• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70908
+
-

ایران و ارمنستان پرونده ثبت جهانی زیارت قره‌کلیسا را به یونسکو بردند

پرونده ثبت جهانی آیین زیارتی قره‌‌کلیسا تهیه و به یونسکو ارسال شده است. 
جلیل جباری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌غربی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: پرونده ثبت جهانی این آیین به‌صورت مشترک با کشور ارمنستان، میراث‌فرهنگی و پایگاه جهانی کلیساها تهیه و در اسفندماه سال گذشته به یونسکو ارسال شده و هم‌اکنون منتظر جواب هستیم که احتمال زیادی برای ثبت آن در پرونده سال۲۰۲۰ وجود دارد. وی با بیان اینکه این مراسم خاص فقط در ایران و در چالدران برگزار می‌شود، گفت: این آیین با هدف بزرگداشت سالگرد «تادئوس» و وحدت اجتماعی ارامنه و نیز توسعه گردشگری برگزار می‌شود و ارامنه اصفهان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و تهران و برخی کشورهای اروپایی در این مکان حضور می‌یابند.
جباری تصریح کرد: قره‌کلیسا به عنوان یک اثر جهانی، ضوابط خاصی دارد و گسترش زیرساخت‌ها و مرمت‌های اساسی و بحث‌های بوم‌گردی آن همواره در دستور کار است. وی گفت: امسال اعتبار قابل توجهی برای مرمت گنبد اصلی کلیسا و مرمت «زاکاریا» و «ساندوخت» در این مکان هزینه شده و درب اصلی کلیسا نیز که به‌دلیل فرسوده‌بودن قابل استفاده نبود با درب جدید  ساخته شده از روی نمونه اصلی  تعویض شد.
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی افزود: تلاش می‌شود تا پایان امسال عصارخانه قره‌کلیسا نیز که راهبان در گذشته در آن روغن‌گیری می‌کردند و تنها بقایا و اهرم‌های این عصارخانه باقی است، دوباره احیا شود.
براساس این گزارش، آیین زیارتی قره‌کلیسا در سال۱۳۸۸ بعد از ۲سال کار پژوهشی با شماره۵۲ در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد و از سال گذشته هم موضوع ثبت جهانی آن مطرح شد.
مراسم مذهبی «باداراک» به‌صورت سالانه با حضور ارامنه کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌شود و یکی از 7 ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است. 
قره‌‌کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و روی مزار «تادئوس»، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به‌عنوان نخستین کلیسای جهان مسیحیت براساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید