• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71105
+
-

سهم ناچیز کردستان در تسهیلات رونق تولید

 معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: سهم کردستان در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نسبت به کل کشور تقریبا صفر بوده و عدم تامین منابع مالی مهم‌ترین عامل مخرب فضای کسب‌وکار شناخته شده است. به گزارش ایسنا «حسین فیروزی» در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به وجود ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید سهم استان کردستان از جذب تسهیلات را تنها ۷۷ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی سهم استان کردستان را از ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مربوط به بازسازی، تنها ۳ میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به مبلغ کل، عدد بسیار کوچکی است.  معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با اشاره به ۴ استان برتر کشور در جذب مجموع این تسهیلات اظهار کرد: استان اول کشور توانسته ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب کند که کردستان فاصله بسیاری با آن دارد.

وی افزود: استان زنجان با جمعیت کمتر نسبت به استان کردستان توانسته هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب کند.  کل ثبت‌ نامی‌های کردستان در طرح رونق تولید ۳۳۰ میلیارد تومان بوده که برابر با تسهیلات پرداختی به یک طرح در استان‌های دیگر کشور است.  فیروزی با بیان این‌که پرداخت تسهیلات و رونق تولید در حوزه اختیار مسئولان استانی است از مدیران بانک‌های استان خواست هرچه سریع‌تر برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی اقدام کنند. وی پرداختی بانک‌ها به بخش کشاورزی کردستان را زمینه‌ای برای اشتغال هم‌استانی‌ها دانست که متاسفانه سهم کردستان در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نسبت به کل کشور تقریبا صفر است و عدم تامین منابع مالی مهم‌ترین عامل مخرب فضای کسب‌وکار شناخته شده است.  

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تامین منابع مالی را اولویت رونق تولید اعلام و بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر توجه و حمایت بیشتر مسئولان به بخش تولید تاکید کرد.  وی تصریح کرد: باید از تسهیلات کشوری به اندازه نیازمان برداشت کنیم و مدیران بانک‌ها بدانند کردستانی‌ها از خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانک‌ها در کشور هستند. فیروزی نظارت‌های پیچیده برای پرداخت تسهیلات در راستای رونق تولید به واحدهای تولیدی را غیرضروری عنوان و رویکرد دستگاه‌های نظارتی در کردستان را مثبت ارزیابی کرد.   وی در ادامه یادآور شد: به اندازه کافی منابع مالی در بخش حمایت از تولید داریم و افرادی که می‌خواهند از این تسهیلات بهره‌مند شوند باید در سامانه‌های اعلام شده ثبت نام یا به ادارات مربوطه مراجعه کنند. 


پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات بانکی

در ادامه این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی برای پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی خبر داد. «محمد دره‌وزمی» گفت: ۸درصد از سود تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی از سود تسهیلات سرمایه در گردش از منابع مالی استان تامین و نرخ سود پرداختی توسط تولیدی‌ها را به ١۰ درصد کاهش می‌دهد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: ۲۳۱ واحد تولیدی استان تقاضای دریافت تسهیلات به مبلغ ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال داشته‌اند که از این تعداد ۱۶۵ واحد به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۶۴ مورد به مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.  وی عنوان کرد: یارانه سود تسهیلات ۴۶ واحد به مبلغ ۴۵ میلیارد ریال از ۱۰۰ میلیارد ریال به حساب بانک‌های استان واریز شده است و تا پایان شهریور امسال ۵۵ درصد باقی‌مانده این مبلغ را هزینه کنیم، در غیر این صورت صورت اعتبارات باید به خزانه دولت عودت داده شود.  دره‌وزمی تاکید کرد: کردستان یک درصد صنعت کشور را دارد، ولی حدود ۶/0درصد پرداخت تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید