• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 70960
+
-

ساخت بزرگ‌ترین سایت پرورش میگو در گناوه

مدیر کل شیلات بوشهر: بیش از 1500 شغل مستقیم و حدود 2500 شغل غیر مستقیم در شهرک شیلات رودشور ایجاد می‌شود

شیلات
ساخت بزرگ‌ترین سایت پرورش میگو در گناوه

 در استان بوشهر برنامه‌ها و طرح‌های آبزی‌پروری از چندین سال پیش آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در زمینه آبزی‌پروری پرورش میگو در استخرها و حوضچه‌های ساحلی است. 

به گزارش ایرنا،در شهرستان گناوه،  در زمینه طرح‌های توسعه آبزی‌پروری گام‌های خوبی برداشته شده و هم‌اینک با داشتن 3 سایت پرورش میگو بزرگ‌ترین تولید‌کننده میگو در این استان محسوب می‌شود و علاوه بر این، طرح‌های جدیدی نیز پیش‌بینی شده است.

در این شهرستان در کنار پرورش میگو صنایع مرتبط دیگری نظیر تولید بچه‌میگو، غذای میگو و فراوری محصولات آبزیان فراهم شده و در بخش سایر آبزیان از جمله پرورش ماهی و زالو مجوزهایی صادر شده که امید است به‌زودی به بهره‌برداری برسند و وارد چرخه تولید شوند.

احداث سایت شهرک شیلاتی رودشور یکی از طرح‌های توسعه آبزی‌پروری در این شهرستان به عنوان بزرگ‌ترین طرح مهم اقتصادی به مساحت حدود ۲۸۰۰ هکتار در دست اجرا است که می‌تواند در پیشرفت و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بومیان منطقه اثرگذار باشد.


گناوه؛ قطب آبزی‌پروری

فرماندار گناوه گفت: گناوه قطب آبزی‌پروری کشور به‌ویژه در زمینه پرورش میگو است و سرمایه‌گذاران از این بخش استقبال خوبی کرده‌اند. «سیدعلی پاک‌نژاد» افزود: ۲ طرح مهم اقتصادی شامل شهرک‌های شیلاتی و کشاورزی در این شهرستان در نظر گرفته شده که شهرک شیلاتی در دست اجرا است و شهرک گلخانه‌ای هم با همکاری جهاد کشاورزی به‌زودی آغاز می‌شود. وی اظهار کرد: پیشرفت شهرک شیلاتی رودشور در مرحله مناسبی است و امیدواریم هرچه سریع‌تر تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

فرماندار گناوه گفت: با توجه به این‌که اشتغال‌زایی فرایندی زمان‌بر است و نیاز به ایجاد زمینه‌های مناسب دارد، طرح شهرک شیلاتی یکی از ظرفیت‌های عالی است که با همکاری بخش دولتی و خصوصی در شهرستان در دست اجرا است.


اشتغال‌زایی در «رودشور» 

مدیر کل شیلات استان بوشهر گفت: شهرستان گناوه ظرفیت‌های لازم برای توسعه آبزی‌پروری را دارد و باتوجه به انتخاب این منطقه به عنوان یکی از مناطق هدف سرمایه‌گذاری توسط وزارت کشور، شیلات نیز در صدد فراهم کردن شرایط و زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش است.

«غلامعباس زنده‌بودی» افزود: احداث شهرک شیلاتی پرورش میگو رودشور که حدود 2۸۰۰ هکتار مساحت دارد، به عنوان یکی از سایت‌های بزرگ پرورش میگو پیگیری شده و سرمایه‌گذاران آن مشخص شده‌اند و کارهای زیرساختی دردست اجرا است. 
وی اظهار کرد: با توجه به برآوردهای انجام‌شده، بیش از ۷۰‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای زیرساخت و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای مزارع در شهرک شیلاتی رودشور نیاز است.

زنده‌بودی با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های این شهرک در اوضاع اقتصادی کنونی متعهد شدن خود سرمایه‌گذاران در هزینه‌های مرتبط با ایجاد زیرساخت‌ها بدون کمک گرفتن از تسهیلات دولتی است گفت: با این‌که در گذشته، دولت بین ۱۰۰ تا ۵۰‌درصد هزینه‌های زیرساختی را برای سرمایه‌گذاران در مجتمع‌های پرورشی آبزی‌پروری به‌ویژه میگو تامین و پرداخت می‌کرد در سایت شیلاتی رودشور خود سرمایه‌گذاران متقبل شدند که هزینه‌های زیرساختی را که ۷۰ میلیارد تومان برآورد شده بود، پرداخت کنند.

وی اظهار کرد: جاده دسترسی، کانال آب‌رسان و زهکش، دایک حفاظتی، دستک آبگیر و جاده‌های بین مزارع از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز در این شهرک است که هزینه‌های آن توسط سرمایه‌گذاران تامین می‌شود. 
زنده‌بودی افزود: یک زیرساخت خاص دیگر در این شهرک برق است که تامین آن از طریق اعتبارات دولتی از برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم تا بتوانیم آن را به‌موقع در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

مدیر کل شیلات استان بوشهر بیان کرد: مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها باعث می‌شود که این شهرک یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی استان بوشهر در حال حاضر قلمداد شود. وی گفت: بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این طرح از قبل اهلیت‌سنجی و انتخاب شده‌اند و مجوز گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵۰۰ نفر اشتغال به صورت مستقیم و بیش از ۲۵۰۰ به صورت غیرمستقیم در این مجموعه ایجاد شود.


ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز

زنده‌بودی گفت: سرمایه‌گذاران انتخاب‌شده در فراهم کردن زیرساخت‌های این شهرک خود شروع به کار کرده‌اند و هم‌اینک جاده دسترسی ۱۰۰ درصد اجرا و کانال‌های آب‌رسان فراهم شده است و انتظار می‌رود در یک سال آینده بتوانند زیرساخت‌های این شهرک را کامل کنند. مدیر کل شیلات استان بوشهر ادامه داد: علاوه بر این طرح مهم اقتصادی در گناوه، دومین طرحی که برنامه‌ریزی‌ها از قبل انجام شده و امکان‌سنجی صورت گرفته احداث دهکده شیلاتی در جزیره شمالی و جنوبی بخش ریگ این شهرستان است. این دهکده مجموعه‌ای می‌شود که بعد از ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند تولیدکننده میگو و ماهی باشد. 

زنده‌بودی به ویژگی‌های این دهکده اشاره کرد و گفت: در این طرح مجموعه استخرهایی که احداث می‌شوند خاکی نیستند و پوشش‌دارند، واحدها کوچک‌ترند و تولید در واحد سطح بسیار بالاتر از وضعیت موجود است که می‌تواند اشتغال‌زایی بسیار مناسبی برای شهرستان گناوه فراهم کند.

مدیر کل شیلات استان بوشهر اظهار کرد: این طرح پس از تامین اعتبارات زیرساختی، به مرحله اجرا می‌رسد. وی در مورد اقدام‌های به‌عمل‌آمده در احداث دهکده شیلاتی جزیره بندر ریگ گفت: انتخاب محل اجرای طرح، امکان‌سنجی و طراحی اولیه از طرف شیلات انجام شده است.

زنده‌بودی افزود: اقدام‌های بعدی در این دهکده تامین منابع مالی است که از طریق فرمانداری گناوه دنبال می‌شود و در صورت برآورد شدن آن عملیات اجرایی زیرساخت‌ها سریع شروع خواهد شد، وگرنه به نوعی می‌توان اعتبار آن را از طریق سرمایه‌گذاران متقاضی در ایجاد زیرساخت‌ها تامین کرد.


بزرگ‌ترین طرح پرورش میگوی کشور

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر گفت: چندین طرح را در استان بوشهر در دست پیگیری داریم که شهرک شیلاتی رودشور اولین و بزرگ‌ترین سایت پرورش میگو در کشور در شهرستان گناوه قرار دارد و زیرساخت‌هایش شروع شده است. 

«محسن شریفی شایگان» افزود: این طرح مهم به عنوان یک پایلوت و ویترین بسیار خوب برای کشور و استان بوشهر در رونق اقتصادی و اشغال‌زایی این منطقه ساحلی تحول خوبی ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: احداث شهرک‌های گلخانه‌ای نیز در برنامه کاری این مدیریت قرار گرفته و ۴۴۳ هکتار زمین برای اجرا شدن آن پیش‌بینی شده است.
مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر گفت: کمک به صادرات یکی از اهداف احداث این شهرک‌ها است که طبق برنامه ریزی‌ها، علاوه بر سازه‌های گلخانه‌ای، صنایع جانبی، واحد بسته‌بندی و سالن‌های کنترل کیفیت محصول بعد از تولید پیش‌بینی شده است تا شناسنامه‌دار شود و به عنوان یک برند، خیلی راحت اقدام به صادرات و فروش داخلی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید