• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70932
+
-

8 درصد کودکان کرمانشاهی« ‌ مهد» می روند

یک مدیر مهد کودک: بانک مجوزها را برای اعطای وام با درصد سود پایین برای رهن و اجاره مهد کودک و تجهیز آن قبول نمی‌کند

گزارش
8 درصد کودکان کرمانشاهی« ‌ مهد» می روند

فاطمه محمدی|  کرمانشاه- خبرنگار:



 آموزش و تعلیم کودکان از اصول مهم و راهبردی برای تحکیم بنیان‌های جوامع است و مهدهای کودک‌ یکی از زیربناهای فرایند آموزش و پرورش کودکان و نونهالان ما به شمار می‌آیند. این روزها آموزش کودکان برای بسیاری از خانواده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و خانواده‌ها سعی می‌کنند که از به‌روزترین و استانداردترین شیوه‌های آموزشی برای فرزندان خود بهره‌مند شوند.

 برخورداری از وسایل بازی سالم و در عین حال جذاب، مربیان توانمند و متخصص، محیطی شاد و دلپذیر، فضای سبز مناسب و... از ویژگی‌های یک مهد کودک استاندارد است که خانواده‌ها به دنبال آن هستند. طبیعی است که نظارت‌های مکرر بر این اصول سبب ارتقای کیفیت مهدهای کودک می‌شود. این‌که چقدر بر محیط و امکانات مهدهای کودک در کرمانشاه نظارت می‌شود، موضوعی است که بسیاری از والدین آن را دنبال می‌کنند.

 از طرفی نیز افزایش قارچ‌گونه مهدهای کودک در نقاط مختلف شهر باعث دل‌نگرانی والدین شده است، چراکه بیم آن می‌رود که این مهدها بی‌حساب و کتاب باز می‌شوند. افزایش بیش از حد مهدها، کیفیت کار آموزشی را به واسطه حضور و فعالیت مربیان غیرمتخصص پایین آورده است. صدور بیش از حد مجوز مهدهای کودک در برخی محلات شهر صدای اعتراض فعالان این حوزه را درآورده است. مدیران مهدها معتقدند که صدور مجوزهای بی‌رویه در برخی محلات کسادی کار مهدهای قدیمی و باسابقه را به همراه دارد. 


 نبود بودجه کافی 

مدیر یکی از مهدهای کودک کرمانشاه به همشهری می‌گوید: مشکلات ما در این حوزه یکی، دو تا نیست. من در روستامهد کار می‌کنم. با وجود این‌که درآمدها متغیر است ولی حق بیمه برای همه مهدها برابر مهدهای کودک‌ شهری است و تخفیف بیمه‌ای برای روستاها و حاشیه شهرها وجود ندارد.
 وی با اشاره به نبود بودجه کافی برای تهیه غذای گرم و یارانه مهدهای کودک می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات ما این است که بانک مجوزها را برای اعطای وام با درصد سود پایین برای رهن و اجاره مهد کودک و تجهیز آن قبول نمی‌کند. در صورتی که با شرایط اقتصادی امروز، بدون وام از عهده هزینه‌های رهن و اجاره و تجهیز مهدها برنمی‌آییم. 


‌صدور بی‌رویه مجوزها

این مدیر مهد کودک صدور بی‌رویه مجوزها را سبب ورشکستگی مهدهای کودک‌ قدیمی و باسابقه می‌داند و می‌گوید: این مشکل در شهر کرمانشاه بیش از دیگر شهرهای استان به چشم می‌خورد. مگر یک منطقه چقدر ظرفیت برای تاسیس مهد دارد؟ این روزها در هر محله و منطقه شاهد فعالیت چند مهد هستیم، در صورتی که طبق قانون نباید این‌طور باشد و نباید کار یک مهد با فعالیت مهدهای دیگر در نزدیکی آن کساد شود.با این شرایط وقتی یک مهد تازه تاسیس می‌شود 2 مهد دیگر ورشکست می‌شوند.وی می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات ما این است که برخی مهدها به‌صورت غیرقانونی در مقطع پیش‌دبستانی ثبت نام می‌کنند. 

این مدیر مهد کودک ادامه می‌دهد: دولت بودجه کافی به مهدهای کودک‌ نمی‌دهد و این موضوع از مشکلات دیگر این حوزه است.  وی اضافه می‌کند: مهد کودک اهمیت بسیار زیادی در آموزش و تعلیم و تربیت کودک دارد و دولت نباید از این موضوع غافل شود و باید برای ارتقای کیفیت کار مهدها بودجه کافی اختصاص دهد. 


امکانات مهدها رضایت‌بخش نیست 

«نامدار» مادر یک کودک در یکی از مهدهای شهر کرمانشاه نیز به همشهری می‌گوید: وضعیت امکانات و کیفیت مهدها چندان رضایت‌بخش نیست. این در حالی است که شهریه‌ها بالاست و کیفیت آموزش پایین. من زود به زود مهد کودک فرزندم را تغییر می‌دهم، چراکه هنوز یک مهد خوب پیدا نکرده‌ام. برای من آموزش و یادگیری فرزندم اهمیت دارد. بهزیستی باید بر فعالیت مهدها نظارت بیشتری کند تا شاهد این بی‌کیفیتی نباشیم. 


مربیان غیرمتخصص

یکی دیگر از همشهریان با بیان این‌که در بسیاری از مهدهای کودک، مربیان غیرمتخصص در حال آموزش فرزندان مردم هستند، می‌گوید: در شهر و استان ما هنوز به اهمیت آموزش و یادگیری در مهدها خیلی توجه نمی‌شود. بسیاری از خانواده‌ها به مهد کودک تنها به این دید نگاه می‌کنند که محلی برای نگهداری کودکانشان است و به همین خاطر مطالبه‌ای برای افزایش کیفیت آموزش آن ندارند. به همین دلایل است که کیفیت آموزش در مهدهای استان پایین است. 


آموزش به 10 درصد از کودکان استان 

کارشناس و مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی استان کرمانشاه به همشهری می‌گوید: طبق دستور سازمان بهزیستی کشور، 10درصد از کودکان هر شهر و استانی باید تحت آموزش قرار بگیرند. در استان کرمانشاه از مجموع 260 هزار کودک در رده سنی بدو تولد تا 6 سال، 22 هزار کودک تحت آموزش هستند که 8 درصد می‌شود و هنوز با هدف‌گذاری 10 درصد فاصله داریم.

«شهین ابراهیمی» می‌افزاید: در سال‌های قبل هم اعتراضاتی مبنی بر سختگیری و روند مشکل اخذ مجوز مهد کودک وجود داشته، لذا سازمان بهزیستی صدور مجوز را منوط به داشتن شرایط لازم کرده است. یکی از شرایط کار در مهدهای کودک‌ این است که متقاضی باید مدرک تحصیلی مرتبط، در مقطع کارشناسی یا بیشتر داشته باشد. همچنین داشتن سابقه فعالیت 6 ماه کار رسمی در یکی از مراکز با تایید نامه کارورزی از بهزیستی و کمیته استان الزامی است. 


شرایط تاسیس مهدهای کودک 

این مسئول یکی از شرایط تاسیس مهدهای کودک را حفظ فاصله با مهدهای منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: هدف‌گذاری ما بیشتر در مناطق محروم است، اما هنوز موفق نشده‌ایم ظرفیت‌های منطقه محروم را پر کنیم. بیشتر متقاضیان طالب تاسیس مهد کودک در مناطق مرفه هستند.

 از طرفی برخی از مهدها بیش از ظرفیت خود کودک ثبت نام می‌کنند. بنابراین باید کیفیت کار را بالا ببریم.  ابراهیمی اظهار می‌کند: مهد کودک بخش خصوصی است و متقاضی تاسیس مهد باید آورده‌ای داشته باشد. سازمان بهزیستی هم در حد توان به روستامهدها کمک‌هایی از قبیل غذای گرم، تامین بخشی از شهریه مهدها و تامین تجهیزات می‌کند.  

وی می‌گوید: سازمان بهزیستی بر فعالیت مهدهای کودک نظارت می‌کند، کارشناسان تخصصی دفتر امور کودک و نوجوانان به‌طور منظم به مهدها مراجعه می‌کنند و بر فعالیت این مهدها نظارت دارند.  کارشناس و مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کرمانشاه می‌افزاید: مربیان استخدامی در مهدها باید دارای مدارک رشته کودک‌یاری و رشته‌های مرتبط باشند. 


فعالیت 309 مهد کودک در کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری از فعالیت 309 مهد کودک در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: از این تعداد، ۱۰۹ مهد روستایی و بقیه شهری هستند. «فاطمه رضوان‌مدنی» دفتر کودکان معاونت اجتماعی بهزیستی استان را محل صدور مجوز تاسیس مهد کودک عنوان می‌کند و می‌گوید: مهدهای کودک با توجه به افزایش شهریه‌ها به قشر کم‌درآمد جامعه توجه داشته باشند که آنها هم بتوانند کودکان خود را در مهدها ثبت‌نام کنند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید