• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71146
+
-

استارتاپ‌ها در کتابخانه ملی

استارتاپ‌ها در کتابخانه ملی

با امضای تفاهمنامه راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی فناوری‌های حوزه کتابداری، اسناد و محتوای دیجیتال راه جدیدی برای استارتاپ‌های این حوزه باز شده است.
به گزارش همشهری، این تفاهمنامه روز گذشته به امضای سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی رسید. با امضای این تفاهمنامه میان این دو سازمان، حمایت از ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در این حوزه تسریع می‌شود. در این رویداد استارتاپ‌های حوزه Lib‌tech (توسعه کسب و کار‌های نوپا در حوزه فعالیت‌های کتابخانه‌ای و آرشیو) حضور داشتند. کتابخانه ملی درنظر دارد راه ورود استارتاپ‌ها را به این سازمان باز کند. سورنا ستاری در این مراسم گفت: حجم بزرگی از داده در کتابخانه ملی وجود دارد که استارتاپ‌ها با فعالیت در این حوزه می‌توانند یک بازی برد- برد را برای خودشان و سازمان رقم بزنند. زیرا با رونق فعالیت‌های استارتاپی، درآمدهای جدیدی برای سازمان ایجاد می‌شود. او تأکید کرد: در دسترس بودن و ارائه خدمات از ویژگی‌های استارتاپ‌هاست. ما در قدیم‌ تاکسیرانی داشتیم که هم قیمتش بالا بود و هم در دسترس نبوده است، اما اکنون با وجود استارتاپ‌ها هم خدمات در دسترس است و هم قیمتش پایین آمده است.

کتابخانه ملی در خانه هر ایرانی
ستاری با اشاره به اینکه دسترسی به اطلاعات برای سازمان‌های دولتی مانند رانت است اعلام کرد: « باز کردن این قفل کار بسیار سختی است که هم‌اکنون کتابخانه ملی، نخستین گام را برای باز کردن این قفل برداشته است. با تلاش کتابخانه ملی، نه‌تنها آزاد‌سازی‌ اطلاعات رخ داده، بلکه همگانی‌سازی‌ اطلاعات که نیازمند حضور استارتاپ‌هاست هم اتفاق افتاده است.» رئیس کتابخانه ملی هم در این رابطه گفت: «فناوری می‌تواند فصل جدیدی برای توسعه بازار علوم انسانی به ارمغان بیاورد. جوانان خلاق سرزمین ما می‌توانند با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، کاری کنند که در هر خانه ایرانی، یک کتابخانه ملی وجود داشته باشد. ما وظیفه داریم به جوانان کمک کنیم تا آنها به فکر ترک وطن نباشند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید