• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71160
+
-

جنگ ارزی چین و آمریکا

تصمیم جدید ارزی چین و واکنش تند آمریکا به آن، دیروز باعث ناآرامی در بازارهای جهانی شد

گزارش
جنگ ارزی چین و آمریکا


چین و آمریکا، بعد از یک تقابل تمام‌عیار تجاری، حالا وارد نبرد مستقیم ارزی شده‌اند و با دامن‌زدن به نگرانی‌ها درباره سرانجام این مناقشه، بازارهای جهانی را به هم ریختند.
به گزارش سی‌ان‌ان، دولت آمریکا، دوشنبه در واکنش به کاهش ارزش پول ملی چین در برابر دلار، پکن را «اخلالگر ارزی» خواند و راه را برای تحریم‌های جدید علیه این کشور باز کرد. این تصمیم ساعاتی بعد از آن گرفته شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر چین را متهم کرد که عامدانه ارزش پول ملی‌اش را در برابر دلار کاهش داده تا به اقتصاد کشورش آسیب بزند.
چین به این اقدام آمریکا به‌تندی واکنش نشان داده و واشنگتن را به تشدید جنگ تجاری متهم کرده است. رئیس بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای این اقدام آمریکا را «نقض جدی استانداردهای بین‌المللی» خوانده و هشدار داده است که می‌تواند تأثیری چشمگیر‌ بر اقتصاد جهانی داشته باشد. پکن اعلام کرده که برای مقابله با بی‌ثباتی یوان با کاهش ارزش آن در برابر دلار موافقت کرده است.
بانک مرکزی چین اجازه داده است تا ارزش پول ملی این کشور تا میزان کمتر از 7یوان در برابر یک دلار برسد. این تصمیم بعد از آن گرفته شده ‌که آمریکا روی 300میلیارد کالاهای وارداتی از چین 10درصد تعرفه وضع کرده است.
افزایش تنش تجاری بین چین و آمریکا، با واکنش منفی بازارها مواجه شده است. به گزارش الجزیره، دیروز شاخص‌های اصلی وال‌استریت بیشترین سقوط یک‌روزه در سال‌جاری میلادی را ثبت کردند و شاخص داوجونز قبل از اینکه عصر دوباره بالا بیاید، حدود 3درصد پایین آمد. در آسیا هم شاخص‌ها در بازارهای هنگ‌کنگ و توکیو سقوط چشمگیری را ثبت کردند. شانگهای و سیدنی هم دیروز سقوط 2.6درصد را تجربه کردند. در اروپا، بازارها شرایط بهتری داشتند اما ارزش فرانک، ‌واحد پول سوئیس، همزمان با افزایش تنش‌ها بین پکن و واشنگتن بالا رفت.
به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ از مدت‌ها پیش به‌دنبال اضافه‌کردن چین به فهرست اخلا‌لگران ارزی بوده است اما خزانه‌داری با آن مخالفت می‌کرد تا اینکه در آخرین گزارش خود، سرانجام چین را به همراه 8‌کشور دیگر در این لیست قرار داد. ترامپ مدت‌هاست که چین را به کاهش ارزش پول خود برای ضربه‌زدن به اقتصاد آمریکا متهم می‌کند.
قرار‌گرفتن نام کشورها در این لیست، بلافاصله با جریمه همراه نخواهد بود اما باعث می‌شود تا دیگر کشورها با احتیاط با کشور حاضر در لیست تجارت کنند. چین آخرین‌بار در سال 1994به لیست‌سیاه ارزی آمریکا اضافه شده بود.
پایین‌آوردن ارزش یوان در برابر دلار، که برای نخستین‌بار در 11سال گذشته با چراغ سبز سیاستگذاران انجام‌شده، از سوی کارشناسان واکنش پکن به وضع تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا خوانده می‌شود. یوان ضعیف‌تر و دلار قوی‌تر برای شرکت‌های آمریکایی که تجارت چشمگیری در خارج آمریکا دارند، می‌تواند چالش‌های زیادی به همراه داشته باشد. مهم‌ترین آنها این است که محصولات و کالاهای آنها به‌خاطر شرایط جدید ارزی، هزینه تمام‌شده بیشتری نسبت به کالاهای چینی خواهند داشت و همین رقابت‌پذیری آنها با شرکت‌های چینی را کاهش می‌دهد.
استیو دسانکتیس، استراتژیست مؤسسه جفریز در نیویورک درباره تصمیم اخیر آمریکا به الجزیره گفته است: «این کار تشدید جنگ تجاری است. افزایش قدرت دلار (در برابر یوان) برای شرکت‌های آمریکایی که در خارج از این کشور فعالیت می‌کنند، دردسرهای زیادی به همراه خواهد داشت.»
در چنین شرایطی، وزارت بازرگانی چین با اعلام اینکه شرکت‌های چینی خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را متوقف کرده‌اند، ‌شرایط را حتی بدتر هم کرده است.
با این حال، نگرانی‌ها، بیشتر مربوط به اول سپتامبر است؛ درصورتی که مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین پیشرفت نکند، تعرفه‌هایی که اخیرا آمریکا وضع کرده، در این تاریخ ‌اجرایی خواهد شد. وضع این تعرفه‌های جدید به این معناست که تمام واردات 550میلیاردی آمریکا از چین، ‌شامل تعرفه خواهد شد. این وضعیت، به گفته کارشناسان، به هر دو کشور آسیب وارد خواهد کرد. وضعیت برای ترامپ، به‌خصوص با توجه به تعرفه چین روی محصولات کشاورزی آمریکا، کمی پیچیده خواهد شد. آلن فیشر، خبرنگار الجزیره از واشنگتن گزارش داده ‌که اگر چین کشاورزان آمریکایی را هدف قرار دهد، ترامپ از نظر سیاسی در تنگنا قرار می‌گیرد و قدرت مانورش را از دست خواهد داد.
دن‌وانگ، اقتصاددان مستقر در پکن هم به این خبرگزاری گفته که جنگ تجاری بین 2کشور، قطعا بیش از گذشته تشدید خواهد شد؛ «آمریکا می‌خواهد کسری تجاری خود با چین را حذف کند. اما از این لحظه به بعد، کار به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد چون چین آماده است که تلاطم‌های بیشتری را در واحد پولش تحمل کند.»
سی‌ان‌ان هم به نقل از ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار نوشته است که چین احتمالا تا پایان سال‌جاری میلادی (ابتدای زمستان پیش)، خود را برای کاهش 5درصد دیگر از ارزش یوان آماده کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید