاد شود. تندروها در بیرون از خیمه پیامبر(ص) شروع به نق زدن کردند.
روحانی افزود: ترامپ به این حقیقت اعتراف کرد. البته شعر او فقط مصراع اولش درست بود؛ ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده این جمله درست بود. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره و گفت‌وگو است، افزود: اگر آمریکا واقعاً به‌دنبال مذاکره است قبل از هر کار باید تمام تحریم‌ها را لغو کند. رئیس‌جمهور با اشاره به توقیف کشتی حامل نفت ایران توسط انگلیس تصریح کرد: نمی‌شود تنگه‌هرمز برای شما آزاد باشد و جبل‌‌الطارق برای ایران ناآزاد باشد. 

دیدار خبرنگاران دیپلماسی با ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ظهر دیروز در دیداری کوتاه با جمعی از اصحاب رسانه از امضا‌کنندگان بیانیه حمایت از خود تشکر کرد.  در این بیانیه وزیر خارجه آمریکا «بی‌اختیار اعظم» توصیف شده و تأکید شده است: بر این باوریم همچنان که سرنوشت درخواست پمپئو برای مذاکره با وزیر امور خارجه ایران به تحریم ظریف و تشدید فشارها بر مردم ایران انجامید قاعدتا درخواست وزیر خارجه آمریکا که به اذعان خود آمریکایی‌ها جایگاهی در سیاست خارجی آن کشور ندارد، برای مصاحبه با رسانه‌های ایرانی نیز فریبی بیش نیست.

دیدار سردار سلیمانی با ظریف 

صبح سه‌شنبه سردار قاسم سلیمانی طبق روال برنامه هفتگی اما این بار با لباس رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ظریف در محل وزارت امور خارجه حاضر شد. سردار سلیمانی اقدام آمریکا درخصوص وزیر امور خارجه ایران را جنون‌آمیز و‌ نشانه شکست قطعی کاخ سفید دانست و گفت: این اقدام آمریکا ثابت کرد که جنابعالی به‌عنوان مسئول سیاست خارجی کشور، تأثیری عمیق بر افکار عمومی و به‌ویژه آمریکا نسبت به جهالت رهبران این کشور دارید. سردار سلیمانی دفاع از منافع ملی و صداقت در بیان را از خصوصیات ویژه ظریف دانسته و افزود: به شما تبریک می‌گویم که به دلیل انتساب به رهبر معظم، حکیم و فرزانه عالم اسلام و جهان، مورد غضب و دشمنی آمریکا قرار گرفته‌اید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید