• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 70968
+
-

اخطار سیل برای خوزستان

شورای مدیریت بحران خوزستان، نخستین اخطار سیل این استان را در سال آبی ۹۹-۹۸ صادر کرد

اخطار سیل برای خوزستان

شورای مدیریت بحران خوزستان با تشکیل کارگروه مقابله با سیلاب، نخستین اخطار سیل این استان را برای سال آبی آینده (۹۹-۹۸) صادر کرد. به گزارش ایرنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در نخستین جلسه کارگروه فوق گفت: این کارگروه بر اساس گزارش‌های هواشناسی و برای پیشگیری از خسارت‌های سیل احتمالی تشکیل شده است.

«کیامرث حاجی‌زاده» تاکید کرد: با توجه به این‌که امسال با سیل‌بندهای تخریب‌شده و رسوبات در رودخانه‌ها و سدها مواجه هستیم، باید از حالا برای مقابله با سیل احتمالی چاره‌اندیشی کنیم، به خصوص که با وجود پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر پاییز نرمال و زمستان خشک در سال گذشته، با سیل بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شدیم.

وی از تشکیل کارگروه‌های بازسازی و ترمیم سیل‌بندها در ۱۱ شهرستان استان خبر داد و از فرمانداران دزفول، شوش، حمیدیه، دشت‌ آزادگان، هویزه، اهواز، باوی، کارون، خرمشهر و شوشتر خواست که هرچه سریع‌تر با تشکیل این کارگروه‌ها برای ترمیم سیل‌بندها اقدام کنند.

حاجی‌زاده با تاکید بر لزوم ارائه به‌موقع گزارش‌های هواشناسی به سازمان آب و برق خوزستان گفت: عدم پیش‌بینی سیل آینده دیگر پذیرفته نیست. این مسئول اظهار کرد: نخستین نشست در رابطه با سیل شهریورماه پارسال تشکیل و اخطار صادر شده بود. بنابراین ما در سیل اخیر غافلگیر نشدیم. برخی انتقادات در این زمینه غیرمنصفانه است و هر کدام از منتقدان اعم از مسئولان یا اساتید دانشگاه می‌توانند نظرات خود را ارائه و در این زمینه همکاری کنند.

حاجی‌زاده افزود: ایمن‌سازی ایستگاه‌های برق، ترمیم جاده‌ها، بازسازی و بازیابی اندوخته‌های هلال احمر و اورژانس هم باید از حالا مورد توجه دستگاه‌ها قرار گیرد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری در ادامه با اشاره به شکستگی‌های دایک مرزی هورالعظیم گفت: در زمان سیلاب، دایک مرزی در چند نقطه منفجر شد که اکنون ۲ نقطه ترمیم و حدود 5 شکاف باقی مانده که آب کرخه از این مناطق وارد بخش عراقی هورالعظیم می‌شود.

وی خواستار پاسخگویی سازمان آب و برق، جهاد کشاورزی و شرکت مناطق نفت‌خیز برای عدم تحقق تعهداتشان شد و ادامه داد: آخرین مهلت دستگاه‌ها برای ترمیم دایک مرزی ۳۰ تیرماه بود که مهلت آن تا ۱۳ مرداد تمدید شد، اما دستگاه‌های مسئول هنوز به وظایف خود عمل نکرده‌اند. حاجی‌زاده گفت: برای مدیریت سیلاب احتمالی سال آینده 3 ماه زمان داریم که با استفاده از تجارب سیل اخیر باید پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.


لزوم بازسازی دیوارهای ساحلی مناطق سیل‌زده

رئیس گروه مقابله با سیل، مخاطرات دریایی و آب و برق مدیریت بحران استانداری نیز در این جلسه، با اشاره به پیش‌بینی هوای هواشناسی، در خصوص احتمال وقوع سیل هشدار داد و گفت: تفاوت سیل احتمالی در سال آبی آینده با سیل اخیر این است که امسال سیل‌بندها وضعیت گذشته را ندارند و بسیار آسیب‌پذیر هستند. همچنین مخازن سدها امسال پرآب است و مثل پارسال در شرایط حداقلی قرار ندارند.

«علی عبداللهی» افزود: هشدار سیل در سال گذشته از شهریور و مهر آغاز شد، اما امسال این اخطارها از مردادماه شروع شده است. وی با اشاره به مصوبه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده کشور بیان کرد: وزارت نیرو در ماه‌های پیش رو باید بازسازی دیوارهای ساحلی مناطق سیل‌زده را در دستور کار قرار دهد، در غیر این صورت هرگونه خطرات ناشی از عدم بازسازی و خسارت بر عهده این وزارتخانه خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید