• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71095
+
-

ساخت باغ ایرانی - ‌اسلامی «بابا لقمان» در سرخس

ساخت باغ ایرانی - ‌اسلامی «بابا لقمان» در سرخس

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرخس در خراسان رضوی گفت: اعتباری بالغ بر 4 میلیارد ریال در سال 98 برای ساخت باغ ایرانی ـ ‌اسلامی «بابا لقمان» تخصیص یافت. به گزارش میراث آریا، «سیدمجید حسینی» با اعلام این خبر افزود: کمیته برنامه‌ریزی شهرستان سرخس چند هفته پیش تشکیل و پیشنهاد ما برای ساخت باغ ایرانی ـ ‌اسلامی بابا لقمان در اداره کل میراث فرهنگی تصویب شد. او با اشاره به این‌که اختصاص اعتبارات این پروژه در نیمه دوم سال 98 شروع می‌شود، بیان کرد: بخشی از طرح باغ ایرانی با استفاده از اعتبارات سال جاری اجرا می‌شود. پیشرفت فیزیکی این پروژه نیز با توجه به تخصیص اعتبارات در بازه زمانی حداکثر 6 سال انجام می‌شود. 

مدیر میراث فرهنگی شهرستان سرخس درباره ویژگی‌های باغ ایرانی ـ اسلامی بابا لقمان توضیح داد: این باغ با معماری ایرانی ـ اسلامی و ساختار خاص هندسی ساخته می‌شود. ایجاد باغ‌راه‌های متعدد، عبور آب و کاشت گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم سرخس از دیگر ویژگی‌های این باغ است. حسینی گفت: خرداد امسال 3 هکتار از اراضی اطراف بنای تاریخی بابا لقمان سرخس توسط آستان قدس رضوی به میراث فرهنگی واگذار شد. 

وی افزود: بنای بابا لقمان به شماره 165 در سال 1310 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. عمده فعالیت‌های مرمتی در این بنا پس از انقلاب انجام شده است. مدیر میراث فرهنگی شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: این باغ دارای دیوار آجری، المان‌های معماری اسلامی محصور و سردر ایوانی‌شکل است. مشابه این طرح در شهر کلات و در اطراف بنای قصر خورشید اجرا شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید