• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71155
+
-

چالش نرخ بیکاری در همدان و گلستان

نرخ بیکاری 6/1 درصدی در همدان و 11 درصدی در گلستان با انتقاد بسیاری از مسئولان و کارشناسان روبه‌رو شده است

گزارش
چالش نرخ بیکاری در همدان و گلستان

آیدا شاکر - ستاره حجتی/خبرنگار

یکی از مهم‌ترین معضلاتی که این روزها بسیاری از افراد با آن مواجهند مشکل بیکاری به‌ویژه در میان نسل جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست. بیکاری دغدغه‌ای است که نه تنها سبب بروز مشکلات اقتصادی بلکه موجب از هم پاشیدن بسیاری از خانواده‌ها می‌شود. طبق آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرد، استان همدان رتبه نخست اشتغال‌زایی را در کشور کسب کرده و دارای کمترین نرخ بیکاری یعنی 6/1 درصد بین استان‌های کشور بوده است. انتشار این آمار موجب شد افراد بسیاری از جمله نماینده همدان در مجلس در برابر آن موضع بگیرند و آن را با تعداد زیاد بیکاران همدان در تناقض بدانند. 
امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تعداد زیاد بیکاران همدان، آمار اشتغال کشور را که سازمان آمار منتشر کرده است قابل اتکا ندانست و گفت: این آمار باید موشکافی و تبیین شود.
با این همه مصطفی قربان‌فر، مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان، این آمار را با توجه به این‌که از تنها مرجع رسمی آمار کشور ارائه شده است، پذیرفتنی دانست و به همشهری گفت: افرادی که با آن مخالفت می‌کنند باید بگویند براساس شاخص‌ها و آمار چه مرجعی آن را رد می‌کنند.
وی توضیح داد: با توجه به این نکته که فصل بهار و تابستان در همدان کشاورزی و ساخت‌وساز رونق بیشتری دارد، اشتغال‌زایی هم بیشتر می‌شود. 
مدیر کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان اظهار کرد: نرخ 1/6 درصد بیکاری در فصل بهار همدان به معنی 50 هزار و 228 نفر بیکار در این فصل است که همین تعداد افراد هم کم نیستند. اگر در مورد رتبه نخست صحبت به میان می‌آید در مقایسه با سایر استان‌های کشور است و به معنی ریشه‌کن شدن بیکاری در استان نیست.
 در گلستان هم بحث درباره بیکاری داغ است. نرخ بیکاری گلستان بر اساس آخرین طرح آمارگیری اشتغال از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان 11 درصد اعلام شد؛ عددی که به گفته استاندار گلستان، با توجه به ظرفیت‌های موجود، قابل قبول نیست. 
هادی حق‌شناس  در جلسه کارگروه اشتغال استان با بیان این‌که تعهد تعیین‌شده اشتغال برای سال 98 که بیش از 4 ماه آن گذشته ۲۸ هزار و ۵۴۰ شغل است، گفت: تلاش می‌کنیم امسال بیش از ۳۳ هزار شغل در استان ایجاد کنیم. اگرچه ایجاد شغل کار سختی است، اما دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند موانع ایجاد اشتغال را حذف و روند کار را تسریع کنند.
وی با بیان این‌که حدود ۸۰ هزار نفر در استان بیکار هستند، افزود: تلاش می‌کنیم امسال بیش از ۳۳ هزار شغل در استان ایجاد کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید