• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 70943
+
-

بازی به قیمت جان

مدیر کل استاندارد کرمان: شهرداری‌ها تا آخر مردادماه  برای اصلاح و بهسازی و حذف وسایل غیراستاندارد در شهربازی‌ها زمان دارند

گزارش
بازی به قیمت جان

به شیری بی‌یال و کوپال می‌مانند. کهنه و فرسوده‌اند و گاه بویی از استاندارد هم نبرده‌اند. وسایل بازی و سرگرمی بچه‌ها در پارک و شهربازی‌های کرمان فرسوده‌اند و بازی با آن‌ها به دلیل خطرهای جانی‌ای که به همراه دارد، به نوعی بازی با دم شیر است. 

به گزارش ایرنا، مدیر کل استاندارد کرمان با اشاره به شناسایی 1۳۰۵ مورد وسیله بازی در پارک‌ها و شهربازی‌های این استان گفت: ۱۳۲ مورد از تجهیزات بازی شامل وسایل بادی و نیمه‌سنگین استاندارد هستند که بیشتر این موارد در شهربازی‌ها قرار دارند، اما 1۱۷۳ وسیله بازی در شهرستان‌های استان کرمان غیراستاندارد است. 

«اسماعیل عاقلی» افزود: ۹۱ وسیله بازی غیراستاندارد و خارج از رده طبق نظر کارشناسان اداره کل استاندارد باید از پارک‌های کرمان جمع‌آوری شوند که تا پایان مردادماه برای تحقق این مهم به شهرداری‌های استان فرصت داده شده است. 
وی گفت: تجهیزات بازی ۵۲ پارک در کرمان، ۲۴ پارک در بم، ۲۰ پارک در رفسنجان، 7 پارک در سیرجان و 7 پارک در جیرفت در مجموع ۱۱۰ پارک در استان کرمان توسط کارشناسان اداره کل استاندارد مورد بازرسی قرار گرفت که پس از عدم انطباق مشاهده‌شده در این وسایل بازی با استانداردهای ملی، دستور جمع‌آوری ۹۱ مورد آن صادر شده است. 

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه ۲۰۸ دستگاه توسط اداره کل استاندارد استان برای انجام اصلاحات فنی مشخص و برای رفع مشکل به شهرداری‌های این استان اعلام شده است. 
عاقلی با بیان این‌که هزینه بازرسی از وسایل بازی پارک‌ها توسط اداره کل استاندارد پرداخت شده است، گفت: سازمان ملی استاندارد قصد دارد سطح ضریب ایمنی را بالا ببرد؛ لذا از اعتبارات خودش هزینه می‌کند. 

وی تاکید کرد: در مجموع ۳۰۱ وسیله بازی در استان کرمان مورد ارزیابی قرار گرفته که ۹۱ مورد از آن‌ها غیر قابل اصلاح و بیشتر تاب و سرسره‌های آهنی و قدیمی بوده‌اند. 
وی افزود: وسایل بازی پارک‌های عمومی شهرستان‌های استان کرمان بیشتر فلزی و فرسوده هستند. 


بازرسی‌ها

مدیر کل استاندارد استان کرمان با بیان این‌که کارشناسان این اداره کل در بازرسی از وسایل بازی پارک‌ها نواقص مختلفی مشاهده و ثبت کرده‌اند، گفت: در این زمینه مکاتباتی با شهرداری‌های استان انجام شده است. 
عاقلی با بیان این‌که ۲۰۸ وسیله بازی موجود در پارک‌های شهرستان‌های استان کرمان امکان اصلاح داشتند که به شهرداری‌ها اعلام و برای اصلاح مهلت داده شد، تأکید کرد: ۲ وسیله بازی سالم در پارک‌های استان کرمان تشخیص داده شده است. 

وی با اشاره به این‌که گزارش بازدید از وسایل بازی پارک‌های استان کرمان به شهرداری‌ها اعلام شده است، گفت: شهرداری‌ها تا آخر مردادماه برای اصلاح و بهسازی و حذف وسایل غیراستاندارد زمان دارند. 

عاقلی تاکید کرد: بعد از مهلت اعلام‌شده و اخذ گزارش اصلاح یا حذف وسایل بازی غیراستاندارد توسط شهرداری‌ها، کارشناسان اداره کل استاندارد استان کرمان از پارک‌ها بازدید خواهند کرد و در صورت اصلاح نشدن از طریق استانداری و مراجع قضایی اقدام خواهد شد. 
وی وسایل بازی موجود در شهربازی‌ها را دارای اوضاع بهتری دانست و گفت: این وسایل بیشتر مورد بازرسی قرار می‌گیرند و گواهی ایمنی دریافت می‌کنند. 


افزایش اوقات فراغت 

مدیر کل استاندارد استان کرمان به شهروندان توصیه کرد: با توجه به افزایش اوقات فراغت کودکان، در استفاده فرزندان از تجهیزات بازی نهایت توجه و دقت را به کار بندند تا از بروز اتفاق ناخوشاید و آسیب به کودکان جلوگیری شود. 

عاقلی همچنین با بیان این‌که تجهیزات بازی مشمول مقررات استاندارد اجباری می‌شوند، افزود: در کارگروه تخصصی استاندارد‌سازی و کنترل کیفیت کالا و خدمات مصوب شده شهرداری‌ها به مدت یک ماه برای کنترل و نظارت دقیق برای نقص تجهیزات بازی که از طرف اداره کل استاندارد اعلام شده، اقدام کنند؛ البته این در حالی است که هنوز بسیاری از شهرستان‌ها و حتی محله‌های شهر کرمان هم از وجود پارک و وسایل مناسب به طور کلی بی‌بهره‌اند. 


مجوز اداره استاندارد 

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان شمار پارک و بوستان‌های این شهر را ۱۸۰ مورد اعلام کرد و گفت: افزون بر ۴۰۰ قطعه فضای سبز در شهر کرمان وجود دارد که حدود ۹۸۰ هکتار فضای سبز شهری و 4/17 سرانه فضای سبز برای ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در کرمان وجود دارد. 
 «یدالله علیزاده» افزود: یک گروه از وسایل بازی موجود در پارک‌های عمومی شهر کرمان بدون مشارکت بخش‌خصوصی و برخی دیگر با مشارکت بخش خصوصی در حال فعالیت هستند. 
علیزاده گفت: ترامپولین، استخر توپ، استخر بادی، ماشین شارژی و غیره توسط بخش خصوصی در پارک‌ها در حال فعالیت هستند. 

وی گفت: تمام وسایل بازی بخش خصوصی در کرمان از نظر قانونی مجوز اداره استاندارد را دارند و بیمه هستند و تا مجوز نداشته باشند اجازه آغاز فعالیت ندارند. 

وی گفت: برخی وسایل بازی موجود در پارک‌های شهر کرمان مانند تاب و سرسره‌های قدیمی به صورت غیراستاندارد بود که کاملاً جمع‌آوری شده است. 
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان تأکید کرد: وسایل قدیمی و غیراستاندارد بازی برخی پارک‌های شهر کرمان جمع‌آوری و با مشارکت بخش‌خصوصی وسایل استاندارد دیگر جایگزین آن‌ها شده است. 

وی افزود: به جای تاب و سرسره‌های آهنی در این پارک‌ها وسایل بازی با پلاستیک فشرده استاندارد برای سنین زیر ۱۰ تا ۱۱ سال جایگزین شده است. 
علیزاده گفت: کف برخی پارک‌ها نیز در محوطه بازی با وسایل با فوم پوشانده شده است. 

وی با بیان این‌که تجهیز پارک‌ها به عهده شهرداری‌های مناطق است، گفت: ممکن است وسایل بازی غیراستاندارد در برخی شهرک‌های محصور وجود داشته باشد. 
در این‌که استاندارد‌سازی وسایل شهربازی و پارک‌ها یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان امر است شکی نیست. اما باید به بر طرف کردن این دغدغه مهم سرعت داد تا شاهد صدمه دیدن کودکانی که به قصد بازی و سرگرمی وارد پارک‌ها می‌شوند، نباشیم.


وسایل شهربازی مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز با بیان این‌که تمامی آسانسورها و وسایل شهربازی مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند، گفت: استانداردسازی این وسایل برای تامین سلامت و ایمنی شهروندان و کودکان ضروری است. 

 «سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی» افزود: اداره کل استاندارد استان کرمان در تمام نظارت‌ها، بررسی‌ و کنترل‌ها نهایت دقت و کنترل سخت‌گیرانه را در راستای حفظ جان و مال مردم به کار گیرد. 

استاندارد وسایل بازی شهربازی‌ها در 3 قسمت و از سال ۸۷ اجباری شد و اداره کل استاندارد استان کرمان در زمینه استاندارد‌سازی وسایل شهربازی‌ها از سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید