• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71059
+
-

جایگاه ویژه خبرنگاران در ارتقای مدیریت شهری

یادداشت
جایگاه ویژه خبرنگاران در ارتقای مدیریت شهری

کریم صادق‌زاده | سخنگوی شورای شهر تبریز:


خبرنگاران یکی از ارکان جامعه مدنی محسوب می‌شوند و با شهادت «محمود صارمی» 17 مرداد روز خبرنگار نام‌گذاری شده است تا در چنین روزی رسالت خبرنگاری و جایگاه خبرنگاران مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در آذربایجان شرقی و تبریز، رسانه‌ها و خبرنگاران از دیرباز دارای جایگاه خاصی بوده‌اند و اولین رسانه‌ مکتوب در این شهر شکل گرفته است. افراد توانمندی در عرصه خبرنگاری و فعالیت‌های رسانه‌ای در این شهر فعالیت کرده‌اند که برخی شهرتی کشوری و جهانی هم داشته‌اند. در این میان، شورای شهر تبریز هم به دنبال هویت‌بخشی بیشتر و حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران است. اعضای شورا معتقدند جریان آزاد رسانه‌ای بیش از هر چیز به نفع مدیریت شهری است و باید فضای کافی برای رسانه‌ها و خبرنگاران مهیا شود. 

شورای شهر با همکاری شهرداری در سال‌های اخیر به یکی از برنامه‌های نمادین خود در نام‌گذاری یکی از خیابان‌های شهر به نام خبرنگار جامه عمل پوشاند، اما این مهم کافی نبود و با فراهم کردن حضور رسانه‌ها در اکثر جلسات شورای شهر زمینه‌ای فراهم شد تا آنان بتوانند ارتباط خوبی با شورا داشته و پل ارتباطی میان شورا و شهروندان باشند. 

معتقدیم رسانه‌ها می‌توانند بسیاری از حرکت‌های نادرست را متوقف کنند و در عین حال حرکت‌های موثر را تسریع ببخشند، اما نکته مهم در این میان توسل به انصاف و عدالت در انتقال مباحث و پرهیز از شتاب‌زدگی و درج اخبار نادرست است. حرمت و جایگاه قلم و خبرنگاران بر کسی پوشیده نیست و یکی از اصول مهم در شورای پنجم توجه به این جایگاه است. در حال حاضر اعضای شورای شهر ارتباط خوبی با رسانه‌ها دارند‌، هر چند نارسایی‌ها را می‌پذیریم و سعی در تقویت این ارتباط داریم.

توجه به مشکلات جامعه خبری، امکان استفاده از نظرات آنان در مدیریت شهری و دریافت نظرات مشورتی از بزرگان رسانه و خبرنگاران پیشکسوت برایمان بسیار مهم است. در سال‌های اخیر تنی چند از پیش‌کسوتان رسانه استان از میان ما رفته‌اند که جا دارد در چنین روزی از آنان به نیکی یاد شود.

یکی از دغدغه‌های پیشکسوتان رسانه حفظ شأن و منزلت خبرنگاران به دور از هیاهو و شعار‌زدگی است و برآورد ما این است که در حال حاضر توانسته‌ایم به فضایی معقولانه‌تر در حوزه ارتباط با رسانه دست پیدا کنیم. این رسانه‌ها هستند که می‌توانند ما را در رسیدن به اهداف خود یاری کنند و چشم و گوش مردم و مسئولان باشند. به همین دلیل، انتقادهای خبرنگاران و رسانه‌ها را به جان می‌خریم و به آنان اطمینان می‌دهیم که انتقادهای سازنده‌شان در شورای شهر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید