• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71045
+
-

آثار مخرب مصرف داروهای گیاهی لاغری

پزشک طب سنتی در ارومیه: بیشتر قرص‌های لاغری و چاقی که به اسم قرص گیاهی عرضه می‌شوند، در واقع ترکیب شیمیایی و مخرب دارند

سلامت
آثار مخرب مصرف داروهای گیاهی لاغری

نسا خلخالی  | ارومیه - خبرنگار :


این روزها، با وجود رکود در بازار بسیاری از کالاها، بازار قرص‌های رنگارنگ لاغری و چاقی داغ است. تناسب اندام بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مردم را به سمت راه‌های آسان برای دستیابی به آن کشانده است.

در این میان، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، اقدام برخی عطاری‌ها در عرضه دم‌نوش‌ها، قرص‌ها، پودرها و عرقیات گیاهی لاغری است که بازار کارشان را سکه کرده است. اما مسئولان گیاهی بودن این محصولات را رد و عنوان می‌کنند که در اغلب آنها، به منظور تاثیرگذاری بیشتر، از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و مصرف آنها عوارض نامطلوبی دارد.


مشکلات گوارشی به خاطر تناسب اندام

یکی از شهروندان ارومیه‌ای که مدتی از قرص‌های لاغری گیاهی استفاده کرده است، می‌گوید: ۲ ماه از قرص‌ها و عرقیات لاغری تهیه شده در یک عطاری استفاده کردم و در این مدت نزدیک به ۲۰ کیلوگرم از وزنم کاهش یافت‌.

«مریم عبدی» ادامه می‌دهد: با استفاده از آن قرص‌ها، سرعت کاهش وزنم به شدت بالا رفت، اما آب را نیز به سختی می‌توانستم بنوشم و از لحاظ گوارشی نیز دچار مشکل شدم‌. با گذشت یک سال و چند ماه از قطع مصرف این قرص‌ها، هنوز مشکلات گوارشی من حل نشده است و با مشکلات زیادی روبه‌رو هستم. 

این شهروند با اشاره به این‌که دیگر پزشکی در شهر باقی نمانده است که برای معالجه نزدش نرفته باشد، بیان می‌کند: به تمامی اطرافیانم توصیه کرده‌ام مانند من گول قرص‌های گیاهی را نخورند و به راه‌های بهتری برای تناسب اندام فکر کنند. قرص‌های لاغری گیاهی نیز مانند سایر قرص‌ها سرعت لاغری را از حد طبیعی آن خارج می‌کنند. این محصولات باعث بروز انواع بیماری‌های شدید گوارشی و روحی می‌شوند.


لزوم اصلاح تغذیه ایرانیان

فارغ‌التحصیل رشته پزشکی سنتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و فعال در حوزه داروسازی سنتی ارومیه می‌گوید: ایران جزو کشورهایی است که طبیبان مطرح جهانی در آن پرورش یافته‌اند. «علی سبحانی‌فرد» با بیان این‌که ما ایرانیان در مبانی طب و تغذیه جزو بهترین‌ها بوده‌ایم، ادامه می‌دهد: در دهه‌های گذشته ایران دارای فرهنگ غنی تغذیه بود، اما با گرایش ایرانیان به فرهنگ غرب و تقلید کورکورانه از غربی‌ها دیگر نشانی از فرهنگ تغذیه ایرانی باقی نمانده است.

این پزشک طب سنتی با تاکید بر این‌که ضرورت دارد تغذیه ایرانی تا 2 دهه آینده اصلاح شود، اظهار می‌کند: ‌در صورت ادامه فرهنگ غلط تغذیه، طی سال‌های آینده شاهد برخی اختلالات روانی و بیماری‌های خطرناک خواهیم بود و خطر در کمین زنان و مردان ایرانی است. 

وی می‌افزاید: درست نبودن الگوی تغذیه ایرانیان باعث بروز چاقی و لاغری مفرط شده است. بسیاری از افراد برای جلوگیری از این مشکل به استفاده از قرص و کپسول روی آورده‌اند و تحت تاثیر تبلیغات نامناسب عطاری‌ها برای استفاده نکردن از داروهای شیمیایی و ترجیح قرص‌ها و عرقیات گیاهی برای لاغری قرار گرفته‌اند. اما اعتماد به چنین محصولاتی اصلا درست نیست و عوارض خاص خود را دارد. 


ترکیبات شیمیایی در قرص‌های گیاهی 

سبحانی‌فرد بیان می‌کند: بیشتر قرص‌های لاغری و چاقی که به اسم قرص گیاهی عرضه می‌شوند، در واقع ترکیبی شیمیایی دارند.وی با بیان این‌که این قرص‌ها به طور غیرقانونی و غیرعلمی ساخته و عرضه می‌شوند، تاکید می‌کند: افراد باید در استفاده از قرص‌های لاغری و چاقی نهایت توجه را به خرج دهند و با تحقیق به خرید و استفاده از آنها اقدام کنند.

مردم به هوش باشند که بیشتر قرص‌های لاغری و چاقی عرضه شده در انواع فروشگاه‌ها و عطاری‌ها از جمله قرص« ادیوس» حاوی مواد شیمیایی هستند و عوارض دارند. این پزشک با اشاره به عوارض استفاده از این قرص‌ها می‌گوید: ساخت و عرضه این قرص‌ها خیانت در حق مردم است.

اگر شهروندان نمی‌توانند با ورزش و کنترل رژیم غذایی اقدام به کاهش وزن خود کنند، حداقل برای مصرف چنین داروهایی با پزشکان طب سنتی مشورت و قرص‌های مورد نیاز خود را از کارخانه‌های دارای مجوز علمی تهیه کنند. این فعال حوزه داروسازی سنتی اظهار می‌کند: بیش از 20 کارخانه دارای مجوز با برندهای معتبر در کشور وجود دارند که تمام قرص‌های آنها با اصول علمی و مواد کاملا گیاهی ساخته می‌شوند. محصولات این کارخانه‌ها در داروخانه‌ها موجود است.

 سبحانی‌فرد با بیان این‌که قرص‌های لاغری و چاقی دارای مجوز وزارت بهداشت فقط در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، ادامه می‌دهد: عطاری‌ها فقط مجاز به فروش خشکه، علف‌ها و عرقیات هستند فروشندگان قرص‌های شیمیایی متخلف به شمار می‌روند. رویکرد و تفکر مردم باید اصلاح شود تا به سمت قرص‌های شیمیایی خطرناک و دست‌ساز از سوی عطاری‌ها نروند.


فروش قرص در عطاری‌ها ممنوع است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی با تاکید بر این‌که عطاری‌ها فقط مجاز به فروش عطر و گیاهان دارویی هستند، بیان می‌کند:‌ عطاری‌ها مجوز عرضه هیچ نوع قرص و کپسولی را، چه گیاهی و چه شیمیایی، ندارند.

«جلال غفارزاده» با بیان این‌که این مساله از سوی 70 درصد از عطاری‌های ارومیه رعایت نمی‌شود، می‌افزاید: روزانه یک اکیپ نظارتی سازمان غذا و دارو به عطاری‌ها سرکشی می‌کند و در صورت مشاهده تخلف، برای آنها پرونده تشکیل و آنها را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهد. وی می‌گوید: تعداد زیادی از عطاری‌های خاطی پلمب شده‌اند، اما باز هم تخلفات جدی صورت می‌گیرد، بنابراین مقابله با این عطاری‌ها نظارت‌های بیشتری را می‌طلبد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید