• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 70940
+
-

دیوارنوشته‌های زاهدان پاک می‌شوند

رئیس اداره سیما و منظر شهری شهرداری زاهدان: بودجه و ردیف برای پاک‌سازی دیوار‌نوشته‌ها در نظر گرفته شده، اما تا وقتی فرهنگ‌سازی انجام نشود این دیوارنویسی‌ها وجود خواهد داشت

شهری
دیوارنوشته‌های زاهدان پاک می‌شوند

در حالی دیوار‌نوشته‌هایی با موضوعات مختلف روی دیوارهای شهر زاهدان هر روز بیش از گذشته خودنمایی می‌کند که مسئولان شهرداری قول پاک‌سازی آن‌ها را تا رسیدن مهرماه می‌دهند. 

به گزارش تسنیم «لطفاً در این محل آشغال نریزید»، «تیم ما پیروز است»، «پارک مساوی با پنچری»، «بر نارفیقان شرم باد» و جملاتی این‌چنینی فقط بخشی از عباراتی است که تقریباً روی بسیاری از در و دیوارهای شهر زاهدان خودنمایی می‌کند؛ البته نباید فراموش کرد در کنار دل‌نوشته‌ها و گلایه‌هایی از دنیا، الفاظ رکیک نیز روی برخی دیوارهای شهر جا خوش کرده‌اند. 

بسیاری از افراد از کنار این دیوار‌نوشته‌ها به راحتی عبور می‌کنند؛ چراکه مدت زیادی است که به دیدن آن‌ها عادت کرده‌اند. اما برخی با کمی تامل نگاهی به آن‌ها می‌اندازند و با خود می‌اندیشند چرا باید هنوز هم شهروندانی با در دست داشتن افشره‌های رنگی بر دیوارها چیزهایی بنویسند که پاک کردن آن هزینه زیادی بر دوش شهرداری و افراد می‌گذارد؟ 

به گفته جامعه‌شناسان در هر جامعه‌ای سلسله‌عواملی مانند شرایط جغرافیایی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، موقعیت خانوادگی و فرهنگ خاص در نوع رفتار افراد موثر است. از جمله دلایل بروز چنین رفتارهایی به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانان، عوامل محیطی، فردی و اجتماعی است. 


دیوارهایی پر از نوشته‌های بی‌معنا

یکی از شهــــروندان می‌گوید: بــــرخی دیوارنویسی‌های زاهدان شامل آگهی‌های کاری است که افراد با استفاده از افشره شماره تماس و شغل خود را می‌نویسند تا راحت‌تر کار را پیدا کنند. یا بالعکس، ممکن است شرکتی نیاز به فردی خاص برای استخدام داشته باشد؛ بنابراین به جای استفاده از تبلیغات به راحتی با افشره‌های رنگی درخواست استخدام نیرو ‌می‌دهد. 

 «شهرکی» با بیان این‌که اغلب دیوار‌نوشته‌ها معنا و مفهوم خاصی ندارند و فقط چهره کلان‌شهری مانند زاهدان را زشت می‌کنند، می‌افزاید: در برخی محله‌ها افرادی برای این‌که خودی نشان دهند نام خود را به عنوان رئیس یک باند محلی روی دیوارها می‌نویسند و به این زشتی‌ها دامن می‌زنند. 


نبود وسایل ارتباط جمعی 

یکی دیگر از شهروندان هم می‌گوید: در گذشته با توجه به این‌که وسایل ارتباط جمعی به شکلی که امروزه در اختیار همه وجود دارد نبود، برخی افراد برای ابراز عشق و علاقه یا حتی یافتن کار از دیوار‌نوشته استفاده می‌کردند. 

«سعادتی» با بیان این‌که افراد با این نوشته‌ها می‌خواهند صدایشان را به گوش دیگران برسانند تا از این طریق خلأهای وجودی خود را پر کنند، می‌افزاید: با توجه به این‌که امروزه وسایل ارتباط جمعی در هر جا به وفور یافت می‌شود، بهتر است در این رابطه فرهنگ‌سازی درستی انجام گیرد تا بیش از این چهره شهر زشت و ناپسند نشود. 

وی ادامه می‌دهد: همه شاهدیم دیوار‌نوشته‌ها در زاهدان چهره این شهرستان را بسیار زشت و ناپسند کرده است که امیدواریم شهرداری به فکر اصلاح چهره مرکز استان باشد. 


آشفتگی دیوارهای شهر با افشره‌های رنگی 

یک شهروند دیگر هم می‌گوید: متأسفانه برخی افراد یا شرکت‌ها بدون اجازه روی دیوار منازل اقدام به نوشتن تبلیغات کرده‌اند که سبب شده است چهره نازیبایی روی دیوار خانه‌ها به وجود آید؛ البته روی دیوار خانه ما هم به وسیله افشره رنگی تبلیغات نوشته شده که بارها پیگیر پاک کردن آن شده‌ام، اما از سوی مدیران شهری و صاحبان شرکت‌ها اقدامی صورت نگرفته است. 

 «پارسا» ادامه می‌دهد: زاهدان فقط نام کلان‌شهر را یدک می‌کشد؛ چراکه علاوه بر کمبود خدمات شهری، دیوارهای آشفته آن سبب می‌شود فضایی نامناسب و به هم ریخته در شهر را شاهد باشیم. در واقع  دیوار‌نوشته‌های تبلیغاتی و خط‌خطی‌های روی دیوارها یکی از معضلات شهری است که باید مسئولان امر به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. 


پاک‌سازی 

رئیس اداره سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زاهدان می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های لازم برای پاک‌سازی دیوارنویسی‌ها آغاز شده است و در این زمینه برخی دیوارها در 2 سال گذشته رنگ‌آمیزی شده‌اند؛ همچنین آن دسته از دیوارنویسی‌ها که به وسیله تبلیغات و معرفی کالاها پر شده‌اند با شماره تلفن‌های آن‌ها تماس گرفته و تذکرهای لازم داده می‌شود. 

 «محمد آذرمینا» ادامه می‌دهد: برخی افراد علی‌رغم تذکرهای کتبی و شفاهی باز هم اقدام به نوشتن تبلیغات خود روی دیوارهای شهر می‌کنند که پس از اخطارهای لازم در صورت تکرار موضوع به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شوند تا در صورت صلاح‌دید برای این افراد جریمه اعمال شود. 

وی می‌گوید: در حال حاضر بودجه و ردیف برای پاک‌سازی دیوار‌نوشته‌ها در نظر گرفته شده و در هفته آینده جلسه هماهنگی برای رنگ‌آمیزی دیوارهای نازیبا تا رسیدن به بهار علم و دانش برگزار خواهد شد. اما فرهنگ‌سازی در این زمینه نقشی اساسی دارد. تا زمانی که فرهنگ‌سازی لازم انجام نشود این دیوارنویسی‌ها وجود خواهد داشت. 

وی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر دیوارنویسی‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است، می‌گوید: شهروندان باید در کنار شهرداری به بهبود کیفیت خدمات شهری کمک کنند تا به جای هزینه هر ساله برای پاک‌سازی دیوار‌نوشته‌ها این اعتبارات صرف خدماتی برای رفاه مردم شود.


کمک هنرجویان برای زیبایی زاهدان

 «محمد آذرمینا»، رئیس اداره سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری زاهدان، با اشاره به فعالیت هنرجویان هنرستان ارشاد که به تازگی اقدام به رنگ‌آمیزی و کشیدن نقاشی‌های زیبا روی دیوارهای شهر زاهدان کرده‌اند، می‌گوید: در حال حاضر 3 گروه از این هنرستانی‌ها این کار را انجام می‌دهند که هماهنگی‌های لازم با این افراد برای پیاده‌سازی نقاشی‌هایی با تکنیک سه‌بعدی در مکان‌هایی که شهرداری اجازه می‌دهد صورت گرفته است؛ چراکه طرح‌های پراکنده با موضوعات مختلف خود سبب نازیبایی دیوارها می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید