• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71119
+
-

والیبال ایران باز هم منتظر سهمیه آسیا می‌ماند؟

والیبال ایران باز هم منتظر سهمیه آسیا می‌ماند؟

لیلی خرسند

والیبال ایران می‌تواند در سن‌پترزبورگ به دومین سهمیه المپیک برسد؟ مسابقات انتخابی المپیک از روزهای آینده آغاز می‌شود. 6 شهر دنیا میزبان 24تیمی است که مدعی حضور در المپیک2020 توکیو هستند. ایران هم با توجه به موقعیتی‌ که در رنکینگ فدراسیون جهانی و جایگاهی که در قاره‌اش آسیا دارد، با تیم‌های مکزیک، کوبا و روسیه هم‌گروه شده است. ایران در دوره قبل در مسابقات انتخابی که در منطقه آسیا برگزار می‌شد، به سهمیه المپیک رسید، شاید مسئله اصلی برای والیبال ایران فقط صعود به المپیک باشد اما این حساسیت وجود دارد که سهمیه این‌بار در مسابقه‌ای بالاتر از سطح آسیا به‌دست بیاید. آیا این امکان وجود دارد؟
ایران برای گرفتن سهمیه با 3تیم باید رقابت کند. راحت‌ترین تیم گروه، مکزیک است؛ تیمی که رنک 21جهان را دارد، یک پله پایین‌تر از چین. در این چند سالی که والیبال ایران به اوج رسیده، مکزیک در دسته یک لیگ ملت‌های والیبال بازی نکرده و در مسابقات قهرمانی جهان هم حضور نداشته است. پیروزی در مقابل این تیم چندان سخت به‌نظر نمی‌رسد.
درباره کوبا هم بحث زیاد است، خبر داده‌اند که این تیم بدون ستاره به سن‌پترزبورگ می‌رود اما ستاره‌هایی که نام‌ آنها در لیست غایبان این تیم دیده می‌شود، چند‌سالی می‌شود که دیگر برای کوبا بازی نمی‌کنند. کوبایی‌‌ها بدون ستاره‌های نامی هم کوبای خطرناک همیشگی هستند. هر‌سال ستاره‌های این تیم به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و در تیم‌های ملی ایتالیا، لهستان، برزیل و... دیده می‌شوند، با این حال نفرات جدید در حد آنها جایگزینشان می‌شوند. کوبا حتی اگر در رنکینگ جهانی 10رده پایین‌تر از ایران باشد(ایران در رده هشتم است و کوبا در رده هجدم) حتی اگر در این رده‌بندی بعد از استرالیا هم قرار گرفته باشد، باز هم کوبا‌ست. با این حال، پیش‌بینی این است که ایران برنده این بازی باشد.
روسیه؛ قهرمان لیگ جهانی شده، میزبان انتخابی است و مثل همه تیم‌ها سهمیه المپیک را می‌خواهد. تصور بعضی این است که روسیه با تیم اصلی در مسابقه انتخابی شرکت نمی‌کند اما واقعا چرا نباید روس‌ها با بهترین‌هایشان به زمین نیایند؟ آنها در تلاش هستند که در خانه خودشان به سهمیه برسند و طبیعی است که با بهترین‌هایشان در این تورنمنت شرکت کنند. شاید بازیکنان نامی سال‌های گذشته روسیه در لیستی که برای این مسابقات داده‌اند، نباشد اما این دلیل نمی‌شود که تیم ملی فعلی را تیم اصلی روسیه ندانیم. روس‌ها با همین نفراتی که برای انتخابی داده‌اند، قهرمان لیگ ملت‌ها شده‌اند و این یعنی آنها با بهترین تیم پا به مسابقات می‌گذارند. بازی ایران و روسیه بازی آخر است و پیش‌‌بینی‌ها این است که نتیجه این بازی مشخص می‌کند سهمیه به چه کشوری می‌رسد. در لیگ ملت‌ها، ایران یک پیروزی در مقابل روسیه داشت. برد 3 بر صفر که در ارومیه به‌دست آمد، این امیدواری را ایجاد می‌کند که در سن‌پترزبورگ هم نتیجه و سهمیه به تیم ما برسد. اما ایران شرایط رسیدن به این پیروزی را دارد؟
ایران با اینکه به فینال لیگ‌ ملت‌های والیبال نرسید، اما یکی از بهترین تیم‌ها بود و بهترین نتایج را هم در مرحله مقدماتی گرفت. اما حالا گفته می‌شود شرایط خوبی ندارد. ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ایران گفته که شرایط تیم خوب نیست، ناهماهنگی‌هایی در تیم وجود دارد، بعضی ناآماده‌اند و بعضی مصدوم. این شرایط را میلاد عبادی‌پور، بازیکن تیم ملی هم تأیید کرده،‌ اما چرا تیمی که از یک سال قبل می‌دانسته باید برای این انتخابی آماده باشد، چند روز قبل از شروع مسابقه از شرایط بد حرف می‌زند؟ گفته می‌شود مشکل اصلی تیم نه مصدومان هستند و نه ناآماده‌ها، آنها از فدراسیونی که هنوز بعد از 8‌ماه رئیس ندارد و سرپرستش به خواسته‌هایشان توجه نمی‌کند، دلگیر هستند و دلیل اصلی این دلگیری، نحوه تقسیم پاداش لیگ ملت‌ها‌ست. فدراسیون بخشی از پول دریافتی از این لیگ را بین بازیکنان توزیع کرده، ولی آنها سهم بیشتری می‌خواهند. به‌نظر می‌رسد منظور ایگور از ناهماهنگی‌ها هم اشاره به همین موضوع باشد. به هرحال تیم ایران در این تورنمنت خیلی سرحال به‌نظر نمی‌رسد.
ایران امروز صبح به سمت روسیه می‌رود تا شاید بتواند سهمیه را بگیرد. اگر این سهمیه در سن‌پترزبورگ به‌دست نیاید، ایران باید منتظر مسابقات انتخابی در منطقه آسیا باشد که پاییز در چین برگزار می‌شود.
  برنامه:
  ایران - کوبا، ۱۸ مرداد ماه
  ایران - مکزیک، ۱۹ مرداد ماه
  ایران - روسیه، ۲۰ مرداد ماه

این خبر را به اشتراک بگذارید