• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71047
+
-

راه‌اندازی مدارس سبز در البرز

آموزش کاهش آلایندگی‌های ناشی از مصرف انرژی از ویژگی‌های مدارس سبز است و زیرساخت‌های آن بر اساس شاخص‌های محیط‌زیستی، هوشمندسازی می‌شود

آموزش
راه‌اندازی مدارس سبز در البرز

چند سالی است که ساخت مدارس سبز با هدف ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی در فضاهای آموزشی در دستور کاری – عمرانی آموزش و پرورش قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، طرح ایجاد مدارس سبز از ۲ سال پیش در کشور کلید خورد و استان‌های سیستان و بلوچستان، قزوین و تهران پیشگامان این طرح شناخته می‌شوند و قرار است که البرز از امسال به جمع این پیشگامان بپیوندد.
آموزش کاهش آلایندگی‌های ناشی از مصرف انرژی از ویژگی‌های مدارس سبز است و زیرساخت‌های آن بر اساس شاخص‌های محیط‌زیست، هوشمندسازی می‌شود.
در مدرسه سبز آموزه‌های مربوط به حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی در قالب دوره‌های مختلف و نیز نحوه مصرف بهینه در بخش‌های گوناگون به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.
 احداث و توسعه مدارس سبز از رویکردهای اصلی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور است تا دانش‌آموزان در مدارس با فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست به عنوان میراثی گرانبها آشنایی بیشتری پیدا کنند و با همدلی و همسویی در راه پاسداشت آن گام بردارند. احداث مدرسه سبز با هدف تعالی و به‌روز شدن فضاهای آموزشی مطابق با شاخص‌های بین‌المللی اجرا می‌شود.


ترویج فرهنگ‌ حفاظت از محیط‌زیست

یک فعال زیست‌محیطی در البرز می‌گوید: راه‌اندازی مدارس سبز با رویکرد آشنایی کودکان و نوجوانان با مباحث زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست در میان دانش‌آموزان است که در سرلوحه برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور قرار گرفته است.
«علی طاهری خلوص» تصریح کرد: مدارس سبز، مدارسی هستند که دانش‌آموزان را برای رویارویی با تحولات اجتماعی و زیست‌محیطی آماده می‌کنند.
وی بیان کرد: در مدارس سبز از انرژی‌های پاک و نو مانند انرژی خورشیدی و بادی به‌جای سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند و پسماندها به نحوی صحیح جمع‌آوری و دفن می‌شوند.

استفاده از رایانه به‌جای دفترهای کاغذی، تفکیک زباله‌ها، ایجاد کارگروه‌های زیست‌محیطی از سوی دانش‌آموزان، تغییر در محتوای کتاب‌های درسی، توجه به نوع سازه‌های مدارس و برگزاری آموزش‌های میدانی در محیط و فضاهای طبیعی از برنامه‌های دیگر مدارس سبز است.
طاهری خلوص ادامه داد: نتایج حاصل از پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که گیاهان نقش بسزایی در انسان‌گرا کردن مدارس مدرن دارند.
این فعال زیست‌محیطی اضافه کرد: پرورش گیاهان در فضاهای آموزشی احساس راحتی، زیبایی، پاکیزگی، انعطاف‌پذیری، حال خوب، آرامش، سرزندگی، صمیمیت و دلگرمی به وجود می‌آورند.
وی یادآور شد: مدارس سبز حس کنترل شدن و دید مستقیم به دانش‌آموزان را نیز کاهش می‌دهند.


مدیریت مدارس سبز و نگاه ویژه دولت

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز بیان کرد: به منظور آشنایی دانش‌آموزان استان با موضوعات ‌زیست‌‌محیطی، دوره‌های توجیهی و آموزشی با محوریت مدیریت سبز برای دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی در طول سال تحصیلی برنامه‌‌ریزی و عملیاتی شده است.
«فرزین حکیمی» افزود: این دوره‌ها به منظور آشنایی با نحوه ایجاد دفتر کار سبز، اهمیت حفظ محیط‌زیست و نحوه اجرای مدیریت سبز در محل کار برگزار می‌شود.
وی گفت: مدیریت سبز شامل مدیریت مصرف انرژی، آب، مواد اولیه و تجهیزات، کاهش مواد زائد جامد و بازیافت آنها می‌شود که مطابق تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌هایی که سازمان محیط‌زیست با وزارت آموزش و پرورش انجام داده، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
حکیمی در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزشی زیست‌محیطی برای دانش‌آموزان و فرهنگیان البرز در طول سال تحصیلی و حتی اوقات غنی‌سازی فراغت در تابستان پرداخت و افزود: هدف ما نهادینه کردن فرهنگ محیط‌زیست و افزایش مشارکت مردم در حفظ و مراقبت از محیط‌زیست است.


مدارس سبز، معماری جدید

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز نیز گفت: مدارس سبز گسترش‌دهنده فرهنگ نو معماری با رویکرد زیست‌محیطی هستند.
«محمد دلاوریان» هدف از ساخت مدارس سبز را ایجاد فضای سبز، آموزش اصول ساخت‌وساز، استفاده از انرژی خورشیدی و تغییر رنگ و نور و معماری با رویکرد فرهنگ‌سازی برای نسل جدید ذکر کرد.
وی بیان کرد: تمام شاخص‌های این مدارس بر اساس مطالعات دقیق علمی و نظرات کارشناسان تدوین می‌شود.
دلاوریان با بیان این‌که با وجود نوپا بودن این طرح بسیاری از استان‌ها در این خصوص عملکرد خوبی داشته‌اند، یادآور شد: اعتبار این مدارس از محل منابع خود ساخت مدارس سبز تامین می‌شود.
وی اظهار داشت: مطالعه و طراحی مدارس سبز در استان‌ نیز در حال انجام است.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز ادامه داد: صرفه‌جویی در انرژی یک عامل مهم در ساخت مدارس سبز در کشور است.
وی تصریح کرد: مکان‌‌یابی ساخت این مدارس از موضوعات مورد توجه بوده و کارهای مطالعاتی آن با همکاری بدنه دانشگاهی کشور در حال انجام و تکمیل شدن بر اساس شاخص‌ها و اهداف تعریف‌شده در این برنامه مهم است.
دلاوریان اضافه کرد: به منظور صرفه‌جویی و کاهش معضلات زیستی، ساخت این مدارس در مکان‌های نورگیر انجام می‌شود تا بتوانیم به‌راحتی از این انرژی طبیعی استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: معماران باید با استفاده از روش‌های مدرن و اسلامی و نیز مصالح و نیروی کار بومی، مدارسی زیبا و متناسب با اقلیم آن منطقه بسازند.


 مدارس سبز و نقش آنها در انتقال فرهنگ ‌زیست‌محیطی

مدیرکل آموزش و پرورش البرز در این زمینه اظهار کرد: توسعه مدارس سبز در کشور از جمله در البرز ضرورت دارد.
«سالار قاسمی» خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه کشور‌های توسعه‌یافته در امر ورود دانش‌آموزان به مقوله اجرایی در زمینه آموزش و به‌ویژه مسائل زیست‌محیطی، لازم است دانش‌آموزان با شاخص‌های زیست‌محیطی آشنایی بیشتری پیدا کنند.
وی تصریح کرد: از آنجا که سرمایه‌های هر شهری شهروندان آن هستند، زمانی می‌توانیم این سرمایه را افزایش دهیم که شهروندانی باکیفیت داشته باشیم، لذا آموزش‌های زیست‌محیطی به کودکان و نوجوانان بهترین گزینه برای انتقال فرهنگ محافظت از محیط‌زیست به خانواده‌هاست. 
قاسمی یادآور شد: در طرح مدارس سبز 7 محور شامل آب، برق، گاز، پسماند و بازیافت، فضای سبز، هوای پاک و خوراک سالم فرهنگ‌سازی می‌شود.
وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدام‌های طرح مدارس سبز «مدارس بدون زباله» است که در این زمینه در طول سال با مشارکت کارشناسان محیط‌زیست و آموزش و پرورش آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان داده می‌شود.
قاسمی اضافه کرد: برای معلمان استان نیز دوره‌های آموزشی با محوریت محیط‌زیست و نقش آموزش و مشارکت در پاسداشت طبیعت برگزار می‌شود.  مدیر‌کل آموزش و پرورش البرز تاکید کرد: دانش‌آموزان نقش یک سفیر را در انتقال آموزه‌ها به کانون مهم خانواده برعهده دارند، لذا ایجاد زیرساخت‌های آموزشی از جمله مدارس سبز می‌تواند در افزایش مشارکت آحاد جامعه در مراقبت از محیط‌زیست نقش سازنده‌ای داشته باشد.


فضاهای آموزشی و مدیریت سبز

استاندار البرز گفت: احداث مدارس سبز در استان‌های کشور از جمله البرز نیاز به توسعه مدیریت سبز در فضاهای آموزشی دارد.
«عزیزالله شهبازی» با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه مسائل ‌زیست‌محیطی، عنوان کرد: فرایند احداث و توسعه مدارس سبز باید در میان‌مدت و بلندمدت نهادینه شود.وی بیان کرد: شاخص‌های مدرسه سبز باید بر اساس مطالعات دقیق علمی و با بهره‌مندی از نظرات تخصصی اساتید دانشگاه تدوین شود. وی یادآور شد: این طرح با رویکرد آموزش‌های زیست‌محیطی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها تدوین شده است که گسترش آن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
 

الگویی نوین در مدرسه‌سازی


رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: مدارس سبز الگویی نو در ساخت فضاهای آموزشی است که این مهم در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا«مهراله رخشانی‌مهر» اظهار کرد: نهاد مدرسه که کانون اصلی جامعه‌سازی و جامعه‌پروری است، جایگاه برجسته‌تری در روند محیط‌زیستی دارد.
وی با اشاره به این‌که مدارس و نهاد آموزش و پرورش می‌توانند نقش بسزایی در بهبود پایداری زیست‌محیطی داشته باشند، عنوان کرد: هر تغییر و تحول زیربنایی در توسعه و تعالی اجتماعی و فرهنگی جامعه در گرو مدارسی خواهد بود که از مولفه‌های نرم‌افزاری و سخت‌‌افزاری مناسب برخوردار باشد.
رخشانی‌مهر اظهار کرد: به همین دلایل باور جهانی بر آن است که ارتقای مدارس به مدارس سبز می‌تواند به ارتقای دیگر فضاهای انسانی در مقیاس‌های مختلف کمک کند.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به مدارس سبز، هدف‌گذاری در کشور نیز باید به گونه‌ای باشد که طی یک برنامه مدون و جامع، مدارس نیز مسئولیت‌های خود را در حفاظت از محیط‌زیست و اکوسیستم ایفا کنند.
رخشایی‌مهر ادامه داد: نسل آینده‌ساز باید به دانش و توان چاره‌جویی و رفع مسائل و چالش‌های محیط‌زیستی مجهز شود.
رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: برای رسیدن به اهداف، الگویی نو در مدرسه‌سازی با عنوان مدرسه سبز باید با اتکا بر دانش، تخصص و توان ملی و استفاده از تجارب موفق بین‌المللی، بتواند شکل جدید و کارآمدی از مدارس و فضاهای آموزشی ارائه کند.
وی عنوان کرد: مدارس سبز در حفاظت و مدیریت کارآمد محیط‌زیست و منابع و نیز گسترش آن در فعالیت‌هایشان و انتقال این اطلاعات به ارزش‌های اجتماعی در سطح کشور نقش مهمی دارند.

رخشایی‌مهر افزود: در الگوی مدرسه سبز، حیات اجتماعی مدارس از پویایی و تحرک بیشتری برخوردار می‌شود تا کودکان و نوجوانان با تعلق خاطر سرشار به سرزمینشان بار آیند و به بار بنشینند و جامعه را نیز در این راستا توانمند کنند.
وی گفت: ایجاد مدارس سبز هم جنبه‌های عملیاتی درون‌مدرسه‌ای همچون افزایش فضاهای سبز متناسب با شرایط محیطی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش مصرف انرژی، مدیریت پسماندها، بازیافت و مدیریت بهینه آب و حمل‌و‌نقل را در برمی‌گیرد، هم جنبه‌های نظری آموزش و پرورش دانش‌آموزان و اولیای آنها و تعمیم این اصول به جامعه به عنوان شیوه جدید زندگی را مدنظر قرار می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید