• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 70937
+
-

خبرنگاران قزوین شناسنامه‌دار می‌شوند

همشهری قزوین در آستانه 17 مرداد، روز خبرنگار، از مشکلات اهالی رسانه گزارش می‌دهد

مناسبت
خبرنگاران قزوین شناسنامه‌دار می‌شوند

باران پورکاظم | قزوین - خبرنگار :


«سنگرسازان بی‌سنگر» عنوانی بود برای گروه‌های جهادی که بعد از جنگ تحمیلی، بازسازی شهرهای جنگ‌زده و محروم را به عنوان یک مطالبه مطرح کردند و در دستور کار قرار دادند. امروز، در شرایط سخت اقتصادی کنونی، این عنوان برای خبرنگارانی به کار می‌رود که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و در سخت‌ترین پیچ تاریخ انقلاب بار سنگین انتقال فرهنگ و اطلاع‌رسانی را به دوش می‌کشند. 

مصائب تحریم‌ها و گرانی معمولا بر گرده اقشار و گروه‌های ضعیف است و فعالان حوزه رسانه‌ به عنوان یکی از قشرهای آسیب‌پذیر - به دلیل نداشتن پشتوانه‌ اقتصادی قوی - از این دسته‌اند. از نیمه دوم دهه 80، آمار رسانه‌های مکتوب و مجازی در استان قزوین به یکباره با رشد 5 تا 6 برابری مواجه شد و اکنون جمعیت فعالان این رشته در استان که موفق به عضویت در خانه مطبوعات استان شده‌اند، 482 نفر است.

در روزهای سخت تحریم که نبض اقتصاد نشریات کُند می‌زند، تعداد قابل توجهی از فعالان رسانه‌ای استان مدت‌هاست به دلایلی چون گرانی و نبود کاغذ بیکار شده‌اند.


هزینه‌های سنگین

مدیر یکی از پایگاه‌های خبری استان با اشاره به نبود حمایت نهادهای دولتی از جامعه رسانه گفت: بسیاری از رسانه‌های مکتوب استان به دلیل عدم حمایت دستگاه‌های دولتی قادر به تامین هزینه‌های خود نیستند و همین موضوع سبب شده تا روند بیکاری رسانه‌ای‌ها در قزوین با شتاب بیشتری نسبت به سایر استان‌ها همراه باشد.

میترا بهرامی ادامه داد: در شرایط سخت اقتصادی؛ موضوع صرفه جویی دستگاه‌های دولتی مطرح شد ولی به نظر اولین قربانی این صرفه جویی‌ها اهالی رسانه هستند چراکه بخشی از درآمد رسانه‌ها متکی به آگهی‌های دولتی است که در این روند قطع شد و دست رسانه‌ها از این بخش کوتاه ماند.


طرح پایش خبرنگاران

مدیر یکی از خبرگزاری‌های استان با اشاره به ضرورت پایش خبرنگاران قزوین اظهار کرد: طرح پایش خبرنگاران استان مدت هاست توسط خانه مطبوعات و ارشاد مطرح است، ولی متاسفانه هنوز عملیاتی نشده است و تا زمانی که این موضوع محقق نشود نمی‌توان از خبرنگاران فعال حمایت کرد.

محمدرضا جباری با بیان این‌که بخش زیادی از آمار موجود در خانه مطبوعات مربوط به رسانه‌ها و خبرنگاران غیرفعال است، افزود: به دلیل محدودیت اعتبارات، عدالت رسانه‌ای رعایت نمی‌شود و بین رسانه‌های فعال و غیرفعال فرقی نیست.


شناسنامه‌دار شدن خبرنگاران

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان قزوین با بیان این‌که پایش خبرنگاران فعال قزوین و رفع مشکلات معیشت، مسکن و بیمه و حمایت از رسانه‌های تاثیرگذار در اولویت برنامه‌های فرهنگی استان قرار دارد، گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی و فشارهای مضاعفی که به مردم تحمیل می‌شود، وظیفه امیدآفرینی در جامعه بر دوش رسانه‌هاست. لذا توجه به وضعیت آنها باید در راس برنامه‌های فرهنگی در دستور کار قرار بگیرد.

منوچهر حبیبی بیان کرد: با توجه به شرایط خاص کشور، همه ما نیازمند همدلی دولت و ملت هستیم تا بتوانیم با دشمنان مقابله کنیم. رسالت اصحاب رسانه در شرایط کنونی ایجاد روحیه امید و همدلی در آحاد ملت است تا توطئه‌های دشمنان بی‌اثر شود.

وی رسانه و خبرنگار را نبض جامعه خواند و ادامه داد: رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم توسعه نقش بسزایی در رشد جوامع دارند و می‌توانند بسیاری از مسائل را کنترل کنند و موجب اعتمادسازی شوند. چراغ هر اداره با رسانه روشن است. هر چقدر عملکرد دستگاه‌ها در رسانه‌ها منتشر شود، رضایت مردم بیشتر جلب می‌شود. بنابراین کسی از توسعه رسانه ضرر نمی‌کند.

این مدیر رسانه‌ای گفت: باید از پراکندگی و نابسامانی در حوزه رسانه خارج شویم، لذا پایش خبرنگاران در دستور کار است و برای اجرای این کار به جمع‌آوری اطلاعات دقیق از همه فعالان رسانه نیاز داریم. پایش خبرنگاران و شناسنامه‌دار شدن آنها، طرح‌ بیمه درمانی، مسکن خبرنگاران و پرداخت تسهیلات به رسانه‌ها از مشکلات قدیمی هستند که باید حل شوند. 


آمادگی برای حمایت

حبیبی اظهار کرد: برای پرداخت تسهیلات ویژه به خبرنگاران و توزیع بسته‌های حمایتی در حوزه‌های مختلف آمادگی داریم. برای توزیع عادلانه آگهی‌ها در مطبوعات هم پیگیری لازم صورت می‌گیرد.وی افزود: عزم ما این است که بخشی از مشکلات خبرنگاران را حل کنیم و در این راه نیازمند همکاری همه آنها و رسانه‌های مکتوب و مجازی هستیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان قزوین گفت: برای خبرنگار صادق باید زمینه فعالیت فراهم باشد و به سادگی به همه اطلاعات دسترسی داشته باشد، مگر در موارد خاص. باور داریم که خبرنگار باید بتواند به راحتی خبر کسب و با صداقت آن را منتشر کند.


حضور پررنگ زنان در رسانه‌ها

یکی از بانوان روزنامه‌نگار استان که بیش از 17 سال است در این عرصه فعالیت می‌کند، به همشهری گفت: امروز بیش از 80 درصد جمعیت رسانه‌ای استان را زنان تشکیل داده‌اند. گرفتن دستمزد حداقلی بدون مزایا و بیمه از جمله دلایلی است که مدیران رسانه اقبال بیشتری به جذب بانوان دارند.

محبوبه امیدوار افزود: در ماه‌های اخیر بخش زیادی از جامعه زنان روزنامه‌نگار به دلیل تعطیلی یا نیمه‌تعطیل شدن رسانه‌ها به دنبال گرانی کاغذ بیکار شده‌اند. به دلیل تحت پوشش بیمه نبودن، آینده‌ای روشنی در این شرایط اقتصادی برای این زنان متصور نیست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید